Mindent megtesz a Microsoft, hogy a Windows 10-en keresztül meghódítsa Kínát. A minden alatt nem csak a mostanság gründolt céges partnerségeket kell érteni, hanem olyan lépéseket is, amelyek egyértelműen károsak a cég bizonyos termékeinek.
Kínában keress úgy, ahogy a kínaiak
A vállalat most jelentette be, hogy új operációs rendszerét a helyi keresési nagyhatalom, a Baiduval közösen igyekszik elterjeszteni a távol-keleti országban. Ez a megállapodás egyrészről abban áll, hogy a Microsoft friss böngészője, az Edge nem a cég saját keresőjét, a Binget, hanem a Baidu megoldását futtatja majd alapértelmezettként, a kezdőoldal pedig a Baidu.com lesz a Kínában telepített verziókon. A Baidu ezeken felül még külön natív windowsos alkalmazásokat is készít, lesz többek között kereső, cloudos és térképes app.
Természetesen a Microsoft számára sem lesz előnytelen ez az üzlet, hiszen cserébe a Baidu több mint 600 millió felhasználójához jut majd el a Windows 10 Express elnevezésű promóció, amely a régi rendszerekről történő váltást igyekszik ösztönözni az egyébként javarészt kalózverziókat futtató ottani felhasználóknál.
Megkerülhetetlen régió, megkerülhetetlen szereplőkkel
Ez az együttműködés remekül rávilágít arra, mennyire fontos piaccá vált az utóbbi néhány évben a távol-keleti ország. Kína immár nem egy gigantikus összeszerelő üzem, hanem számos szegmensben az egyik, ha éppen nem a legnagyobb potenciállal bíró piac. Hogy csak egyet említsünk: okostelefonok esetében például már Kína és nem az USA adja a legnagyobb tortaszeletet. Nem véletlen, hogy itt a semmiből szinte pillanatok alatt globális méretű szereplők nőhetnek ki úgy, hogy majdhogynem kizárólag a hazai piacra szállítanak.
Kína viszont amennyire fontos, annyira nehéz terep. Egyrészt a helyi piacokat a világ egyéb részén megszokott szereplők helyett jellemzően kínai termékek, szolgáltatások uralják. A Baidu is azért köthetett ilyen rendkívül előnyösnek tűnő és a Microsoft büszkeségébe némileg belegázoló partnerséget, mert Kínában nemhogy a Bing, de a Google sem rúghat labdába. Ennek persze nem csak a helyi ízlés, hanem a politika is az oka. Ez utóbbi pedig a másik nagyon komoly küszöb, amit át kell lépni a kommunista párt irányította országban boldogulni akaróknak.
Erőszakkal is, ha jólesik!
Kína rendszeresen leckézteti a külföldi cégeket, és ezen akciókból a Microsoftnak is bőven kijutott az elmúlt évek alatt, nem beszélve arról, hogy saját operációs rendszer fejlesztésébe kezdtek az amerikai verziók kiváltására. Az internetes forgalom komoly kontrollja pedig nemcsak nehezít, de drágítja is a mindennapi működést az ország és a külvilág között.
A vállalatok azonban láthatóan nem adják fel, és megállapodásokkal vagy éppen trükkökkel, de igyekszenek felkerülni a helyi térképre. Az Apple például mostanság leginkább a kínai eladásoknak köszönheti, hogy újabb és újabb eladási rekordokat döntöget. A korábban a cenzúra miatt kivonuló Google-nél sem annyira gránitszilárdságú már a Kína-ellenesség, és a hírek szerint közel az összeborulás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak