A belsőégésű motorok megjelenése meghatározta az elmúlt bő száz év személyszállítási fejlődését. Az 1900-as évek eleje óta azonban egészen könnyen előre látható volt, hogyan is lépdel előre az emberiség ezen az úton. Nagyjából a 2010-es évek elejéig nem is volt jelentős változás...
Kormányról már rég szó sincsen
Ekorra azonban a technológiai fejlődés lehetővé tette a földön és égen egyaránt közlekedni képes járművek legalább koncepció szintjén való megjelenését. Az előnyök vitathatatlanok: az egyre zsúfoltabbá váló városainkban gyorsabb célba érést biztosít, mindamellett az automatikus működés minimalizálja az emberi hiba miatt bekövetkező baleseteket.
A jelenség felerősödése kapcsán számos alkalommal foglalkoztunk a témával. Írtunk például a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjéről, ami idén februárig masszív tesztsorozaton ment keresztül, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén hasonló fejlesztésen dolgozik; a kormányzati szervezet és a taxiszolgáltatást nyújtó vállalat az évtized végére ígéri az első, a való életben is használható példányokat. Tavaly januárban pedig az Airbus nagyra törő terveiről számoltunk be, mely szerint még 2017-ben jöhet a repülő taxi első tesztköre.
Most a francia vállalat egy másik, témába vágó projektről adott hírt. A német Audival összefogva egy drónszerű repülő taxit, illetve elektromos autót mutatottak be a Geneva Motor Show-n. A genfi eseményen látottak alapján teljesen újragondolták a földi és légi közlekedés összeházasítását.
Pop.Up Next névre keresztelt szerkezetük két fő elemből áll össze. Egy függőleges fel- és leszállásra képes kvadkopter modul gondoskodik a levegőben való utazásról, melyhez egy kicsi, kétajtós városi autó csatlakozik. A drónszerű repülést biztosító kvadkopter a kicsi autóval összekapcsolódva teszi "kétéltűvé" a járművet. Természetesen mindkét elem teljes mértékben autonóm működésű és kizárólag elektromos energiát használ.
Csak az utastér repül, az alváz marad
Könnyebb és többet tud
Az Airbus elképzelése szerint a kvadkopter és a kétszemélyes kompakt Audi telefonnal hívható szolgáltatásként áll rendelkezésre. A kis járműbe beülve az olyan helyre navigál, ahol a légi modul könnyen össze tud csatlakozni vele, és onnantól a levegőben folytatható az utazás. A kvadkopter csupán a személyszállító modult viszi magával, a kerekeket és az alvázat a helyszínen hagyja, melyhez visszaérkezve csatlakoztatja az utasokat szállító elemet.
49 hüvelykes kijelző, érintés- és hangvezérlésre alapuló irányítás, arcfelismerés, szem- és gesztuskövetés jellemzi az egyelőre még nem működő, csak az elképzelést demonstráló utaskabint. A meghajtásról, annak energiaigényéről jelenleg nem sokat lehet tudni, az Airbus ugyanis nagyon szűkszavú volt ezen a téren. A genfi autókiállításon inkább az életérzést, a koncepciót próbálta eladni az érdeklődőknek, a városi zsúfoltságtól való menekülés lehetőségét villantva fel a kíváncsiak (és természetesen tehetősek) számára.
Ha az elképzelés ismerős, az nem véletlen; a bevezetőben említett tavalyi ötletét fejlesztette tovább az Airbus, amellett, hogy összeállt az Audival. A franciák szerint nem csak annyi történt, hogy igénybe vették a németek segítségét a földi közlekedő modul kialakításához, hanem jelentős eredményeket sikerült elérni az össztömeg csökkentése terén is. Ez kritikusan fontos egy repülő szerkezet esetében, hiszen minél kevesebb súly húzza a Föld felé a masinát, az annál nagyobb távolságot képes megtenni egyetlen töltéssel.
A Pop.Up Next kereskedelmi forgalomban, személyszállításban való megjelenése egyelőre nem ismert.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak