Miközben a koronavírus okozta változások egy sor informatikai szegmensben a kereslet élénkülését hozták, ez biztosan nem mondható el az okostelefonokról. A Gartner most kiadott, második negyedéves eladásokat vizsgáló anyagának számaiból látszik, hogy az idei év teljes első fele tragikus eredményeket szült.
Árokba zuhant, és ott is maradt
Az amerikai piackutató viszonylag későn, csak nyár elején publikálta az első negyedéves méréseit, amelyek azt mutatták, hogy a gyár- és üzletbezárások, a készlethiány valamint a gazdasági bizonytalanság következtében megcsappanó kereslet összességében ötödével vetette vissza a mobilpiaci értékesítését. A most kiadott, második negyedéves jelentés ebből a szempontból szinte tökéletesen illeszkedik az előzőhöz, hiszen a kicsivel 295 millió darab alatt maradó volumen 20,4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi teljesítménytől.
A negyedév egyértelmű nyertesének az Apple tekinthető. Cupertinóban gyakorlatilag pezsgőt is bonthatnak a mindössze 0,4 százalékos visszaesés láttán. Az almás cég leginkább a fontos kínai piac normalizálódásának, illetve a nemrégiben megjelent, Apple-termékekhez képest olcsó iPhone SE sikerének köszönheti azt, hogy a szegmensben egyedül tudta kvázi sértetlenül lehozni ezt a három hónapot. Valamennyire pozitívnak értékelheti a negyedévet a Huawei is. A kínai gyártó - köszönhetően a szerényebb visszaesésnek - gyakorlatilag beérte az eddigi éllovas Samsungot. (Sőt a Canalys ugyanerről a periódusról kiadott gyorsjelentésében már az első helyen szerepelt.)
A dél-korai óriást és a másik két nagy kínai gyártót leginkább India teljesítménye viselte meg. Pontosabban a teljesítmény teljes hiánya. A világ egyik legnépesebb országa nem csupán óriási piaci potenciált jelent a mobilszállítóknak, de a járvány előtt azon kevés régiók egyike volt az ország, ahol szépen nőttek az értékesítési számok (miközben globálisan már a Covid előtt sem hasított a szegmens). A Gartner szerint a második negyedévben 46 százalékkal zuhantak be az indiai eladások, nem utolsó sorban a szigorú korlátozó intézkedések miatt. Ez pedig különösen fájt az ott óriási jelenléttel bíró Samsungnak, de nem örült a Xiaomi és az Oppo sem.
Hogy merre tovább, azt láthatóan a Gartnernél sem nagyon tudják, hiszen a jelentés egyetlen szót sem fecsérel az év hátralévő részével kapcsolatos előrejelzésekre.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak