Jóval kevesebbet ér, mint a Tesla, sokan mégis nagyobb lehetőséget látnak benne: 1,3 milliárdos ajándékot kapott a Rivian.

Kétségtelen, hogy az elektromos autóknál az év legnagyobb visszhangot kiváltó eseménye a Tesla új futurisztikus járművének, a Cybertruncknak a bemutatása volt. Annyira jól sikerült a felhajtás, hogy pár nap alatt negyedmilliót rendeltek belőle. (A szállítás persze bizonytalan, de a Tesla-hívők eddig is türelmesek voltak.) Ráadásul a Tesla a legutóbbi negyedévében még nyereséget is ki tudott mutatni. Sokak szerint mégsem Elon Musk cége lett az elektromos autózás nagy sztorija 2019-ben, hanem egy ez idáig csak a szűkebb szakmában ismert cég, a 2009-ben alapított Rivian.

A Rivian ugyan nem tud maga mögött olyan látványos – és botrányos – évet, mint Elon Muskék, de volt egy olyan ügylete, ami távlatilag is komoly hatással lehet az elektromobilitásra. Szeptemberben megállapodott az Amazonnal 100 ezer kisteherautó gyártásáról. A startupnak – amelybe egyébként az Amazon és a Ford tette eddig a legtöbb pénzt – 2024-ig kell leszállítania ezt a mennyiséget az internetes kereskedő számára. A megállapodást maga Jeff Bezos jelentette be egy olyan rendezvényen, melyen az Amazon klímavédelmi programját ismertette.

1,3 milliárd a karácsonyfa alá

A Rivian karácsony előtt jelentette be, hogy egy a T. Rowe Price vezette befektetői konzorcium 1,3 milliárd dollárt adott össze a további fejlesztésekhez és a gyártás beindításához, amivel . A befektetés nagyságrendje is figyelemre méltó, de még inkább ebben a T. Rowe Price vezető szerepe, amely már szerzett tapasztalatokat az autóiparban. Az alap alapvetően óvatos befektetési politikát folytat (ellentétben pl. a Softbankkal), bár a GM Cruise nevű leányvállalata mellett a Teslába is komoly pénzeket tett.

A startup, amely azért tette át a székhelyét Kaliforniából a Detroit melletti Plymouth-ba, hogy a nagy autógyártók közelében lehessen, nem csak gyártásban gondolkodik. Olyan elektromos-önvezető ökoszisztémát fejleszt, amelyre bármely hagyományos autógyártó (például a Ford, amely szintén a startup jelentős befektetője) felépítheti saját elektromos hajtású modelljét akár önvezető technológiával is.

A Rivian több kanyar után talált rá a jövedelmező útra. Eredetileg a Tesla riválisa szeretett volna lenni, és roadstert akart fejleszteni. Aztán a 2010-es évek elején az alapító-vezérigazgató, R.J. Scaringe (a fenti képen) stratégiát váltott: a kalandvágyó autósokat vette célba. A Rivian 2018 végén mutatta be két modelljét, egy csúcskategóriás elektromos pickupot és egy SUV-ot, melyek kellően futurisztikusak, de nem olyan extravagánsak, mint a Mad Max-világot idéző Tesla Cybertruck. Ezek a modellek jól teljesítenek terepen is, és a cég szerint hatótávolságuk 400 mérföld (közel 650 km). A sorozatgyártás a tervek szerint jövőre indul, az év végéig leszállítják az első darabokat.
 


A pickup alapára a tervek szerint 68 ezer, a SUV-é 72 ezer dollár lesz, és 2021-ben a két modellből összesen 20 ezer darabot terveznek leszállítani, egy évvel később pedig a dupláját. (A Tesla az első teljes évében 22 ezer darab Model S-lel, majd 25 ezer Model X-szel indult.) Az autókat nagyságrendileg állítólag 20 ezren rendelték meg, ami elhanyagolható a Cybertruck 250 ezer rendeléséhez képest. Csakhogy Muskék mindössze 100 dollárt kérnek az előrendelőktől, míg a Riviannál ezer dollár a beugró.

Moduláris elektromos alváz

A Rivian számára azonban ez szinte csak a melléküzemág. Az igazi értéket a saját fejlesztésű ún. 'skateboard', azaz 'gördeszka' alváza jelenti. Ezt használják a saját modelljeikben, de erre épülnek az Amazonnak szállítandó kisteherautók és a Ford is erre szeretne építkezni saját elektromos hajtású modelljeinél. Ezek olyan kompakt alvázak, melyekre úgy építik rá az akkumulátort, a felfüggesztést, a fékrendszert és az egyéb mechanikus alkatrészeket, hogy a jármű súlypontja a lehető legalacsonyabbra kerüljön. Ez nem csak az autók menettulajdonságait javítja, hanem a belső terek is nagyobbak lesznek.

A skateborad alvázrendszer kellően rugalmas ahhoz, hogy bármely autógyártó építkezhessen rá. A Ford-partnerség azért is fontos a Riviannak, mert élesben is bizonyíthat a skateboard alvázrendszer. Scaringe szerint egyébként az a legnagyobb előnyük a konkurenseikkel szemben, hogy teljesen rugalmasak: a járműgyártástól az egyes elemek eladásáig bármiből képesek pénzt csinálni.

A Rivian vezére egyébként alapvetően a platformtechnológia fejlesztésben hisz. Ennek szellemlében az autóipar Microsoftjaként pozicionálja cégét a Teslával szemben, amit pedig a szektor Apple-jének tart.

Mobilitás

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.