Ázsia kisajátította magának a mobilgyártás csúcsát. Legalábbis így is lehet értelmezni a napokban megjelent elemzői számokat az idei harmadik negyedév eladásairól. Az IDC például azt közölte, hogy az Apple-nél első alkalommal fordul elő, hogy be kell érnie a negyedik hellyel.
Nem jó, de nem is tragikus
A szektorra eddig kifejezetten bénító hatással volt a koronavírus. Mind az első, mind a második negyedévben nagyjából ötödével estek az eladások az egy évvel korábbi szinthet viszonyítva. Az IDC-nél a legutóbbi periódussal kapcsolatban sem voltak túl optimisták, és 9 százalék körüli visszaeséssel kalkuláltak. Ehhez képest a valóság kicsit szebben alakult, hiszen az előzetes eredmények szerint bő 353 millió készüléket értékesítettek a szállítók. Ez a mennyiség pedig alig, mindössze 1,3 százalékkal marad el a tavalyi számtól.
A kedvező(bb) eredményeket az amerikai piackutatónál a tavaszi korlátozásokat követően újrainduló gazdasági életnek tulajdonítják. Ez különösen a világ második legnagyobb piacát jelentő Indiában volt tetten érhető, de más, nagy forgalommal bíró országokban, például Brazíliában, Indonéziában és Oroszországban is látványos volt a visszapattanás. Ugyanakkor Kínában, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában egyaránt gyengén alakultak a számok.
Megfordult szerepek
Szállítói bontásban nézve az eredményeket szinte homlokegyenest más trendeket látni, mint a második negyedévben. Akkor a Samsung és a Xiaomi is 20 százalék feletti forgalomcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni, míg az Apple és a Huawei eladási csak enyhe visszaesést mutattak. Ehhez képest a dél-koreai gyártó a harmadik negyedévben főnixmadárként tündökölt. A 80,4 milliós eladási szint közel 3 százalékos éves növekedésnek felel meg, ami egy globálisan zsugoródó szegmens esetében különösen nagy szó.
Az elmúlt időszakban már a Samsung első helyét is fenyegető Huawei viszont láthatóan nem tud mit kezdeni az Amerikából rá helyezett nyomásra. A szankcióktól sújtott gyártó 51,9 milliós forgalma 22 százalékkal marad el a tavalyitól. Ami különösen aggasztó lehet a cég számára, hogy ezúttal már a hazai piacra sem tudott támaszkodni: Kínában ugyanis szintén nagyon, több mint 15 százalékkal estek az eladások.
A negyedév sztárja egyértelműen egy másik kínai gyártó, a Xiaomi lett. A vállalat 46,5 millió okostelefont értékesített, amivel nem csak az Apple-t szorította le a dobogóról, de már a második helyhez is nagyon közel került. Az éves szinten 42 százalékos forgalomnövekedés elsősorban a kiváló indiai eredményeknek köszönhető, de hazai pályán is brillírozott. Miközben a kínai piac közel 15 százalékot zuhant, a Xiaomi volt az egyetlen nagy gyártó, amelyik növekedni tudott. Nem is kicsit, több mint 13 százalékot.
Az Apple így ezúttal kénytelen volt beérni a negyedik hellyel, amihez nemigen szokott hozzá eddig a vállalat. Cupertino történelmi kudarcára azonban lehetett számítani azt követően, hogy a hagyományosan szeptemberben debütáló új telefongeneráció idén a koronavírus miatt egy hónapot késett. Ezt leszámítva olyan nagy gond nincs, hiszen mind az iPhone 11, mind az SE jó számokat hozott. Az októberben debütált 12-es széria iránt pedig komoly érdeklődés mutatkozik, így a záró periódusban bizonyára javítani tud majd az amerikai óriás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak