Az új szerzemény ezúttal a Zoox és a cég önvezető technológiája, amiért az Amazon közel 1,5 milliárd dollárt fizet, de még így is jó áron szerzi meg magának.

A The Wall Street Journal már május végén beszámolt az autonóm technológiát fejlesztő ausztrál-amerikai Zoox tervezett felvásárlásáról, amit akkor az érintettek még pletykának minősítettek. Egy másik lap, a The Information azonban most bennfentes forrásaira hivatkozva arról ír, hogy már meg is született a megállapodás, amelyet akár pénteken be is jelenthetnek. Az Amazon ennek alapján 1,45 milliárd dollárért szerezte meg magának a kaliforniai székhelyű startupot, ami azt jelenti, hogy az autók is megjelennek az online birodalom flottájában a drónok, illetve a raktárakban vagy az áru kiszállítására használható guruló robotok mellett.

A Zoox befektetőinek szempontjából ez nem jelent valami elképesztő üzletet, hiszen a cégbe eddig majdnem egymilliárd dollárt toltak bele, és a legutóbbi, 2018-as befektetési körében is már 3,2 milliárdra értékelték. Ez azt jelenti, hogy nagyjából mindenki a pénzénél marad, néhányan pedig keresni is fognak valamennyit, de a megállapodást nem fogják a látványos exitek között emlegetni. Ugyanakkor a Zoox a beszámolók szerint most semmiképpen sem ért többet, korábban az elemzők között volt, aki az 1,1 milliárdos vételárat is korrektnek tartották volna.
 


Bár a Zoox az önvezető technológiák szegmensében a legjobban finanszírozott startupok között van, a járvány következtében el 120 embert kellett elküldeniük (nagyjából a dolgozók tizedét), ami valószínűleg a fejlesztéseket és a tesztelést is lassítja. Ez utóbbiakhoz a cég átalakított Toyota Highlandereket használ, de a lényeg az az alapoktól saját tervezésű, teljesen autonóm jármű lenne, amelynek prototípusait az előzetes tervek szerint már az idén már tesztelék, jövőre pedig elindítanák a rájuk épülő taxiszolgáltatást is – mindezt bármiféle saját gyártókapacitás nélkül.

A vételár sokszorosát spórolná meg az Amazon

Ez annyira ambíciózus elképzelés, ami az iparágon belül is ritkaságszámba megy, de a mostani felvásárlással a teljesen integrált járműrendszer sorsa sem feltétlenül az eredeti elképzelések szerint alakul majd. Az biztos, hogy a dollármilliárdos fejlesztési költségekről az Amazon beszállásával már beszélni sem lesz érdemes, de azt egyelőre senki sem tudja, hogy a vállalat valójában mit akar kezdeni a Zoox technológiájával. Akár folytathatja is a projektet, de az egyes megoldásokat át is viheti az alaptevékenységét kiszolgáló robotokba.

Azt is érdemes megjegyezni, hogy 2017, vagyis a Whole Foods Market 13,7 milliárd dolláros akvizíciójának kivételével még nem volt olyan év, amikor az Amazon külön-külön vagy akár összesen ennyit áldozott volna cégfelvásárlásokra, legalábbis a nyilvánosságra került adatok alapján. A társaság ráadául nagyon nyomul ezen a területen, tavaly például megjelent az ugyancsak önvezető technológiát fejlesztő Aurora Innovation 530 millió dolláros befektetési körében is. Az Amazon raktáraiban és kiszolgáló létesítményeiben dolgozó rendelésteljesítő rendszerek és több tízezer robot üzembe állítását is a Kiva Systems 2012-es, 775 millió dollár értékű felvásárlása alapozta meg.

A Bloomberg riportja arra hívja fel a figyelmet, hogy az Amazon működési költségei között az áruszállítás az egyik legjelentősebb tétel, így a Zoox minden bizonnyal azért került a vállalat látókörébe, mert középtávon jelentős megtakarításokat remél az önvezető technológiák gyakorlati alkalmazásától. A Morgan Stanley becslése szerint ezt úgy kell elképzelni, hogy az Amazonnak az árucikkek transzportja a következő időszakban évente 90 milliárd dollárjába kerülhet, amiből ugyancsak éves szinten 20 milliárdot lehetne lefaragni az autonóm járműrendszerek bevezetésével.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.