Nehéz jelzőket találni arra, amit az Apple-nek negyedévről negyedévre sikerül végrehajtania. Az egyre feljebb srófolt elemzői várakozásokat immár zsinórban ötödik alkalommal sikerült könnyed eleganciával túlszárnyalni. A friss pénzügyi jelentés számaiból egyértelműen látszik, hogy Kína immár a legfontosabb piacává vált a cupertinói vállalatnak.
Jó, jobb, Apple
Ami a főbb számokat illeti: a cég a naptári első negyedévben (ami a 2015-ös üzleti év második periódusa) 58 milliárd dollárt keresett, ebből pedig nettó nyereségként 13,6 milliárdot meg is tarthatott a kasszában. Utóbbi részvényenként 2,33 dolláros profitot jelent. A megkérdezett elemzők által várt konszenzusos becslés 56 milliárdos bevételt és 2,16 dolláros egy részvényre jutó profitot jelzett előre, azaz a várakozásokat ismét alaposan meghaladták a tények. Az előző évben elért eredményekhez képest a forgalom 27, az egy részvényre jutó nyereség pedig 40 százalékkal javult.
Ha a fenti grafikont megnézzük, jól látszik az utóbbi időszakban tapasztalt súlyponteltolódás. A cég nagyobb kínai aktivitása immár komoly dollármilliárdokban jelentkezik. Ez volt az első negyedév, hogy a távol-keleti országban több forgalmat realizált a cég, mint egész Európában. A kínai növekedést az is jól mutatja, hogy ez volt az egyetlen régió, ahol nemcsak éves összevetésben, de a legutóbbi negyedévhez képest is sikerült növekedést felmutatni. Ez természetesen azért különleges dolog, mert a karácsonyi időszak messze a legerősebb negyedév az Apple-nél.
Telefonból van a kerítés is
Termékcsoportok szerinti bontásban nincs kérdés arról, mi a cég zászlóshajója. Az iPhone-okból több mint 61 millió darabot értékesítettek, ami 40 százalékkal múlta felül az egy évvel ezelőtti eladásokat. Ráadásul a bevétel ennél is jobban, 55 százalékkal nőtt, köszönhetően az időközben kiadott nagyképernyős (és természetesen drágább) modellnek. Kína hatása ezen a területen is jótékonyan hatott, hiszen az ázsiai országban 72 százalékkal több telefont értékesítettek.
Az Apple jelentésének egyetlen gyenge láncszeme az iPad. A táblagéppel már körülbelül két éve nem nagyon tud előre lépni a cég. Az eladások és a forgalom is szinte folyamatosan hanyatlik éves összehasonlításban 2013 eleje óta. A most értékesített 12,6 millió iPad 23 százalékkal kevesebb a tavalyinál, az ebből származó bevétel pedig közel 30 százalékkal lett kevesebb. A tablet iránti gyenge kereslet kellett ahhoz is, hogy a Macek forgalma újra meghaladja az öt évvel ezelőtt szinte a nulláról új piacot teremtő iPadek bevételeit.
Édes gondok
A jelenleg futó negyedév egyik legnagyobb kihívása az lesz, hogy a cég sikeresen megoldja az új termék, az Apple Watch iránt megmutatkozó felfokozott kereslet kielégítését. Bár az Apple vezetői konkrét eladási számokat nem közöltek, de az biztos, hogy a vállalat egyik, ha nem a legjobb debütálását mutatta be az okosóra. Ennek is köszönhető, hogy most az a probléma, hogy nem tudnak eleget leszállítani belőle.
A Watch sikere kihatással lesz az aktuális periódus teljesítményére is, de némi meglepetésre ez nem feltétlenül lesz pozitív minden mutatónál. A társaság pénzügyi vezetője ugyanis azt nyilatkozta, hogy az óra profitrátája elmarad az Apple portóliójának átlagától. Ez némi meglepetés, hiszen a 350 dollártól egészen 17 ezerig árazott termék esetében azt lehetett valószínűsíteni, hogy sokat tud keresni vele az Apple.
A június végén záruló negyedévre 46-48 milliárd dolláros forgalmat valószínűsít a vezetőség, ami közel 30 százalékos éves növekedést jelentene, és nagyjából megfelel az elemzői elvárásoknak. Viszont többek között a Watch említett hátránya miatt a bruttó fedezeti szint a mostani 40,8-ról akár 1,5-2 ponttal is visszaeshet majd.
A hírek hatására az idén már amúgy is 20 százalékot erősödő Apple-részvények további drágulással reagáltak. A 135 dollár közelében járó árfolyam történelmi csúcsot jelent a per pillanat 760 milliárd dollárra taksált gigavállalatnál.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak