Óriási esés rajzolódik ki az okostelefonok értékesítésében a Gartner friss jelentéséből. Az amerikai piackutató mérései szerint az év első három hónapjában több mint 20 százalékkal kevesebb eszközt adtak el a gyártók, mint egy évvel korábban. A visszaesés természetesen történelmi mélypontnak tekinthető, ugyanakkor az IDC korábban publikált felmérésénél is sokkal rosszabb képet mutat a szegmensről. Utóbbiban "csak" bő 11 százalékos recessziót mutattak ki. (Az eltérést részben az alkalmazott módszertanok különbsége magyarázhatja.)
Sok jóra nem számíthattunk, de...
...az említett 20 százalék feletti visszaesés így is mellbevágó. A Gartner jelentése az okok között természetesen a koronavírussal kapcsolatos problémákat említi. Ezek a gyártókat két oldalról is nyomták. Egyrészt a zömében Kínában működő gyártókapacitások bezárása miatt súlyos készletproblémák léptek fel, másrészt a fogyasztók még akkor sem nagyon vehettek volna semmit, ha nagyon akartak volna, hiszen Kínában szinte az egész negyedévben, máshol leginkább márciustól kezdve voltak érvényben lakhelyelhagyási korlátozások, illetve kényszerű boltbezárások. És ugyan online lehett venni szinte bármit, ám az emberek többsége ebben a helyzetben nem a jelentős kiadásnak számító okostelefon-cserén gondolkodik.
A gazdaságban uralkodó bizonytalanságot mutatja, hogy a piackutató jelentésében egy sor sincs arról, miként alakulhat a helyzet az év hátralévő részében. Némi bizakodásra adhat azonban okot, hogy a legfrissebb adatok szerint Kínában kezd magára találni a szegmens.
Változó erőviszonyok
Bár a piac összességében nagyon lehangolóan teljesített az idei első negyedévben, az egyes márkák teljesítményei között azonban nagy eltérések mutatkoznak. Az éllovasoknak, illetve a spektrum másik oldalán elhelyezkedő kisebb gyártóknak nagyon fájt az elmúlt időszak, viszont olyan szállító is akad, ahol sikerült növelni a forgalmat.
A piacvezető Samsung és a második Huawei egyaránt piaci átlagot meghaladó visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A Samsung esése ennél is durvább lehetett volna, ám a dél-koreai vállalat másokkal ellentétben már nem kínai üzemekre támaszkodik az okostelefonok gyártásánál, így ez a része a járványnak kevésbé hatott eladásaira.
A Huawei esetében viszont mind az üzemek leállása, mind a kínai karanténintézkedések "húsba vágtak", hiszen a vállalat a korábbinál is komolyabban függ a belföldi értékesítéstől, mivel az amerikai korlátozó intézkedések miatt egyre nehezebb ügyfeleket találnia a nyugati féltekén.
A jelentés pozitív különlegességét a szintén kínai Xiaomi szolgáltatta azzal, hogy nemhogy nem estek az eladásai, de minimálisan még nőni is sikerült. A gyártó ezt elsősorban a Redmi sorozat jó nemzetközi eladásainak köszönheti, illetőleg annak, hogy üzleti modellje a kezdetektől az online értékesítési csatornákra fókuszál, így a fizikai üzletek bezárása őket érintette a legkevésbé.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak