Az Amazon és a Google után a Wal-Mart is élesben tesztelné a drónok kereskedelmi célú felhasználását, hogy felkészülten várja a "drónverseny" jövőre esedékes rajtját.

A Reuters értesülése szerint a Wal-Mart hétfőn nyújtotta be kérelmét az illetékes szabályozókhoz, amelynek értelmében az amerikai áruházlánc élesben is megkezdené a drónokkal való házhozszállítás tesztüzemét. Ezzel a bevételeit tekintve legnagyobb kiskereskedelmi hálózat is beszáll abba a versenybe, amelyet a cégértékét tekintve nála is fajsúlyosabb vetélytársa, az Amazon kezdett évekkel ezelőtt, bár az új légügyi szabályozás elfogadásáig a piaci szereplők egyelőre csak igen korlátozott módon alkalmazhatják kereskedelmi célokra a pilóta nélküli repülő szerkezeteket.

Jövőre indul a drónverseny

A hírek szerint a Wal-Martnál már hónapok óta zajlanak a házon belüli tesztek, így a kínai DJI által gyártott szállító drónokat az engedélyek beszerzését követően első ízben próbálhatják majd ki a "szabadban". (Nyitó képünkön a DJI egyik modellje.) A repülő szerkezetek feladata egyrészt az lesz, hogy segítsék a raktárakba érkező áru kirakodását és hatékonyabbá tegyék azok elosztását, másrészt a légügyi hatósághoz (FAA) benyújtott kérelem szerint az áruházakba való kiszállítsába és a fogyasztók részére történő közvetlen házhoz szállításba is bevonnák a drónokat.

Hasonló céllal már nem csak az Amazon, hanem a Google és más technológiai vállalatok is folytattak kísérleteket, és mind arra a jövő nyárra ígért szabályozára várnak, amely végre szabad utat adna a drónok kereskedelmi célú felhasználásának. Az FAA eredetileg idén júniusban szabott magának 12 hónapos határidőt a feltételek kidolgozására és elfogadtatására, a folyamat pedig az időközben megjelent nyilatkozatok szerint gyorsabban halad a tervezettnél. Addig a drónok kereskedelmi jellegű igénybe vétele illegálisnak számít az Egyesült Államokban, eltekintve az eseti kivételektől, amelyekből eddig több mint 2 ezer akadt.

A varázsszó most is a hatékonyság

A Wal-Mart kérelmének elbírálása, illetve az ügy átfutásának ideje nagyrészt azon múlik majd, hogy a vállalat keresetében leírt tevékenységek mennyire felelnek meg a korábban már jóváhagyott felhasználásoknak. Az azoktól eltérő, újszerű alkalmazások elfogadása annyiban lesz jelentős, hogy precedenst teremt a többi vállalkozás számára, azonban az ilyen esetekben az FAA a társadalmi vitával, a részletes kockázatelemzéssel és más eljárásokkal simán kitölti a rendelkezésére álló 120 napot. Az Amazon a maga részéről azt állítja, hogy az új szabályozás életbe lépésével akár másnap reggel meg kezdheti a drónok segítségével végzett házhoz szállításokat; ebből a szempontból a Wal-Mart is még időben kapcsolt, ha a jövő júniusi határidőből indulunk ki.

Az áruházlánc egyébként egészen elképesztő módon fedi le az Egyesült Államok területét: állítólag a teljes lakosság 70 százaléka lakik 5 mérföldnél is közelebb egy Wal-Mart áruházhoz. A cég szóvivője szerint a drónok még ilyen feltételek mellett is nagy lehetőséget jelentenek a boltok, az átvételi pontok és a raktárak összekötésében, illetve a szállító flotta kiterjesztésében, tovább növelve a Wal-Mart elérését és a disztribúció hatékonyságát. Erre a társaságnak minden bizonnyal szüksége is lesz, hiszen hosszú idő óta először negatívan módosította éves előrejelzését, és jelenleg bevételeinek éves szintű csökkenését prognosztizálja.

Az ügynek a közvetettnél is közvetettebb hazai vonatkozása, hogy szeptemberi lapértesülések szerint a Wal-Mart lesz a közép-európai, így a magyarországi Tesco-hálózat egyik lehetséges vevője. Bár a hasonló innováció itthoni megjelenésére egyelőre akkor sem kell számítani, ha beigazolódik a forgatókönyv, sosem lehet tudni, hogy a technológiai újításokkal kísérletező áruházlánc hol teszteli majd a drónok felhasználásának egyes megoldásait.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.