Már Elon Musk sem biztos benne, mi lesz majd a több millió HW3-as hardverrel furikázó Teslával, de azért mindenkibe beleáll, aki kritizálni meri az FSD döcögős fejlesztéseit.

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a vállalat harmadik negyedéves eredményei kapcsán maga is arra utalt, hogy a jelenleg már forgalomban lévő járműveik túlnyomó többségét akkor sem lehet majd alkalmassá tenni a teljes önvezetésre, ha a tulajdonosok korábban már ezért a hardverért is leszurkoltak ezer dollárt, hogy a gyártó ígérete szerint később lehetővé tegye számukra a technológia alkalmazását. Itt a Full Self-Driving (FSD) szoftver jövőbeli verziójáról lenne szó, ami jó eséllyel túl nagy falat lesz az eddigi HW3-as számítógépeknek: az Electrek riportja alapján Musk arról beszélt a befektetőknek, hogy az új HW4-es verzióhoz képest "nagyon sok erőfeszítést igényel" majd, ha ugyanazokat a képességeket a HW3-as hardverből próbálnák kifacsarni.

Ez sok esetben egy újabb hardverfrissítést jelentene, ami önmagában sem triviális dolog, tekintve a méretbeli különbségeket vagy például a kamerákhoz és az energiaellátáshoz szükséges kábelkötegek eltéréseit. Musk belengette ugyan, hogy ingyenes frissítés jár majd azoknak a meglévő ügyfeleknek, akik 8 ezer dollárt fizettek az FSD csomagért, de ez semmivel sem tűnik életszerűbbnek, mint a Tesla korábbi fogadkozásai. A HW4-et az Electrek értékelése szerint minimum módosítani kellene, hogy működjön a meglévő HW3-as autókban, ami a frissítések költségeinek lenyelésével együtt akkor is elképesztő kiadásokat jelentene, ha a HW4 már a végállomást jelentené egy nevének megfelelően működő Full Self-Driving rendszerhez.

Az önérzetükkel nincs probléma

Egyelőre ugyanis kevés konkrétum utal rá, hogy a HW4-et nem kell majd tovább foltozgatni. Musk már a HW2-es és HW3-as iterációkat is így harangozta be, másrészt az FSD az évtizedes ígérgetés után is csak kergeti a kitűzött autonómiaszintet. Nemrég erről beszélt a TechCrunch Disrupt 2024 konferenciáján Jesse Levinson, a Zoox társalapítója és technológiai igazgatója is, aki nem tartja valószínűnek, hogy a Tesla terveinek megfelelően már jövőre elindulhatna a cég vezető nélküli robotaxi-szolgáltatása. Levinson szerint a Tesla alapvető problémája, hogy "nincs működő technológiája" – értve ez alatt, hogy az FSD mint fejlett vezetéstámogató megoldás elég messze van egy robusztus, emberi sofőr jelenléte nélkül is megbízható rendszertől.

Elon Musk a kritikára egy X (Twitter) bejegyzésben reagált, amiben csak annyit vágott Levinson fejéhez, hogy a cége már régen elpusztult volna, ha annak idején nem segíti ki az Amazon befektetése. A Zoox egyébként néhány éve már valóban az Amazon leányvállalataként működik, de ennek nem sok köze van a Tesla FSD-jéhez. A Musk-féle keménykedés viszont duplán nevetséges, ha felidézzük, hogy a Teslát 2009-ben még a saját értékelése szerint is a Daimler (újabban Mercedes-Benz Group) pénze mentette meg a bedőléstől. A Zoox fejlesztései emellett mintha stabilabban haladnának kevesebb bírósági ügy mellett, nem beszélve azokról a szabályozói vizsgálatokról, amelyekkel a Teslának még nagyon sok problémája lehet.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.