Egészen szokatlan kialakítással rukkolt elő a két gyártó: az utasfülkét egy drón emeli fel és repíti célja felé.

A belsőégésű motorok megjelenése meghatározta az elmúlt bő száz év személyszállítási fejlődését. Az 1900-as évek eleje óta azonban egészen könnyen előre látható volt, hogyan is lépdel előre az emberiség ezen az úton. Nagyjából a 2010-es évek elejéig nem is volt jelentős változás...

Kormányról már rég szó sincsen

Ekorra azonban a technológiai fejlődés lehetővé tette a földön és égen egyaránt közlekedni képes járművek legalább koncepció szintjén való megjelenését. Az előnyök vitathatatlanok: az egyre zsúfoltabbá váló városainkban gyorsabb célba érést biztosít, mindamellett az automatikus működés minimalizálja az emberi hiba miatt bekövetkező baleseteket.

A jelenség felerősödése kapcsán számos alkalommal foglalkoztunk a témával. Írtunk például a kínai Ehang két éve bemutatott robotrepülőjéről, ami idén februárig masszív tesztsorozaton ment keresztül, és már emberi utassal is sikeres repüléseket hajtott végre. A NASA és az Uber szintén hasonló fejlesztésen dolgozik; a kormányzati szervezet és a taxiszolgáltatást nyújtó vállalat az évtized végére ígéri az első, a való életben is használható példányokat. Tavaly januárban pedig az Airbus nagyra törő terveiről számoltunk be, mely szerint még 2017-ben jöhet a repülő taxi első tesztköre.

Most a francia vállalat egy másik, témába vágó projektről adott hírt. A német Audival összefogva egy drónszerű repülő taxit, illetve elektromos autót mutatottak be a Geneva Motor Show-n. A genfi eseményen látottak alapján teljesen újragondolták a földi és légi közlekedés összeházasítását.

Pop.Up Next névre keresztelt szerkezetük két fő elemből áll össze. Egy függőleges fel- és leszállásra képes kvadkopter modul gondoskodik a levegőben való utazásról, melyhez egy kicsi, kétajtós városi autó csatlakozik. A drónszerű repülést biztosító kvadkopter a kicsi autóval összekapcsolódva teszi "kétéltűvé" a járművet. Természetesen mindkét elem teljes mértékben autonóm működésű és kizárólag elektromos energiát használ.

Csak az utastér repül, az alváz marad

Könnyebb és többet tud

Az Airbus elképzelése szerint a kvadkopter és a kétszemélyes kompakt Audi telefonnal hívható szolgáltatásként áll rendelkezésre. A kis járműbe beülve az olyan helyre navigál, ahol a légi modul könnyen össze tud csatlakozni vele, és onnantól a levegőben folytatható az utazás. A kvadkopter csupán a személyszállító modult viszi magával, a kerekeket és az alvázat a helyszínen hagyja, melyhez visszaérkezve csatlakoztatja az utasokat szállító elemet.

49 hüvelykes kijelző, érintés- és hangvezérlésre alapuló irányítás, arcfelismerés, szem- és gesztuskövetés jellemzi az egyelőre még nem működő, csak az elképzelést demonstráló utaskabint. A meghajtásról, annak energiaigényéről jelenleg nem sokat lehet tudni, az Airbus ugyanis nagyon szűkszavú volt ezen a téren. A genfi autókiállításon inkább az életérzést, a koncepciót próbálta eladni az érdeklődőknek, a városi zsúfoltságtól való menekülés lehetőségét villantva fel a kíváncsiak (és természetesen tehetősek) számára.

Ha az elképzelés ismerős, az nem véletlen; a bevezetőben említett tavalyi ötletét fejlesztette tovább az Airbus, amellett, hogy összeállt az Audival. A franciák szerint nem csak annyi történt, hogy igénybe vették a németek segítségét a földi közlekedő modul kialakításához, hanem jelentős eredményeket sikerült elérni az össztömeg csökkentése terén is. Ez kritikusan fontos egy repülő szerkezet esetében, hiszen minél kevesebb súly húzza a Föld felé a masinát, az annál nagyobb távolságot képes megtenni egyetlen töltéssel.

A Pop.Up Next kereskedelmi forgalomban, személyszállításban való megjelenése egyelőre nem ismert.

Piaci hírek

42. Körkapcsolás: Mi és az MI

Mekkora teret hagy a projektmenedzsereknek a mesterséges intelligencia? Többek között erre az aktuális kérdésre keresték a választ a PMSZ rendezvényén.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.