A célpont a Zoox, amely a teljes autonómiára hajt. Mobilról rendelhető robottaxis szolgáltatásban gondolkodnak.

Előrehaladott tárgyalásokat folytat az Amazon egy autonóm technológiát fejlesztő startup felvásárlásáról, értesült a The Wall Street Journal.

Ha a részleteket nem is látni, az biztos, hogy komoly összeg forog kockán: a felvásárlási célpont ugyanis a 3,2 milliárd dollárra taksált Zoox. A 2014-ben alapított startupban eddig bíztak a befektetők: közel egymilliárd dollárnyi befektetést kapott, legutóbb tavaly ősszel 200 milliót, bár azt már részesedéssé alakítható hitel formájában (a 3,2 milliárdos értékelés egy 2018-as, második körös befektetés eredménye). Két éve a szegmensében a legjobban finanszírozott startupnak számított.

Kiemelt terület a kereskedelemben

Jeff Bezos vállalata jó ideje foglalkozik az áruszállítás hatékonyságának javításával. Nem kis részben ugyanis azon múlik, hogy mennyit tud keresni, hogy milyen gyorsan és olcsón tudja eljuttatni a vásárlóhoz az árut. Kutatja is a területet intenzíven, aminek eredményeként fantasztikusabbnál fantasztikusabb szabadalmi beadványokkal gazdagította az amerikai szabadalmi hivatal gyűjteményét.

Emellett vastagon beszállt több önvezetéssel foglalkozó startup finanszírozásába. Tavaly például benne volt abban a befektetési körben, amelyben a gépi tanuláson alapuló logisztikai ökoszisztémát fejlesztő Aurora kapott több mint 500 millió dollárt. Emellett a Forddal közösen a legnagyobb befektetője az elektromos hajtású pickupokat fejlesztő Riviannak. De nem ezek a befektetései, hanem a Riviannal tavaly szeptemberében aláírt megállapodása váltott ki jelentősebb visszhangot. A startupnak 2024-ig 100 ezer önvezetős kisteherautót kell leszállítania Bezosék számára.

Úgy tűnik azonban, hogy az Amazonnál egyre inkább cégen belül akarják tudni az önvezetési fejlesztéseket.

De miért épp a Zoox?

Az Amazon döntésében kis mértékben akár az is szerepet játszhatott, hogy a Zoox vezetőségében ott ül az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) volt vezetője, Mark Rosekind. A fő vonzerő azonban az lehet, hogy a cég hármas megoldandó problémára keres egymással összefüggésben választ: önvezető rendszert fejleszt, amivel autonóm járművekre épülő szolgáltatást építene ki, valamint meg akarja valósítani a rugalmas, méretezhető gyártást. És mindezt úgy, hogy nincs jelentős autóipari partnere.

Az Amazon időzítése érthető, most tud jó áron vásárolni. Ahogy sok más startup, a Zoox sincs a legjobb helyzetben. A koronavírus-járvány következtében el kellett küldeni a cég tizedét, kb. 100 embert. Ez valószínűleg a fejlesztéseket is lassítja, pedig már az önvezető rendszere tesztjei folynak San Franciscóban és Las Vegasban. Ezekhez a tesztekhez átalakított Toyota Highlandereket használnak, de a cég kifejlesztett egy teljesen autonóm járművet is, amiben már nincs semmiféle vezérlő szerv, példáu kormány vagy pedálok. Ez utóbbiról még csak a futurisztikus koncepciómodell fotója került nyilvánosságra (lásd cikkünk címlapképét), de a Financial Times szerint idén már tesztelik a prototípusokat, és akár jövőre elindulhat egy rájuk épülő szolgáltatás.

Az, hogy a Zoox vevőt keres, már május elején felröppent, amit akkor a cég pletykának minősített Az értesüléseket most egyik cég sem kommentálta. A Financia Times által megkérdezett szakértők szerint, ha létrejön az üzlet, a vételár mindenképpen jelentősen kevesebb lesz, mint a cég jelenlegi értékelése. Egyesek szerint már 1,1 milliárd dollár is méltányos lenne, ami nem túl sok nyereséggel kecsegteti a befektetőket.

Piaci hírek

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.