Lendületben a mobilpiac. A második negyedévben a teljes leszállított volumen 13 százalékkal nőtt az előző évi azonos időszakhoz képest, derül ki az IDC friss Worldwide Quarterly Mobile Phone Trackeréből. Az okostelefon-gyártók összesen 313 millió eszközt szállítottak a második negyedévben szemben a tavalyi 276 millióval. A növekedés tempója túlszárnyalta a várakozásokat: korábban a kutatócég legmagasabb 12,5 százalékos piacbővülést jósolt.
A piacok bővülése általános volt. Egyedül Kínában voltak gyengébbek a számok, mint egy éve. Kínában azonban sok tényező nehezítette a meghatározó gyártók helyzetét. Nem jelentek meg új csúcskészülékek, és a vártnál gyengébben alakult a kereslet is. Az is nyomot hagyott a kínai mobilpiacon, hogy a Huawei márka, amely korábban egyértelműen meghatározta az ország piacát, az ismert nehézségei miatt további zsugorodott. A végelszámolásnál így Kína mínusz 10 százalékkal zárta a negyedévet.
Az IDC konzumer eszközökért felelős alelnöke, Ryan Reith úgy értékelte a negyedévet, hogy a mobilpiac szereplőinek sok szempontból szerencséje volt, ugyanis a negyedévet megúszták komolyabb szállítási fennakadások nélkül. Nem merült fel ugyanis olyan, a termelést súlyosan akadályozó alkatrészhiány, mint ami az autóipart vagy a PC-gyártás sújtotta (a félvezető-gyártók ráadásul a szállítási nehézségek elhúzódására számítanak).
Ami a közeljövőt illeti, az IDC úgy látja, egyelőre nem kapkodják el a vásárlók az 5G-s telefonokat. A mobil eszközökre van kereslet (ezt a mostani negyedév is bizonyította), az emberek hajlandóak is költeni új készülékre, de még nem prioritás az 5G. Az azonban érzékelhető, hogy az 5G-s piac szépen bővül. A bővülési ütem az árak csökkenésével gyorsulni fog.
Mozgásban a piac
A második negyedévben is folytatódott a Huawei vesszőfutása, és az eredményein látható, hogy a Google szoftveres hátterének az elvesztését nem sikerült hatékonyan pótolnia a korábban világelsőségre törő gyártónak. Szintén átrendezte a piacot, hogy az LG bejelentette, kiszáll a mobilpiacból. A Huawei visszaszorulása a kínai, míg az LG kilépése az amerikai piacon módosította az erőviszonyokat, elsősorban a Motorola, a TCL és a OnePlus javára.
Kínában a Huawei gyors lejtmenete (még 2020 harmadik negyedévében is a második helyre mérte az IDC, most pedig az első ötbe sem fért be) a Xiaomit hozta helyzetbe, a kínai gyártó megelőzve az Apple-t, elfoglalta a gyártói rangsor második helyét. Emellett, bár kisebb arányban, a Oppo, a Vivo és az Apple is nyert rajta. Az IDC közleményében idézi Nabila Popal kutatási igazgatót, aki szerint a kínai piacnak fontos szerepe volt az Apple növekedésében az elmúlt néhány negyedévben. Ott ugyanis a Huawei jelentős részesedéssel rendelkezett a csúcskategóriás szegmensben, ahol visszaesésével az Apple kapott lehetőséget. Az első negyedévre a 800 dollár feletti készülékeknél az Apple a piac 72 százalékát szerezte meg, a Huaweinek pedig mindössze 24 százaléka maradt.
A Xiaomi kirobbanó formában van, a második negyedévben közel 87 százalékkal növelte szállításait éves összevetésben. De már itt van egy újabb kínai gyártó is, a Realme, amely az elmúlt két évben eszméletlen tempóval növekedett, a második negyedévben például a tíz legnagyobb globális gyártó közül a leggyorsabban, 149 százalékkal. Bár a Xiaomi vezetőjét, Lei Junt a kínai Steve Jobsként is szokták emlegetni, a Xiaomi alapvetően más stratégiát követ, mint az Apple. Mint a Nikkei írja, a vállalat a tőzsdére lépésekor is deklarálta: a nettó haszonkulcsát 5 százalék alatt tartja, hogy minden kategóriában kedvező árú telefonokat kínálhassanak. Úgy tűnik, a sűrű fillér stratégia bejött.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak