Csatlakozott riválisai egyre növekvő táborához a dél-koreai óriás: engedélyt kapott Kalifornia államban autonóm működésű járművek üzemeltetésére.

Az Egyesült Államokban nem szövetségi, hanem állami szintű az önvezető autók szabályozása. Ennek eredményeként az új belépők többnyire Kaliforniában (vagy Nevadában) kezdenek, így az sem meglepő, hogy az üzletbe frissen beszálló Samsung is itt szerezte meg első amerikai engedélyét.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mik a pontos tervei a megszerzett licenccel, de kétségtelen, hogy a dél-koreai elektronikai óriás szerdán megkapta a helyi hivataltól - California Department of Motor Vehicles – a szükséges engedélyt ahhoz, hogy autonóm járművet eresszen rá a Mexikóval határos régió közútjaira.

Egyelőre nem jön a Samsung Galaxy Car

Ezzel a dél-koreaiak olyan illusztris társasághoz csatlakoztak, mint az Apple, az Uber, az Nvidia vagy a Waymo (a Google önvezető autókkal foglalkozó részlege). Emellett számos autógyártó is felkerült már a listára, például a Ford, a MBW, a Volkswagen és a Tesla kapott engedélyt hasonló témakörben Kaliforniától.

A Samsung egy nyilatkozatban tette egyértelművé, hogy egyelőre nem akar önjáró járműveket készíteni, ugyanakkor azt elismerte, hogy a hír, miszerint megkapták az engedélyt Kalifornai államtól, igaz. A cég szóvivőjének közlése szerint nincsenek ugyan terveik az autógyártó iparágba való belépésre, de következő generációs autóipari innováció részesei akarnak lenni.

Nem ez az első terület, ahol a Samsung önvezető autók futtatására szerzett engedélyt. Májusban hazai terepen, a dél-koreai kormánnyal állapodott meg a fentivel analóg témában. Az elbírálásban illetékes helyi minisztérium egyébként eddig nagyjából 20 ilyen engedélyt adott ki, elsőként a Hyundai szerezte be a szükséges papírokat.

Felvásárlások, pereskedések, könnyítések

A több lábon állás jegyében a Samsung az első lépést még tavaly tette meg az autóipar irányába, a dél-koreaiak 8 milliárd dollárért vásárolták be magukat az okos autók piacára. Az új szerzemény, a Harman nevéről évtizedek óta a mikrofonok, fülhallgatók vagy hangfalak juthatnak a legtöbb felhasználó eszébe, a társaság az autós elektronikai cikkeken túl az okos járművek (connected car) piacán is jelen van, olyannyira, hogy manapság már 7 milliárd dolláros éves forgalmának kétharmad része származik ebből az iparágból.

A távol-keleti elektronikai konszern ugyanis felismerte, hogy az Szilícium-völgyben székelő amerikai techvállalatoknál nem csak múló hóbort az önvezető járművek fejlesztése, hanem nagyon is komolyan gondolják azt. Talán túlságosan is, hiszen többen még egymással is jogi vitába keveredtek ennek kapcsán - az Uber és az Alphabet-Google leányaként működő Waymo ellopott üzleti titkok miatt pereskedik egymással a bíróságon.

Ennek tétje egyébként nem kicsi, hiszen ha a személyszállítást megreformáló Uber és az IT-óriás nimbuszát túlságosan megtépázza a jogi eljárás, akkor az komolyan visszavetheti az autonóm közlekedési járművek fejlődését.

Kicsit kitekintve - a gyártók/fejlesztők fölé nézve egy szinttel - hasonló fogadókészséget látunk az autonóm gépkocsikat illetően. Az Amerikai Képviselőház várhatóan a jövő héten fog döntést hozni az önvezető autók tesztelése kapcsán. A korábban már említett állami szintű szabályozást emelnék szövetségi szintre, megkönnyítve ezzel a közúti forgalomban tesztelendő, vezető nélküli közlekedési eszközök üzemeltetéséhez szükséges engedélyek beszerzését.

Annyira sietnek, hogy az Apple is lemaradt

Érdekesség, hogy a Business Insider nemrég egy olyan szakemberre hivatkozva számolt be az Apple autonóm járművekkel kapcsolatos terveiről, aki állítólag első kézből ismeri a vállalat technológiáit, és a vezető iparági megoldásokban is járatos. A lap meg nem nevezett forrása szerint az Apple ezen a területen nem a tőle megszokott trendformáló, hanem éppen azon igyekszik, hogy valahogy leküzdje a jelentős lemaradását – a cég önvezető autókkal kapcsolatos projektje állítólag ott tart, ahol a Google három évvel ezelőtt állt.

Az Apple relatíve későn szállt be a versenybe, és eddigi erőfeszítései nem hoztak látványos eredményeket. Az autós projektet a cég sokat emlegetett Special Project Team részlege gondozta, de az elmúlt időkben rengeteget leadtak a korábbi ambíciókból: eleinte még saját márkás járművekben gondolkodtak, és már mérnököket is toboroztak a nagyazabású tervhez. Tavaly nyáron azonban elengedték a dolgot, és már csak az autonóm járművek rendszereinek fejlesztésében gondolkodnak.

A nagy átszervezések közepette a projekt is megrekedt, miközben a piacon már májusban is 263 vállalkozás foglalkozott hasonló fejlesztésekkel. A nagy techvállalatok és a startupok mellett a hagyományos autóipari szereplők is komolyan ráfeküdtek a dologra, olyannyira, hogy az ide sorolható szabadalmak legnagyobb részét már ők jegyzik. Az Apple persze nem tétlenkedik, Kaliforniában például már elkezdte az éles teszteket saját alkalmazottainak szállításával – ez pont az a módszer, amelyet a Google évekkel ezelőtt szintén alkalmazott.

Nem saját márkára, hanem a partnerségre hajtanak

Ha elfogadjuk, hogy az Apple a Google-Alphabet 2014-es szintjén áll, akkor tényleg sokat kell dolgoznia, hogy versenybe kerüljön: onnan 2014-ben még olyan hírek érkeztek, hogy az autonóm járművek a próbautak során nem vették észre a nyitva hagyott csatornafedeleket vagy erős napsütésben a közlekedési lámpákat, eltévedtek az útépítéseknél, és olyan vészfékezéseket produkáltak az aszfaltra sodródó papírszemét miatt, mintha valami komoly akadály jelent volna meg az úttesten.

Bár az egyes cégek jelenlegi technlógiáit a partvonalról nehéz értékelni vagy összehasonlítani, annyi biztosnak látszik, hogy a techvállalatok már feladták a saját márkás járművek gyártását, sőt azt is, hogy a maguk erejéből építsenek fel egy olyan közlekedési szolgáltatást, mint amilyen az Uber is lehetne.

Ezzel szemben a partnerségeket és a befektetési lehetőségeket keresik: a Waymo és a Lyft megállapodás mellett az Apple az uber kínai versenytársába (Didi Chuxing) tolt rengeteg pénzt, és szerzett igazgatótanácsi helyet, de maguk az autógyártók is sorban kötik a hasonló megállapodásokat.

Valószínű, hogy a Samsung is hasonló utat választ: a Harman vagy a 3D objektumok felismerést fejlesztő TetraVue akvizíciója mellett bevásárolta magát egy kínai autógyártóba, együttműködik a Hyundaijal is, és nem az anyagiakon fog múlni, hogy megjelenjen egyik-másik dotkom taxitársaságb tulajdonosai között.

Cloud & big data

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.