Helikopterként száll fel, repülőként repül a Larry Page támogatásával fejlesztő cég önvezető légitaxija.

Néhány év múlva zsúfoltabb lesz az ég, mint amilyen a nagykörút csúcsforgalom idején. Legalábbis annyian álltak neki különböző önvezető égi járművet fejleszteni, hogy lassan már számolni is nehéz. Tegnap egy újabb szereplő jelentkezett be a közlekedés megreformálásáért zajló harcba.

Nem titok többé

Elég jól sikerült a titoktartás a Szilícium-völgyben alapított Kitty Hawknál, hiszen mostanáig (egy kisebb jármű fejlesztésén kívül) nem nagyon lehetett tudni arról, miben mesterkednek. Kedden azonban lehullt a lepel a Cora elnevezésű repülő/helikopterről, amely már bőven túl van a tervezőasztalos fázison. Az elektromos hajtású, önvezető képességekkel rendelkező gépet tavaly év végén már elkezdték tesztelni Új-Zélandon.
 

 

A bemutatkozó videóból kiderül, hogy a repülő 900 méteres maximális magasságig emelkedve 100 kilométeres távra tud elfuvarozni maximum két utast. Repülőkhöz mérten a Cora szinte hangtalan, cserébe nem fenyeget a veszélye annak, hogy átlépi a hangsebességet, hiszen meglehetősen szerény, nagyjából 150-170 kilométer per órás teljesítménnyel hasít az égen. A gép sajátossága, hogy fel és leszálláskor úgy viselkedik, mint egy helikopter, ami nagyban megkönnyíti az indulást és a megfelelő landolási helyszín keresését.

A startup indulásánál ott bábáskodott a Google társalapítójaként ismert Larry Page is, aki minden bizonnyal lát fantáziát abban, hogy ezt a projektet kereskedelmi forgalmazásra érett állapotba lehet hozni. A nem túl távoli jövőbe kitűzött cél szerint a gépek repülő taxiként üzemelnének, ahol az utasoknak semmiféle dolguk nincs, mint beszállni és a tájban gyönyörködni. (Na meg persze fizetni.) A biztonságérzetet növeli, hogy a háromszorosan túlbiztosított technika mellett a robotpilótát bármikor leválthatja egy távolból figyelő szakképzett operátor.

Új-Zéland egyébként ideális terepe a próbarepüléseknek, hiszen egyrészt az ország kormányzata elkötelezett a környezetkímélő technológiák iránt, másrészt pedig egy hatalmas régióról van szó, ahol a változatos terepviszonyok között sok helyen nem könnyű, és pláne nem gyors a hagyományos közúti közlekedés.

Vannak még páran

Ahogy a bevezetőben említettük, nem a Page-féle Kitty Hawk az egyetlen aspiráns ebben a most formálódó potenciálisan óriási üzlettel kecsegtető szegmensben. Alig pár nappal ezelőtt számoltunk be például az Airbus és az Audi közös munkájáról, amely a speciálisan kialakított személyautókat egy teherhordó drón segítségével alakítaná át légi közlekedésre alkalmas szerkezetekké.

De említhetnénk a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjét, amely idén februárig masszív tesztsorozaton esett át, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén lázasan dolgozik, mint ahogy szűk egy éve egy másik, ugyancsak repülő taxizást álmodó Airbus-projektről cikkeztünk.

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.