Újabb bevetési területet találtak az utóbbi évek egyik slágertechnológiájának, az arcfelismerésnek. Angliában több kiskereskedelmi áruházláncban, valószínűleg például a Tesco egyes üzleteiben is integrálják a megoldást, amellyel a vásárlók korát akarják majd automatikusan ellenőrizni.
Hold my beer!
Az amerikai NCR által gyártott önkiszolgáló automatákba integrálják majd az arcvonásokat feltérképező szoftvert, így a vásárlást azért sem kell megszakítani majd, hogy a vevő életkorát egy bolti munkatárs megerősítse, ha az valamilyen szigorítás alá eső termék, mint amilyen az alkohol. Ezzel gyorsulhat az ügymenet, az önkiszolgáló vásárlás pedig tényleg az lehet, aminek mondja magát.
A Telegraph értesülései szerint a tesztjellegű bevezetésre még idén sor kerül, jövőre pedig egyre több helyen találkozhatnak majd a vevők az arcfelismeréssel gyorsított vásárlással. Amennyiben a rendszer valóban jól működik, az a felmérések alapján tényleg sokat segíthet a sorok eltűntetésében, hiszen az önkiszolgáló kasszákhoz hívott személyzet idejének több mint felét a korengedélyes terméket vásárló személyek ellenőrzése teszi ki.
Maga a rendszer egyébként nem igényel semmiféle különleges dolgot az ügyfelektől. Elég a kamerába nézniük, az algoritmus pedig automatikusan megállapítja, hogy elég érettek-e már egy 6-os sörcsomag megvásárlásához. Arról nincs információ, hogy a szoftver milyen pontossággal képes elvégezni a feladatot, de valószínűsíthető, hogy a mérnökök inkább szigorúbbra vették a kormegállapítást. Abból ugyanis kisebb baj származik, ha valakit fiatalabbnak tippel a gép (ilyenkor hívni kell az eladót), mint abból, ha egy gyereket enged alkoholhoz jutni.
Mindennapos dolog lett
Ahogy a fenti példa mutatja, az arcfelismerés mostanra olyan érett technológiává vált, amelyre kényes és emberek nagy tömegeit érintő feladatokat is rá mernek bízni. A fejlesztők igyekeznek egyre tágítani a megoldás által elérhető iparágak, bevetési területek körét, ami az okostelefonos bejelentkezéstől a reptéri beléptető rendszerig terjed. Egyes szállítók pedig már drónokra telepíthető megoldásokat is kínálnak.
A technológia finomodásának azonban van némi negatív következménye a magánszféránkra nézve. Az amúgy sem liberális vezetőiről híres Kínában például kamerák százmilliói figyelik az ország lakosságát, amelyeket rendőrök által viselt arcfelismerésre képes okosszemüvegek egészíthetnek ki. Ami a Távol-Keleten pártutasítás, az nyugatabbra üzlet, amiből az olyan cégóriások is szeretnének tortaszelethez jutni, mint például az Amazon. Utóbbi helyen azonban a dolgozók fellázadtak az ötlet ellen, hogy az amerikai rendőrség és más kormányzati szervek kaphatnák meg a cég arcfelismerő rendszerét.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak