A befektetők nagyon bíznak a pilóta nélküli repülő szerkezetek felfutásában, de a sok milliárd dolláros piacot egy pillanat alatt megfojthatják a szabályozás küszöbön álló változásai.

Az amerikai repülésügyi hatóság nyár végi adatai szerint a pilóták 2015 első felében csaknem 700 alkalommal jelentették, hogy távirányítású repülő szerkezetek szálltak el a közvetlen közelükben – ez az előző évben dokumentált összes esetnek közel háromszorosa. A trendet még jobban érzékelteti, hogy pilóták és repülőgépek utasai csak az elmúlt hónapban száz szabálysértő vagy veszélyes drónröptetést észleltek. Miután a reülésügyi hatóság néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy az év végéig az összes, ipari célú vagy játékboltban kapható drónt regisztráltatná, hétfőn az amerikai adminisztráció is munkacsoportot alakított a magánszektor és a kormányzat képviselőiből, amelynek egy szövetségi nyilvántartás felállítását kell előkészítenie.

Nem létező vagy be nem tartott szabályok

A 25-30 fős bizottságnak nincs sok ideje, hogy megfogalmazza ajánlásait, amelyekkel november 20-ig, a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetéig kell előállnia. Az idén az apró drónok lesznek az ünnepek slágertermékei, az előzetes becslések szerint az amerikaiak több mint egymillió darabot rendelnek majd belőlük. A gépek kötelező bejegyeztetése a tervezett szabályozás alapvető eleme lenne, ami nem csak a későbbiekben megvásárolt, de a már meglévő eszközökre is vonatkozna – ezekből további egymillió példány van jelenleg is használatban.

Természetesen a drónok röptetése eddig sem volt teljesen szabályozatlan dolog. Az USA-ban engedély nélkül nem emelkedhetnek 400 lábnál (nagyjából 120 méternél) magasabbra, és a repülőtereket sem közelíthetik meg 5 mérföldnél (8 kilométernél) jobban. Egy közelebbi példa Szlovákia, ahol szeptember vége óta hatósági engedélyhez kötik a drónok használatát. Idehaza szintén elindult a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos jogszabály-alkotási folyamat, de hobbicélú felhasználáshoz egyelőre nem kell semmiylen engedély, bár a drónok tulajdonosait teljes körű büntetőjogi felelősség terheli az okozott balesetekért és anyagi károkért vagy a légi közlekedés szabályainak megsértéséért.

A probléma minden esetben a szabályok betartatása, illetve a be nem tartás szankcionálása. Az amerikai nyilvántartás célja is éppen az lenne, hogy azonosíthatóvá tegye a szabálysértő drónok tulajdonosait, ami pillanatnyilag igen nehéz dolog: még a gépek gyártási számához is csak úgy lehet hozzáférni, ha azok lezuhannak "bevetés" közben, vagy más módon a hatóságok kezébe kerülnek. A különböző kormányhivatalok ezzel párhuzamosan olyan műszaki eljárásokat, praktikusan zavarórendszereket fejlesztenek, amelyekkel meg lehet akadályozni, hogy távirányított szerkezetek tiltott zónákba – mondjuk repülőterek közelébe – lépjenek.

Gazdaság, innováció és a többi

A szabadidős drónröptetés viszonylagos szabályozatlansága mellett a drónok kereskedelmi célú felhasználásához is elég körülményes dolog a megfelelő engedélyek beszerzése engedélyek megszerzése. Ez nálunk is igaz, az amerikai légügyi hatóság pedig a legtöbb üzleti vállalkozásnak egyenesen megtiltja a drónok alkalmazását, amíg nem véglegesítik az erre vonatkozó biztonsági szabályokat.  A szabályozás nehézkességén az olyan rendelkezések sem segítenek, mint amilyen az a három évvel ezelőtt elfogadott törvény, amely megakadályozta a hatóságot a további szigorításokban, így a drónok működtetői számára előírt vezetői tanfolyam és vizsga bevezetésében is.

Az Association for Unmanned Vehicle Systems International (AUVSI) non-profit iparági szervezet szerint a drónok kereskedelmi célú felhasználásának megfelelő szabályozása 82 milliárd dolláros gazdaságnövekedést és 100 ezer munkahelyet jelenthet majd a következő tíz évben az Egyesült Államokban. Ennek azonban az ellenkezőjére is látnak esélyt: a születőben lévő technológiai szektort könnyen eltaposhatja és az amerikai cégeket technológiailag hátrányos helyzetbe hozhatja, ha beáll vagy tovább lassul a jelenlegi tempó, amelyben átlagosan havi 50 vállalkozásnak adják meg a drónok alkalmazásához szükséges engedélyeket, miközben a jelentkezők száma rohamosan növekszik.

Az AUVSI olyan kockázat alapú, technológiasemleges szabályozási keretrendszer megalkotását sürgeti, amely nem oltja ki az új technológiák alkalmazásának jótékony hatásait. A szervezet adatai szerint a drónok felhasználását 80-90 százalékban kis- és közepes vállalkozások kezdemémnyezik, elsősorban az infrastruktúra-üzemeltetés, a környezetvédelem vagy a kutatás és mentés területén.

Piaci hírek

Ismét keresik a hazai digitális szakma női példaképeit

A 40 év feletti női szakemberek elismerését célzó pályázatot immár harmadszorra hirdette meg az IVSZ és a WiTH.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.