A világ legnagyobb szerződéses félvezetőgyártójának viszont remekül megy: a tajvaniak várakozásokon felüli negyedéves eredményeket és félelmetes összegű beruházásokat jelentettek be.

A Taiwan Semiconductor Manufacturing Co (TSMC), a világ legnagyobb szerződéses félvezetőgyártójának szerdai tájékoztatása szerint a társaság minden tőle telhetőt megtesz termelékenységének növelésére a globálisan jelentkező csiphiány közepette, az ellátási problémák azonban az idén már nem oldódnak meg, és a szállítások valószínűleg még jövőre sem térnek vissza a rendes kerékvágásba. A tajvani TSMC vezérigazgatója a vállalat pénzügyi eredményeiről szóló tájékoztatón elmondta: a kereslet megfelelő kielégítése úgy is hosszabb folyamat lesz, hogy ingatlanokat és a gyártáshoz szükséges eszközöket vásároltak, több helyszínen is megkezdték az új létesítmények felépítését, és ezerszámra veszik fel a dolgozókat.

Az Intel vezetője is hasonlóan ítéli meg a helyzetet, és a csiphiány többéves elhúzódására számít. Ahogy néhány nappal ezelőtt kiderült, az amerikaiak több helyszínen is megnyitják gyártókapacitásaikat az autóipari beszállítók előtt, és már tárgyalásokat folytatnak a járművekbe szánt csipek előállításáról. A már rendelkezésre álló gyártási eljárásokra alapozva akár fél év múlva elkezdődhet a megfelelően minősített új termékek szállítása, ami a jelek szerint azonban csak mérsékelni tudja majd a világszerte jelenlévő és az amerikai járműgyártókat is súlyosan érintő problémát. A TSMC ezzel együtt úgy ítéli meg, hogy az autóiparra (egész pontosan a TSMC ügyfeleire) nehezedő nyomás érezhetően enyhül majd a következő negyedévben.

A TSMC helyzetértékelése egyébként a piaci várakozásoknál is kedvezőbb negyedéves eredmények bejelentéséhez társult. A gyártó nyeresége majdnem 20 százalékkal növekedett az idei első három hónapban, megközelítve az 5 milliárd dollárt. A társaság üzletét természetesen az autómárkákat nyomasztó csiphiány tolta meg, ami az okostelefonokat, laptopokat vagy más célgépeket gyártó vállalatokat is kisebb-nagyobb mértékben sújtja: ahogy az mára nyilvánvalóvá vált, egy ilyen helyzetben a digitalizálódó autóipar a konzumer számítástechnikai piac közvetlen versenytársának számít a keresleti oldalon.

Őrült tempóban terjeszkednek

A tajvaniak, akik mások mellett az Apple-nek vagy a Qualcommnak is szállítanak, már tavaly arról beszéltek, hogy üzletük hosszú évekre szóló, komoly növekedési lehetőségek előtt áll. A teljes félvezetőgyártó ágazat 2020-as forgalma az IDC februárban kiadott elemzése alapján 442 milliárd dollár körül lehetett, ami 5,4 százalékos éves növekedésnek felelne meg. A fejlődést az idén is biztosítja a számítási rendszerekbe (PC-kbe és szerverekbe) szánt termékek és az okostelefonok (különösen az 5G-képes okostelefonok) iránti kereslet. Ez utóbbi az új szállításokban 30 százalék körüli részesedéssel jelenik meg, a félvezetőipari beszállítók szempontjából viszont az összes eladás értékének több mint felét teheti ki.

A növekedési kilátásokat a befektetők is hasonlóan értékelik. A TSMC részvényeinek értéke 2021 során már 16 százalékkal emelkedett, az elmúlt 12 hónap alatt pedig több mint duplájára erősödött, közel 560 milliárd dolláros piaci kapitalizációt biztosítva a tajvani multinak. Ez az Intel értékelésének már több mint a duplája, de aktuálisan a dél-koreai elektronikai óriás, a Samsung Electronics piaci kapitalizációjánál is magasabb szintre emeli a TSMC-t.

A szerdai bejelentés egyik fontos eleme, hogy a TSMC a következő három évben 100 milliárd dollárt fordítana gyártási kapacitásainak bővítésére. A piaci trendeket jól mutatja, hogy néhány napja az Intel is közölte: nem hogy leépíteni nem fogja gyártási tevékenységét, ahogy azt korábban a befektetők egy része célszerűnek tartotta volna, de összesen 20 milliárd dollár értékű beruházással újabb üzemeket épít. A vezető iparági szereplők az új gyártási eljárások fejlesztésére és bevezetésére szánt forrásaikat is növelik, ami a TSMC esetében egyrészt azt jelenti, hogy még több ügyfelet tud majd kiszolgálni az extrém ultraibolya sugárzású (EUV) litográfiát alkalmazó, 5 nanométeres technológiájával, másrészt még ebben az évben megkezdheti a 3 nanométeres technológia tesztelését.

Piaci hírek

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.