Ez a tipikus esete, amikor a szubjektív érzékelés és az adatok teljesen más képet mutatnak. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni (Municipal Railway), arra utasította a söfőrjeit, hogy rögzítsenek minden olyan közlekedési incidenst, fennakadást, amit a Cruise és a Waymo önvezető autói okoznak. A Wired elemezte ezeket a jelentéseket, és arra jutott, hogy sokkal kevesebb a probléma, mint amit a szubjektív érzékelés alapján a város polgárai gondolnak.
A jelentések szerint 2022. szeptember elseje és 2023. március 8. között 12 olyan incidens történt, ami komolyabb fennakadást okozott a tömegközlekedésben. De ezek együttesen is mindösszesen 83 perces késést okoztak a tömegközlekedésben, írja a Forbes.
A lap szerint az, hogy 6 hónap alatt mindössze 12 (dokumentált) incidens történt, elképesztően jó eredmény. Arról nem sikerült kimutatást szerezni, hogy ezekben az incidensekben hány alkalommal volt hunyó az ember, és hányszor az önvezető technológia.
Kísérletezés nélkül nincs előrelépés
Az önvezetéssel kapcsolatban alapvető kérdés (amit alaposan kivesézett önvezetéssel foglalkozó podcastunkban dr. Szalay Zsolt, a BME Gépjárműtechnológiai Tanszékének és az ott működő Automated Drive labornak a vezetője): milyen mértékben viseli el a társadalom a technológia (jelen esetben azt önvezető taxi) hibáit és problémáit?
A kísérleti projektek jellemzően mindig sok (több) hibát produkálnak. De ahhoz, hogy megismerjük az adott technológia valódi korlátait, éles helyzetekben kell próbára tenni. Persze a közlekedés ebből a szempontól különleges: ahol emberek sérülhetnek meg, ott mindig komolyabb a mérlegelés. (Az önvezető technológiákat fejlesztő vállalatok ígérete azonban egyértelműen az, hogy biztonságosabbak lesznek, mint az ember vezette járművek, és jelentősen csökkentik a közúti balesetek kockázatát.)
A Forbs szerint ezzel kapcsolatban már megszületett a társadalmi konszenzus akkor, amikor "rábólintottunk", hogy a tanulósofőrök forgalomban gyakorolhassanak. Pedig a tanulók és a kezdő vezetők komoly veszélyt jelentenek a közúti forgalomban. "Elfogadjuk, mert ez volt az egyetlen módja, hogy tanuljanak és fejlődjenek" – írja a Forbes szerzője, Brad Templeton, aki korábban a Google önvezetős csapatában dolgozott.
Szerinte a robotoknak van egy nagyon nagy előnye. Ha egy önvezető autó valamilyen közlekedési konfliktust okoz, akkor az a hiba nem fordul elő még egyszer, mert az egész flottán azonnal végigfuttatható a javítás. Éppen ezért ostobaság lenne lassítani az önvezető technológia bevezetését, csak mert a kísérleti szakaszban fellépnek (apró) problémák.
A számok nem hazudnak
A matek egyszerű, állítja Templeton. A jövőben elérhető haszon és a jelenlegi problémák aránya ezer vagy akár millió az egyhez. Ma még csak pár száz kísérleti modell közlekedik az utakon nagyon jó eredménnyel. Nehéz elképzelni, hogy rosszabb lesz a helyzet, ha több millió kiforrott jármű lepi el az utakat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak