Cupertinót a kínai Xiaomi túrta ki a legjelentősebb okostelefon-gyártók közül az idei harmadik negyedéves adatok szerint. A szegmens egésze pedig a vártnál kicsit jobban teljesített, de így is recesszióban van.

Ázsia kisajátította magának a mobilgyártás csúcsát. Legalábbis így is lehet értelmezni a napokban megjelent elemzői számokat az idei harmadik negyedév eladásairól. Az IDC például azt közölte, hogy az Apple-nél első alkalommal fordul elő, hogy be kell érnie a negyedik hellyel.

Nem jó, de nem is tragikus

A szektorra eddig kifejezetten bénító hatással volt a koronavírus. Mind az első, mind a második negyedévben nagyjából ötödével estek az eladások az egy évvel korábbi szinthet viszonyítva. Az IDC-nél a legutóbbi periódussal kapcsolatban sem voltak túl optimisták, és 9 százalék körüli visszaeséssel kalkuláltak. Ehhez képest a valóság kicsit szebben alakult, hiszen az előzetes eredmények szerint bő 353 millió készüléket értékesítettek a szállítók. Ez a mennyiség pedig alig, mindössze 1,3 százalékkal marad el a tavalyi számtól.

 

Globális okostelefon-piac, 2020/Q3 - IDC
Infogram

 

A kedvező(bb) eredményeket az amerikai piackutatónál a tavaszi korlátozásokat követően újrainduló gazdasági életnek tulajdonítják. Ez különösen a világ második legnagyobb piacát jelentő Indiában volt tetten érhető, de más, nagy forgalommal bíró országokban, például Brazíliában, Indonéziában és Oroszországban is látványos volt a visszapattanás. Ugyanakkor Kínában, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában egyaránt gyengén alakultak a számok.

Megfordult szerepek

Szállítói bontásban nézve az eredményeket szinte homlokegyenest más trendeket látni, mint a második negyedévben. Akkor a Samsung és a Xiaomi is 20 százalék feletti forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, míg az Apple és a Huawei eladási csak enyhe visszaesést mutattak. Ehhez képest a dél-koreai gyártó a harmadik negyedévben főnixmadárként tündökölt. A 80,4 milliós eladási szint közel 3 százalékos éves növekedésnek felel meg, ami egy globálisan zsugoródó szegmens esetében különösen nagy szó.

Az elmúlt időszakban már a Samsung első helyét is fenyegető Huawei viszont láthatóan nem tud mit kezdeni az Amerikából rá helyezett nyomásra. A szankcióktól sújtott gyártó 51,9 milliós forgalma 22 százalékkal marad el a tavalyitól. Ami különösen aggasztó lehet a cég számára, hogy ezúttal már a hazai piacra sem tudott támaszkodni: Kínában ugyanis szintén nagyon, több mint 15 százalékkal estek az eladások.

A negyedév sztárja egyértelműen egy másik kínai gyártó, a Xiaomi lett. A vállalat 46,5 millió okostelefont értékesített, amivel nem csak az Apple-t szorította le a dobogóról, de már a második helyhez is nagyon közel került. Az éves szinten 42 százalékos forgalomnövekedés elsősorban a kiváló indiai eredményeknek köszönhető, de hazai pályán is brillírozott. Miközben a kínai piac közel 15 százalékot zuhant, a Xiaomi volt az egyetlen nagy gyártó, amelyik növekedni tudott. Nem is kicsit, több mint 13 százalékot.

Az Apple így ezúttal kénytelen volt beérni a negyedik hellyel, amihez nemigen szokott hozzá eddig a vállalat. Cupertino történelmi kudarcára azonban lehetett számítani azt követően, hogy a hagyományosan szeptemberben debütáló új telefongeneráció idén a koronavírus miatt egy hónapot késett. Ezt leszámítva olyan nagy gond nincs, hiszen mind az iPhone 11, mind az SE jó számokat hozott. Az októberben debütált 12-es széria iránt pedig komoly érdeklődés mutatkozik, így a záró periódusban bizonyára javítani tud majd az amerikai óriás.

Konzumer tech

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.