Nem okozott különösebb meglepetést az IDC legutóbb közzétett jelentése az idei első negyedév okostelefonos eladásairól. A világjárvány miatt szinte minden országban elrendelt korlátozó intézkedések miatt a visszaesés borítékolható volt. A kérdés maximum az volt, milyen mértékű lesz a recesszió. Mostanra kiderült, történelmi nagyságrendről beszélhetünk.
Sose volt ilyen rossz
Az amerikai piackutató előzetes adatai alapján a szegmens éves összevetésben 11,7 százalékot esett vissza. Januártól március végéig valamivel több mint 275 millió készüléket értékesítettek, és ezzel a teljesítménnyel a szektor rövid története legnagyobb buktáját volt kénytelen elkönyvelni.
Regionálisan természetesen nagy eltéréseket mutatnak a számok. A legkorábban és a negyedév tekintetében leghosszabb ideig érintő Kínában például több mint 20 százalékot zuhant az értékesítés. Mivel a távol-keleti ország adja a globális piac nagyjából negyedét, ez a rossz adat kellően nagy súllyal húzta lefelé a szektort. Kína egyébként nem csak a vásárlások elmaradásával "kavart be", hanem azzal is, hogy a világ mobilgyárainak jelentős része is ott működik, amelyek hosszú ideig leállásra voltak kényszerítve.
A szállítói oldal felől nézve a történéseket, meglehetősen vegyes kép látszik. A piac két legnagyobb szereplője, a Samsung és a Huawei súlyos, közel 20 százalékos csökkenést szenvedett el. Utóbbit nyilván többszörösen is sújtotta a mostani időszak, hiszen amellett, hogy hazai piaca romokban hever, a kínai cég egyre jobban megérzi, az amerikai büntető intézkedések hatását is.
Cupertino viszont egészen jól jött ki eddig a dologból. Éves összevetésben szinte darabra ugyanannyi iPhone-t sikerült eladni, mint tavaly ilyenkor. Az IDC szerint ez a 11-es széria sikerének köszönhető, de a jelenlegi nehéz gazdasági körülmények között idén különösen hasznosnak bizonyulhat, hogy nemrég debütált az új, visszafogott árcédulával kínált SE modell.
A legnagyobb öt gyártó mezőnyét az elmúlt három hónapban legsikeresebbnek bizonyult cégek zárják. Mind a Xiaomi, mind a Vivo esetében komoly, 6-7 százalékos értékesítésnövekedésről beszélhetünk, ami mindkettőnél leginkább a szintén hatalmas piacnak számító Indiában realizált eladásoknak köszönhető.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak