San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni pontosan naplózta, hogy mennyi fennakadást okoznak a Cruise és Waymo önvezető járművei. Keveset.

Ez a tipikus esete, amikor a szubjektív érzékelés és az adatok teljesen más képet mutatnak. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni (Municipal Railway), arra utasította a söfőrjeit, hogy rögzítsenek minden olyan közlekedési incidenst, fennakadást, amit a Cruise és a Waymo önvezető autói okoznak. A Wired elemezte ezeket a jelentéseket, és arra jutott, hogy sokkal kevesebb a probléma, mint amit a szubjektív érzékelés alapján a város polgárai gondolnak.

A jelentések szerint 2022. szeptember elseje és 2023. március 8. között 12 olyan incidens történt, ami komolyabb fennakadást okozott a tömegközlekedésben. De ezek együttesen is mindösszesen 83 perces késést okoztak a tömegközlekedésben, írja a Forbes.

A lap szerint az, hogy 6 hónap alatt mindössze 12 (dokumentált) incidens történt, elképesztően jó eredmény. Arról nem sikerült kimutatást szerezni, hogy ezekben az incidensekben hány alkalommal volt hunyó az ember, és hányszor az önvezető technológia.

Kísérletezés nélkül nincs előrelépés

Az önvezetéssel kapcsolatban alapvető kérdés (amit alaposan kivesézett önvezetéssel foglalkozó podcastunkban dr. Szalay Zsolt, a BME Gépjárműtechnológiai Tanszékének és az ott működő Automated Drive labornak a vezetője): milyen mértékben viseli el a társadalom a technológia (jelen esetben azt önvezető taxi) hibáit és problémáit?

A kísérleti projektek jellemzően mindig sok (több) hibát produkálnak. De ahhoz, hogy megismerjük az adott technológia valódi korlátait, éles helyzetekben kell próbára tenni. Persze a közlekedés ebből a szempontól különleges: ahol emberek sérülhetnek meg, ott mindig komolyabb a mérlegelés. (Az önvezető technológiákat fejlesztő vállalatok ígérete azonban egyértelműen az, hogy biztonságosabbak lesznek, mint az ember vezette járművek, és jelentősen csökkentik a közúti balesetek kockázatát.)

A Forbs szerint ezzel kapcsolatban már megszületett a társadalmi konszenzus akkor, amikor "rábólintottunk", hogy a tanulósofőrök forgalomban gyakorolhassanak. Pedig a tanulók és a kezdő vezetők komoly veszélyt jelentenek a közúti forgalomban. "Elfogadjuk, mert ez volt az egyetlen módja, hogy tanuljanak és fejlődjenek" – írja a Forbes szerzője, Brad Templeton, aki korábban a Google önvezetős csapatában dolgozott.

Szerinte a robotoknak van egy nagyon nagy előnye. Ha egy önvezető autó valamilyen közlekedési konfliktust okoz, akkor az a hiba nem fordul elő még egyszer, mert az egész flottán azonnal végigfuttatható a javítás. Éppen ezért ostobaság lenne lassítani az önvezető technológia bevezetését, csak mert a kísérleti szakaszban fellépnek (apró) problémák.

A számok nem hazudnak

A matek egyszerű, állítja Templeton. A jövőben elérhető haszon és a jelenlegi problémák aránya ezer vagy akár millió az egyhez. Ma még csak pár száz kísérleti modell közlekedik az utakon nagyon jó eredménnyel. Nehéz elképzelni, hogy rosszabb lesz a helyzet, ha több millió kiforrott jármű lepi el az utakat.

Piaci hírek

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.