Az április-júniusi időszakban a Huawei 53,7 millió darab okostelefont szállított világszerte, amivel a Canalys piackutató adatai alapján a Samsungot is megelőzve a legnagyobb okostelefon-gyártó volt az eszközök volumenét tekintve. A dél-koreai vállalat neve mellett a második naptári negyedévben 53,7 okostelefon szerepelt. Bár a Huawei számára változatlanul komoly problémákat jelentenek az amerikai kereskedelmi szankciók, a mostani számok jól mutatják, hogy a hazai piacon mutatott dominancia milyen félelmetesen erős hátteret jelent a kínai gyártónak.
A jelen állás szerint a Huawei otthon adta el az összes készülék majdnem kétharmadát, így elmondható, hogy az év eleji visszaesést követően a kínai piac újra magára talált. Ugyanakkor azok az okostelefon-gyártók, amelyek más piacokon vannak hasonlóan erős pozícióban, továbbra is a kereslet visszaesésével kénytelenek szembenézni, különös tekintettel a koronavírus-fertőzések számának újbóli emelkedésére.
A Huawei eladásai így is 5 százalékos visszaesést mutatnak az előző év megfelelő időszakához képest, a Samsung viszont 30 százalék körüli csökkenést tapasztalhatott, elsősorban az olyan kulcspiacok teljesítménye miatt, mint amilyen az Egyesült Államok, Európa vagy Brazília. A Huawei tengerentúli szállításai egyébként a Samsunghoz mérhető szinten, 27 százalékkal zsugorodtak, ellenben a hazai eladások mennyisége 8 százalékkal emelkedett.
Mindenkinek megvan a maga baja
A Reuters beszámolója a kínai vállalat egyik meg nem nevezett munkatársát idézi, aki maga is elismeri, hogy a Huawei piacvezető pozíciója rövid életű lehet, amennyiben a többi piacon is elkezd majd normalizálódni a kereslet. Nem meglepő, hogy a Samsung várakozásai szerint ez a fellendülés már az idei második félévben megkezdődik, ami nem csak az okostelefonok, de általában a konzumer elektronikai termékek forgalmában is segít felpumpálni a dél-koreai gyártó profitját.
Igaz, hogy a Samsung a második negyedévében több mint ötödével növelte a működési eredményét, ennek 60 százalékát azonban önmagukban a memóriacsipek és a szerverpiaci megrendelések adták. A továbbiakban a kedvezőtlen gazdasági hatások enyhülésétől, illetve az 5G-képes okostelefonok megjelenésétől várnak jelentősebb élénkülést a mobil eszközök területén, bár a többi ázsiai beszállítóhoz hasonlóan rájuk nézve is igen kedvezőtlen az amerikai-kínai kereskedelmi háború és az a bizonytalanság, amivel ez megfejeli az amúgy is kiszámíthatatlan járványhelyzetet.
Mindezek alól természetesen a Huawei sem mentesítheti magát, sőt az S&P Global Ratings szerdai közlése alapján a kínai vállalat az ázsiai piacon is nagyjából 25 milliárd dollárnak megfelelő bevételtől búcsúzhatott el a legutóbbi amerikai intézkedések következtében. Ezt persze még a társaságnak is meg kellene erősítenie valamilyen formában, mint ahogy még az sem világos, hogy a második negyedéves eredményeit tekintve milyen szerepük volt az 5G-s okostelefonoknak és a korlátozásoknak leginkább kitett, csúcskategóriás készülékeknek.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak