A Tesla részvényei akkorát nyekkentek a robotaxi bemutatóját követően, hogy Elon Musk még a legmilliárdosabb milliárdosok versenyében is lőtávolba került amazonos és facebookos üldözői előtt.

A Tesla vezérigazgatója múlt csütörtökön mutatta be a cég régóta emlegetett és a befektetők által nagyon várt robotaxijának prototípusát, a Cybercab azonban nem aratott köztük osztatlan sikert, tekintettel Elon Musk hagyományosnak tekinthető, konkrétumok nélküli ígérgetésére. Ennek megfelelően a járműgyártó részvényei másnap reggelre 8 százalékot veszítettek az értékükből, míg az Uber és a Lyft papírjai 10 százalékot erősödtek – utóbbi azért érdekes, mert a Cybercab sofőr nélküli taxiszolgáltatása alaposan belekarmolhatna a két társaság üzletébe, de a jelek szerint a Tesla "We, Robot" rendezvénye eloszlatta az ilyen irányú félelmeket.

Bár Musk a Cybercab leleplezésekor a teljes autonómiára épülő közlekedés új korszakát emlegette, egyelőre úgy fest, hogy a piacon még nem temették el az emberi sofőröket. A Quartz ezzel kapcsolatban a Jefferies részvényelemzőjét idézi, aki kijelentette, hogy a Tesla "fogatlan" bemutatójából az Uber hosszabb távon is profitálhat majd. A befektetők nehezen tudnak mit kezdeni vele, hogy a Tesla robotaxija "akár már 2026-ban" gyártásba mehet, és a részletek ismerete nélkül nem haraptak rá a Cybercab 30 ezer dollár alá tervezett árára sem, mivel Musk már túl régóta hintáztatja őket egy szuper versenyképes, 25 ezres Tesla-modell ígéretével.

És ez egyelőre ennyi

Az elemzés szerint egyszerűen sok, hogy egy vadonatúj, kísérleti technológiákat felvonultató autó lehetne majd a Tesla egyik valaha volt legolcsóbb járműve. Pláne, hogy a négyes, de még a hármas szintű autonómia érdemi megvalósítása sem tűnik kézzelfogható dolognak: Musk szerint a teljes önvezető (FSD) rendszer már jövőre üzembe állhat a Texasban és Kaliforniában a cég Model 3 és Model Y járműveiben, ilyesmit azonban lassan tíz éve ígérget különféle felütésekkel. Az Uber és a Lyft közben már bedobta a törölközőt, és nem próbálkozik saját vezető nélküli autók fejlesztésével, bár mások technológiájának felhasználására továbbra is nyitott.

A Futurism összeállítása szerint az Uber a Waymóval, a Lyft pedig a Motional autonóm járműfejlesztővel működik együtt, és nyilván egyikük sem tiltakozna, ha még több pénzt takaríthatna meg az emberi sofőrökön. Akiket egyébként most sem kényeztetnek el, így érdekes lesz látni, hogy Elon Musk mire gondol, amikor éppen őket biztatja Cybercab-flották vásárlására. A Tesla vezérigazgatója szerint ugyanis nagyon klassz lenne, ha 10-20 önvezető autót járatnának, amelyek "még álmukban is" termelnék nekik a pénzt. Ez valószínűleg az Uber- vagy Lyft-sofőrök szerint is klassz lenne, de egyelőre be kell érniük az Optimus robotok parádéztatásával.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.