Mióta a Cruise és a Waymo is engedélyt kapott rá, hogy önvezető járműveivel a hét minden napján, a nap bármelyik órájában fizetős fuvarokat vállaljon San Francisco egész területén, szinte naponta olvasni a hírekben robotaxik mérsékelten vagy egyáltalán nem vicces kalandjairól. Nemrég arról számolhattunk be, hogy a vezető nélküli autók hatalmas dugót okoztak, miután egy zenei fesztivál miatt "problémák léptek fel a vezeték nélküli sávszélességben", a Cruise járművee pedig egyszerűen lelőtték magukat, amikor elvesztették a jelet. De korábban is szó volt a forgalom, sőt egyik esetben a tűzoltók munkájának akadályozásáról, a közlekedési rendőrök figyelmen kívül hagyásáról és más olyan esetekről is, amelyek véleményessé teszik a robotaxi-szolgáltatások nyomulását.
A San Franciscó-i SFGate hírportál szerint a Cruise egy utasokat nem szállító autója most éppen a lágy betonba hajtott bele, amiből újra kiderül, hogy mennyi munka van még hátra addig, ameddig az önvezető autók biztonságosan beilleszkedhetnek a városi emberek életébe. A vállalat szóvivője a lapnak megerősítette, hogy a robotaxit kikaparták és azóta már haza is szállították. Azonban ahogy az egyik szemtanú is megfogalmazta: a gép "azt hitte, hogy ez egy út, de nem volt az, mert nincs neki agya, és nem tudta megállapítani, hogy frissen öntött beton." A kommentárok pedig most sem mennek el amellett, hogy a Cruise és Waymo is azzal reklámozza a technológiát, hogy az emberi vezetők milyen gyakran hibáznak, szemben az egyre fejlettebb önvezető rendszerekkel.
A bizalmat nem lesz könnyű felépíteni
A dologban az az érdekes, hogy a vezető nélküli járművek bizonyos tekintetben tényleg biztonságosabbak: a Cruise például olyan adatokat közölt, hogy aktuálisan használt járművei 92 százalékkal kevesebb ütközéses balesetet okoznak, és még vétlen félként is 54 százalékkal kevesebb ilyen balesetet szenvednek el, mint az emberi sofőrök a hasonló vezetési környezetben. Ez azonban nem jelenti, hogy közvetett módon nem képesek jelentős károkat okozni, mivel amikor az általában megbízható algoritmusok mégis hibáznak, akkor azt váratlanul és nehezen magyarázható módon teszik. Vagyis úgy tévednek, ahogy egy ember nem tévedne, és jeletős kockázatot hordoz, ha éppen azok (a forgalom más résztvevői) nem értik az algoritmusok működését, akikre azok közvetlen hatással lehetnek.
Ez utóbbi a tudósok szerint nem lehetetlen vállalkozás, mert képessé válhatunk annak értékelésére, hogy a gépeknek miért nem tűnik valami ugyanolyan nyilvánvalónak, mint nekünk. A Bitport CIO Podcast egyik korábbi adásában az is felmerült, hogy a technológia valódi korlátait komoly mérlegelés mellett, de csak éles helyzetekben lehet próbára tenni, mások pedig nagy előnynek tartják, hogy ha egy önvezető autó valamilyen közlekedési incidenst okoz, akkor az ugyanolyan hibákat egyszer s mindenkorra ki lehet küszöbölni a teljes flottán végigfuttatott javításokkal. Hogy mennyire (lett volna) érdemes lassítani az önvezető technológia bevezetését, az nemsokára kiderül, mivel a Waymo szerint már százezernyi előjegyzésük van a nemsokára nagyüzemben beinduló San Franciscó-i szolgáltatásra.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak