Kis lépés az emberiségnek: az EU-ban nem árverésen értékesítik az alternatív keresőmotoroknak biztosított helyeket az Androidra.

A foci egy olyan játék, amit huszonketten játszanak 90 percen keresztül, és mindig a németek nyernek. Az idén hatvanéves, egykori angol válogatott focistának, Gary Linekernek tulajdonított bonmot némi alakítással az internetes gazdaságra is átültethető: az internetes gazdaságban milliónyi cég versenyez egymással, és a Google nyer. Akik ezen szeretnének változtatni, most örülhetnek egy kis részsikernek, de a verseny még nincs lefutva.

Nem lesz aukció

A Google engedett a riválisok nyomása előtt, és nem aukción értékesíti az Andoridon alapértelmezett keresőmotor-helyeket. A keresőmotorok miatti eljárás több éve kezdődött, és az első forduló 2018-ban zárult: az Európai Bizottság 4,3 milliárd euróra büntette a Google-t, mert visszaélt az erőfölényével a keresőmotorok piacán azzal, hogy Androidon saját keresőjét tette alapértelmezetté. És mivel az EU-s piacon (de globálisan is) minden öt mobilból négyen Android fut, ez a keresőhirdetések piacán is segítette a Google-t. Emiatt az EB arra is kötelezte, hogy biztosítson a sajátjával azonos feltételeket a konkurens keresőmotoroknak.

És akkor jött Sundar Pichaiék zseniális ötlete: ebből is lehet pénzt csinálni. A Google az EU-n belül országonkénti aukción értékesítette a keresőválasztó képernyőn a Google Search alatti négy helyet.

A megoldásban az a pikáns, hogy felhasználó korábban is módosíthatta az alapértelmezett keresőszolgáltatást, csak épp utána kellett mennie, mert nem voltak ott az orra előtt az alternatív lehetőségek (a Bitport is foglalkozott vele, hogyan lehet függetlenedni a Google-től mobilon). A 2019-ben bevezetett rendszer szerint viszont a 12 hónapra elnyert hely után akkor is fizetni kellett, ha a felhasználó két nap után átváltott Google Searchre.

A gyakorlatnak azonnal nekimentek a konkurens keresők fejlesztői, azok is, akik egyébként belementek a játékba, és részt vettek az első aukción. A német Ecosia kezdeményezésére öt cég panaszt is tett az EB-nél a gyakorlat miatt.

A StatCounter lesz a mérvadó

Úgy tűnik, a Google célszerűbbnek látta, ha nem feszíti tovább a húrt, így bejelentette, hogy szeptembertől módosul a keresőválasztás. Egyrészt ingyenessé teszik a bekerülést, másrészt növelik a választható keresők számát (korábban a Google Search alatt országonként négy helyet értékesítettek).

A legnagyobb változás, hogy a bekerülés ingyenes lesz. Országonként a StatCounter statisztikái szerinti öt legnépszerűbb kereső kerül véletlenszerű sorrendben a választó képernyő első oldalára, és további hét motor jelenik meg alattuk azoknak, akik görgetni is hajlandók a választáshoz.

Innen indul a verseny Európában

 

Source: StatCounter Global Stats - Search Engine Market Share

A Google végre megcsinálta azt, amit három éve kellett volna, idézi Gabriel Weinberg DuckDuckGo-vezér tweetjét a Reuters. Weinberg szerint ezt a választási lehetőséget globálisan és minden platformon, például az asztali Chrome-on is elérhetővé kellene tenni, és fontos lenne az is, hogy bármikor lehessen választani, ne csak a gyári beállítások visszaállításakor.

Az USA-ban is valami hasonlót pedzegetnek, de máshogy

Hasonló téma körül forog az a kereset is, amit egy szövetségi állam nyújtott be a keresőóriás ellen. Ohio állam arra kéri a bíróságot, hogy nyilvánítsa az Alphabetet alapvető infrastruktúrát üzemeltető céggé, írta a Reuters. Az ilyen cégeknek ugyanis alapértelmezetten tiltott, hogy saját termékeiket és szolgáltatásikat előnyben részesítsék a konkurenseiével szemben. Az érvelés szerint a Google mára olyan, mint a vasúthálózatokat, elektromos hálózatokat vagy a mobiltelefon-tornyokat üzemeltető társaságok, melyeknek szintén minden partnert egyenlően kell kezelnie. (Ezt a meccset az EU-ban részben – és némileg más kontextusban – már a 2010-es évek közepén lejátszották.)

A beadvány fontos érve, hogy desktopon a keresések 90, mobilon 95 százalékához a Google motorját használják. Ezeket a kereséseket azonban a Google úgy manipulálja, hogy saját termékei akkor is előnyt élvezzenek, ha más találati rangsor jobb eredményt adna. Azaz a Google arra használja az internetes keresés terén szerzett dominanciáját, hogy az ohióiakat a saját termékei használatára ösztönözze, ami diszkriminatív és versenyellenes. Ohio nem tart igényt kártérítésre a vállalat eddigi gyakorlata miatt.

A Google szóvivője úgy reagált, hogy a vállalat megvédi magát a bíróság előtt. A szóvivő szerint a keresetnek nincs jogi alapja, mivel a Search-öt úgy tervezték, hogy a legrelevánsabb és leghasznosabb eredményeket adja.

Az ohiói kereset beadása előtt egy nappal jelentették be, hogy a Google megállapodott francia versenyhatósággal. Úgy módosítja globális hirdetési üzletágának működését, hogy azon keresztül ne élhessen vissza a piacon meglévő erőfölényével. A piaci szereplők ettől ugyan nem várnak áttörést, de abban bíznak, hogy az ügy hasonló monopóliumellenes lépésekre ösztönzi majd az amerikai és más hatóságokat.

Ohión már nem múlik, és mint megírtuk, a GVH-n sem, amely szintén versenyellenes magatartás, konkrétan saját szolgáltatás jogtalan előnyben részesítése miatt indított eljárást a vállalat ellen.

Mobilitás

Tíz perc alatt töltöttek fel egy nagy energiasűrűségű akkut

A kísérletnek az ad plusz nyomatékot, hogy ott van mögötte Rachid Yazami, akinek a lítium-ion akkuk egyik kulcsösszetevőjét köszönhetjük.
 
A vállalati IT-biztonságra is igaz: a pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Hogyan viselkednek az alkalmazottak a kibertérben?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.