A szolgáltatás, amiért kiszabták a 2,42 milliárd eurós büntetést, ráadásul nem is mindenhol érhető el Európában, például Magyarországon sem.

Az első csatát megnyerte az Európai Unió a Google ellen abban a háborúban, amit két éve hirdetett meg az EU versenyjogi biztosa, Margrethe Vestager. Akkor a biztos azzal indokolta a versenyjogi eljárást, hogy aggasztó, amikor a globális keresőpiacon uralkodó Google tisztességtelenül pozicionálja saját árösszehasonlító és online kereskedelmi szolgáltatását a találatok között. Ez nemcsak félrevezeti a vásárlót, de lenullázza a konkurenseket is.

Az EU most megnyerte az első csatát, azaz gigabírsággal zárult egy már hét éve folyó vizsgálat első fordulója: a korábban becsültnél majd' két és félszer nagyobb bírságot szabott ki az Európai Bizottság. (Ez a mai állás szerint körülbelül öt budapesti vizes VB tokkal vonóval, bár lehet, hogy holnap már csak négy jönne ki belőle.)

A háború azonban még tart. A Google ugyanis fellebbezhet, erre 60 napja van. Ha esetleg valamilyen meglepő okból nem tenné, akkor 90 nap alatt kell a jogellenes állapotot megszüntetnie, azaz onnantól kell a konkurens oldalakra mutató találatokat a saját szolgáltatásával egyenrangúan kezelnie a keresőben. Hogy a cég fellebbezni fog, az viszont bizonyos, hiszen ekkora büntetés már számára is fájdalmas, még a teljes éves árbevételét nézve is jól látható összeg.

Egy kis cég kavart nagy vihart

Magát az eljárást egy angol ár-összehasonlító oldal panasza indította el. A Google tavaly terjedelmes anyagot állított össze, hogy az ellen felhozott vádak miért nem helytállóak. Ebben már lefektette azokat az érveket, melyeket a mostani döntés után is közzétett a blogján. Szerintük a Google Shopping nem önálló termék, hanem a keresőmotor része. A lényege épp az, hogy közvetlenül a websopok kínálatát mutatja, így fölöslegessé teszi az ár-összehasonlító oldalakat (amikbe az a webshop kerül, amelyik szerződik az adott árkereső üzemeltetőjével). Másodszor a vállalat saját megítélése szerint nincs monopolhelyzetben, mert az Amazon és az eBay is erős a termékkeresésben. Harmadszor, ha valamelyik szolgáltatás, akkor inkább az Amazon és az eBay hozta nehéz helyzetbe az árkereső oldalakat.

Ezzel szemben az Európai Bizottság igazoltnak látta, hogy a Google a keresőmotorok piacán piacbefolyásoló túlsúllyal rendelkezik. Ezzel a kvázi monopóliumával visszaélve előnyben részesítette saját Shopping szolgáltatását, így megsértette az uniós versenyügyi normákat.

A túlsúly a keresőmotorok szegmensében nem is kérdéses, Európában 90 százalék körüli a Google piaci részesedése. A Bizottság szerint a vállalat erre az erőfölényre építette a stratégiáját: saját szolgáltatását az elsők között jelenítette meg, míg a versenytárasiét hátrébb sorolta, így azokat nehezebben találta meg a netező, ami nyilvánvalóan torzította a piacot. Tehát a Bizottság nem a piaci erőfölényt (90 százalékos részesedés), hanem az azzal való visszaélést büntette.

Ezzel még nincs vége

A Google ezzel még csak az Európai Bizottsággal vívott meccsének első fordulóján van túl. A határozat nyomán ugyanis jöhetnek a konkurensek, hogy kártérítésért pereljék a keresőcéget.

Piaci hírek

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.