A Forbes riportja szerint a Waymo és a telekocsi-szolgáltatások árainak összehasonlításából kiderül, hogy a robotaxi nemcsak költségesebb, hanem kétszer lassabban is jut el az úti céljához.

A Waymo egyértelmű vezető erő az autonóm járművek világában: kereskedelmi szolgáltatásait már több piacon is sikeresen bevezette, járművei pedig heti szinten 150 ezer sofőr nélküli fuvart teljesítenek több mint 1,5 millió megtett kilométeren. A társaság legutóbb egy 5,6 milliárd dollár értékű finanszírozási kört vezényelt le gond nélkül, ami azt jelzi, hogy további növekedési kilátásai is zavartalanok, bár a tömegpiaci siker így sem feltétlenül borítékolható.

A Forbes oldalán ezzel kapcsolatban a J.D. Power tavalyi adatait idézik, amelyek értelmében a fogyasztók mindössze 37 százaléka minősítette kényelmesnek az utazást a teljesen automatizált járművekben, ami nem csak önmagában tűnik alacsony rátának, hanem még a két évvel korábbi 42 százalékhoz képest is visszaesést is jelent. Eközben San Franciscóban például már valóságos mozgalomhoz kezd hasonlítani az önvezető taxik szabotálása.

A cikkben felvetik, hogy a telekocsi-szolgáltatás ehhez képest már teljesen magától értetődővé vált a felhasználók szemében, az évi 75 ezer dollárnál többet kereső felnőttek már 2019-ben is 71 százalékban vették igénybe az Uber vagy a Lyft autóit. A két modell összehasonlítása tehát magától értetődő, ahogy a Waymo ugyanezeket az utasokat próbálja átterelni saját platfomjára különböző ígéretekkel, többek között a szállítási költségek csökkenésével.

A tömegeket nem ezzel fogják lenyűgözni

Az nyilván később derül majd ki, hogy a marketingüzenetek mennyire voltak hatásosak, de a Forbes addig is megvizsgálta, hogy az autonóm taxik tényleg megfizethetőbb szolgáltatást kínálnak-e a car-sharing szolgáltatásoknál. Ennek során 50 Los Angeles-i utazást hasonlítottak össze a Waymo, az UberX és a Lyft között a foglaláskor kínált ár, a várakozási idő és a várható érkezési idő függvényében, különféle felvételi és célpontokkal az egyes napszakokban.

A szerzők azt találták, hogy a Waymo járműveivel a telekocsik átlagos 28,14 dolláros díjának harmadával, 9,5 dollárral kerültek többe a kiruccanások. Ezt akár döntetlenközeli eredménynek is beírhatták volna az olyan utasok esetében, akik szoktak borravalót adni az emberi sofőröknek, de maga az utazás is sokkal tovább tartott a robotaxikkal, kezdve a több mint kétszer olyan hosszú várakozási idővel a megrendelés és a járművek felbukkanása között.

A Waymo ugyanis egyáltalán nem közlekedik autópályán, és más utakon is konzervatívabban vezet, így értelemszerűen később ér ki a címekre, és lassabban juttatja el az utasokat a célállomásra is. A becsült érkezési idő összességében 121 százalékkal volt hosszabb a telekocsi-szolgáltatásokhoz képest, ráadásul a Waymo nem is mindig tudta ott kitenni az ügyfeleket, ahol kérték – így időnként egy kellemes sétát is hozzá lehetett adni a hosszabb menetidőhöz.

A cikkben természetesen egyértelművé teszik, hogy a helyzet pontos értékeléséhez ennél sokkal több információra lenne szükség, de azt azért megkockáztatják, hogy a költség- és időérzékeny ügyfelek egyelőre inkább a car-sharing szogáltatókat fogják favorizálni. A földrajzilag is korlátok közé szorított Waymo közben prémium élményként próbálja pozícionálni magát, de a lassúság talán annál is szempont lesz, akit az ár önmagában nem érdekelne.

a kép forrása: waymo.com/blog

Mobilitás

Nehéz jelzőket találni az Nvidia teljesítményére

Az MI-csipek iránti keresletnek köszönhetően egy év alatt közel duplázódott a bevétel. Mindezt úgy, hogy már a tavaly ilyenkori eredmény sem volt gyenge...
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.