A Google szárnyai alól kinőtt, immár az Alphabet önálló leányvállalataként működő Waymo friss adatokra épülő tanulmányt tett közzé arról, milyen megbízhatóan falják a mérföldeket vezető nélküli autói. Az immár hetente több mint 100 ezer fizetős fuvart bonyolító cég a Swiss Re viszontbiztosító szakembereivel vetette össze a robotaxis szolgáltatásból származó adatokat a hagyományos vezetők eredményeivel.
A tanulmányban a mérleg egyik serpenyőjébe az autonóm rendszer több mint 25 millió mérföldnyi útja került, amivel szemben az emberi sofőrök utóbbi évekből származó 200 milliárd mérföldje, illetve az ezekből eredő bő 500 ezer biztosítási igény állt. Mivel maga a Waymo lobogtatja a felmérést, így nem meglepő, hogy az összevetésből a cég robotpilótái jöttek ki jobban.
A Waymo autonóm járművei a hagyományos autókhoz képest 88 százalékkal kevesebb kárigényt generáltak, a személyi sérüléssel járó komolyabb ügyekben pedig ennél is látványosabb, 92 százalékos az előny. A felmérésben külön vizsgálták azokat az eseteket, ahol fiatal, modern vezetéstámogatással rendelkező gépjárműveket használtak az emberi sofőrök. Itt ugyan kicsit csökkent a különbség, de az önvezető flotta arányaiban így is 86 százalékkal kevesebb anyagi kárbejelentés "termelt", míg a személyi sérülések esetében ugyanez a mutató 90 százalék lett.
Csak annak a statisztikának hiszek...
Az impresszív eredményeket érdemes kellő fenntartással kezelni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a Waymo tudatosan meghamisítaná az adatokat, de fontos például megemlíteni, hogy a szolgáltatást közlekedés szempontjából kedvező területeken indították el. Kaliforniában jellemzően kellően szélesek az utak és viszonylag ritkán kell például hófúvástól tartani. A belvárosi területeken pedig nem szokás száguldozni, így a koccanásokat sem feltétlenül jelentik, miközben kevés súlyos, személyi sérüléssel járó baleset történik. Az összevetéshez használt emberi vezetők adatai ellenben országos statisztikákból származnak. A robotaxik által megtett 25 millió mérföld is csak önmagában tűnik soknak, hiszen a másik oldalon százmilliárdos tételekben keletkezik a vizsgálható információ.
De még ha el is fogadjuk a tanulmány megállapításait, az sem jelenti azt, hogy az autonóm vezetői rendszerekre ne férne még rá bőven a fejlesztés. A Waymo taxijai is sorozatban szállítják a kellemetlenebbnél kellemetlenebb eseteket, legutóbb például a választási hajrában szabotálták Kamala Harris kampányútját. A Forbes pedig kiszámolta, hogy a már hosszú ideje működő telekocsis szolgáltatásokhoz viszonyítva a Waymo útjai drágábbak, ráadásul az ügyfél átlagosan kétszer lassabban jut el céljához akkor, ha önvezető autót választ.
Ettől függetlenül a Waymo így is nagyságrendekkel jobb helyzetben van, mint mondjuk eddigi egyik legnagyobb riválisa, a General Motors érdekeltségébe tartozó Cruise, ahol egy tavaly ősszel történt súlyos baleset végül a robotaxis fejlesztések teljes leállításához vezetett.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak