Egyre világosabb, hogy az önvezető autók terjedése nem hagyja érintetlenül az autógyártók klasszikus üzleti modelljét, ami alapvetően az értékesítésre épül. Világszerte startupok sora dolgozik különböző önvezetési technológiákon, de még az is bizonytalannak tűnik, hogy az ezekbe a cégekbe, illetve a technológiába fektetett irdatlan pénzek hogyan jönnek majd vissza.
Az tiszta megoldás – legalábbis a befektetők szempontjából –, ha egy ilyen vállalatot felvásárol egy nagyobb autógyártó vagy alkatrészbeszállító. De ez a teljes önvezető rendszereket fejlesztő cégeknél nem feltétlenül cél.
Szolgáltatás vagy értékesítés?
Az Argo AI, amely a Ford korábbi és a Volkswagen egy nyári befektetésének köszönhetően a legértékesebb önvezető startupok közé rakétázott, olyan üzleti modellben gondolkodik, amiben függetlenítené magát egy szolgáltatás sikerétől.
Mint a VW-s befektetéskor Bryan Salesky, az Argo alapító-vezetője nyilatkozta, az önvezetés fejlesztéséhez idő, tehetség és sok pénz kell. Ezt a pénzt azonban egyszer majd meg is kell termelni. Saleskyék egy rugalmasan méretezhető, integrált önvezető megtoldáson dolgoznak, amely egyaránt hasznosítható személyszállításra és árufuvarozásra, országúti és városi közlekedésre. (Hogy az önvezető technológiák miért nem feltétlenül univerzálisak, arról korábban itt írtunk.)
Nem akarnak önállóan autót építeni, és szolgáltatást sem akarnak üzemeltetni. Ehelyett egy olyan bevételmegosztási modellen dolgoznak, amelyben a Ford és a VW fizetne az önjáró autóikkal megtett távolság alapján. Mint a VW haszonjármű- és önvezető üzletágának vezetője, Thomas Sedran, a Reutersnek mondta, a részletek, a pontos feltételek, és hogy mennyi is lenne a fizetendő díj, még nyitott kérdések.
De Sedran szerint is kulcskérdés, hogy az irdatlan fejlesztési költségek valahogy visszajöjjenek. Egyelőre ugyanis sok autógyártó nem látja, hogy mi lenne az az üzleti modell, ami megfelelő jövedelmet biztosítana a gyártók számára. A Daimler vezérigazgatója, Ola Källenius például novemberben azt nyilatkozta, hogy egyelőre nem nagyon látják a robottaxik szolgáltatásokba és az önvezető személyautókba fektetett tőke megtérülését. Ezért a Daimler újra is értékelte a stratégiáját, és a fejlesztések fő csapásának az autonóm teherszállítást tekinti.
Piackutatók szerint nagy üzlet lesz a robottaxi
Az önvezetés más szereplői egyelőre kitartanak a robottaxik mellett. Ahogy az Uber, úgy a GM önvezetős cége, a 2016-ban megszerzett Cruise Automation is kereskedelmi robottaxi szolgáltatásban gondolkodik. Utóbbi vállalat Kaliforniában 175 autót tesztel folyamatosan. Ez a modell is életképes lehet, már ha bejön a piackutatóknak az a jóslata, hogy a globális robottaxi-piac 2030-ra eléri a 2000 milliárd dollár értéket.
A Waymo viszont több vasat is tart a tűzben – hívja fel a figyelmet a Business Insider. Egyfelől építene arra, hogy a technológiáját eladja autógyártóknak. Emellett dolgozik robottaxi szolgáltatásán, de talán még nagyobb lehetőséget lát az autonóm járművekkel történő áruszállításban.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak