Hosszabb szünet után jelentkezik a Bitport CIO Klub hangos kiadása. Témánk az önvezetés. Két fontos hazai kutatóműhely vezetőjével, Szalay Zsolttal (BME) és Váradi Andrással (Commsignia) beszélgettünk.

Hol van az utakról az a több millió sofőr nélküli autó, amit a 2010-es évek közepén az iparág meghatározó vállalatai ígértek? Egyáltalán: leváltják-e valaha is a robotpilóták a kormánynál az embereket? Erről beszélgetünk két vendégünkkel a Bitport CIO Klub podcastjának idei első adásában.

Hol tart most az önvezetési technológia, mennyivel vagyunk okosabbak ebben a kérdésben, mint tíz éve? Dr. Szalay Zsolt egyetemi docens a BME Gépjárműtechnológiai Tanszékének és az ott működő Automated Drive labornak a vezetője, és Váradi András, az egyik legsikeresebb magyar startup, a 2012-ben alapított Commsignia kutatási igazgatója, segített eligazodni az önvezetés szövevényes világában.

Az Automated Drive labornak és a Commsigniának a fejlesztéseiben első ránézésre sok a közös vonás: a kommunikáció (jármű-jármű és jármű-környezet) felől közelítenek a problémához. És ebben mindkét csapatnak vannak komoly eredményei is: az Automated Drive labor fejlesztette eszközök segítik az önvezetési kísérleteket a ZalaZONE tesztpályán, míg a Commsignia hasonló megbízást kapott az Egyesült Királyságban.

A mintegy háromnegyed órás beszélgetésben áttekintjük az alapfogalmakat, mit jelentenek az önvezetés szintjei, és hogyan épülnek egymásra az autókkal kommunikáló okos infrastruktúra egyes rétegei. Ehhez kapcsolódón szóba kerülnek a különböző önvezetési koncepciók, azok egymáshoz való viszonya, valamint az is, hogy tudnak-e egymás mellett közlekedni az önvezető és az ember vezette autók.

A két szakembert szembesítettük Jack Stilgoe önvezetéssel kapcsolatos szkeptikus felfogásával, áttekintettük az önvezetéssel kapcsolatos etikai kérdéseket, az amerikai és európai szabályozás különbségeit, illetve azt, hogy a szabályozás miként hat a fejlesztésre. Ennek kapcsán szóba került a társadalmi elfogadottság szerepe is.

Végül pedig, ahogy egy ilyen témánál kötelező, a jövőről is kérdeztük a két szakembert.

A felvétel 2023. február 23-án készült a Commsignia budapesti székhelyén.


A műsor meghallgatható a fenti lejátszóval,illetve az Anchor.fm-en a CIO Klub podcastcsatornáján, de podcastjainkat követheti többek között a Spotify-on, valamint az Apple és a Google podcastplatformján is, melyeken fel is iratkozhat a csatornájára.

Piaci hírek

Nem a munkahelyünket, hanem a fizetésünket fenyegeti az MI

Az Európai Központi Bank szerint nem pont az lehet a probléma a mesterséges intelligenciával, amitől a legtöbben félnek, de a technológia munkaerőpiaci hatásai egyelőre homályosak.
 
Hirdetés

Ráfizetünk, ha a védelmen spórolunk!

Ha a védelmen spórolunk, kiberbűncselekmény áldozatává válhatunk. A Sophos MRD (észlelő és helyzetkező) szolgáltatása védelmet nyújt.

Összeurópai szabályozás készteti a cégeket a biztonságosabb informatikai működésre, de a megvalósításhoz nemcsak technológia, hanem emberek is kellenek.
Minden vállalatnak számolnia kell az életciklusuk végéhez érő technológiák licencelési keresztkockázataival. Rogányi Dániel és Vincze-Berecz Tibor (IPR-Insights) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.