Úgy tűnik, van az a pénz, amiért egy óriásvállalat haja is korpásodik. Jól értesült források szerint a Google egy éve azon dolgozik, hogy újra nagy erőkkel legyen jelen a kínai piacon. A pletykált megállapodás ötéves mosolyszüntenek vethet véget.
Back to China
Ha minden jól megy, még idén elérhetővé válik a világ legnagyobb okostelefonpiacán a Google speciális verziójú alkalmazásboltja - adta hírül a The Information. Az orgánum informátorokra hivatkozva az közölte, hogy az amerikai vállalat már a végén jár annak a hosszabb folyamatnak, amelynek célja, hogy a Google újra megvesse a lábát Kínában.
A tervek szerint a helyi állami hatóságok beleegyezését követően a cég a kínai gyártók androidos készülékére alapból telepíthetné a Play alkalmazásboltját. Utóbbit jelenleg nem használhatják a kínai mobilozók, helyette több helyi app store kínálatára kell szorítkozniuk.
Viszont ha létre jön a megállapodás, akkor zöld utat kap a Google hivatalos appboltja. Természetesen azonban az ottani kínálatot szigorúan felügyelné a kínai állam, és csak olyan alkalmazások lennének elérhetők, amelyekre az egypártrendszerű ország illetékesei rábólintottak.
Változó álláspont
A Google helyi tevékenységének rövid története rendkívül sok kanyarral és irányváltással van tele. 2010-ig nem volt nagy gond, hiszen a Google alávetette magát a kínai kormány akaratának, és gondosan szűrte, mit jeleníthet meg keresője a távol-keleti országban. Ám miután az országból eredeztethető hackertámadások érték emberi jogi aktivisták Gmail-fiókjait, a Google válaszul feloldotta keresőjében a szocialista nagyhatalom által tabunak minősített tartalmak cenzúráját. Akkor az ország keresőpiacának több mint egyharmadát birtokolta az amerikai vállalat megoldása, ám határozottan közölték: ha folytatódnak a hackertámadások és a kormány nem hagy fel a cenzúrázás erőltetésével, teljesen kivonulnak Kínából. A tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért végül valóban leállt a lokalizált, kínai oldal, a találatokat a több szempontból kivételezett helyzetű hongkongi oldalra irányították át.
Ám a nagy kardcsörtetés ellenére a Google jelenléte ezt követően sem szűnt meg az országban. Több mint félezer alkalmazott továbbra is maradt, hogy a helyi lehetőségeket elemezve előkészítsék az újabb "inváziót". A visszaszivárgás, ha nem is volt olyan látványos és hangos, mint a 2010-es szakítás, de nagyjából két év múlva már teljesen nyilvánvalóvá vált.
Erősödő térerő
A Google továbbra is a kereséseken, pontosabban az ahhoz társított hirdetéseken kaszál a legtöbbet, de a mobilpiac felduzzadásával az alkalmazásokon keresztül elérhető bevétel is egyre csábítóbb halmot képez. Nem véletlen tehát, hogy a cég megpróbál ezen a fronton áttörést elérni, még annak árán is, hogy ehhez fel kell vállalniuk az állami cenzúrát. A kínai mobilpiac mára a világ legnagyobbja lett, ráadásul a rivális Apple az elmúlt időszakban alaposan beleerősített a távol-keleti országban.
Kína és a Google közeledését az is segítheti, hogy az ország politikájával kapcsolatban rendkívül kritikus társalapító, Sergei Brin egy ideje nem folyik bele a napi ügyekbe. Utóbbiakat egy ideje nem hivatalosan már most is jórészt az a pragmatikusabb álláspontot képviselő Sundar Pichai intézi, aki a vállalat nemrégiben bejelentett nagy átszervezése után a lecsupaszított Google irányítását is megkapja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak