Ellentétben mondjuk a PC-kkel és az okostelefonokkal, a gaming szektor viszonylag jól viseli a világgazdaság elmúlt időszakban mutatott gyengélkedését.

Az már egy éve világossá vált, hogy a pandémia által valósággal az egekbe lökött játékipar sem tudja függetleníteni magát a gazdasági klíma változásától. Az azóta eltelt időszak és egy frissen megjelent előrejelzés alapján azonban ma már mindehhez az is hozzátehető, hogy a negatív hatás messze nem volt olyan drámai, mint ami például a PC-k vagy az okostelefonok szegmensében történt az elmúlt 1-2 évben.

Apró változások

A Data.ai és az IDC által közösen jegyzett Gaming Spotlight Report elnevezésű tanulmány adatai szerint a tavalyi bevételekkel nagyjából megegyező szinteket hozhatnak idén is a különböző játékipari csatornák. A legnagyobb, 55 százalékos szeletet képviselő mobiljátékok idén (reklámokat nem számítva) 108 milliárd dollárt termelhetnek a szegmens érdekeltjeinek (kiadók, fejlesztők, platformüzemeltetők stb.), ami mindössze 2 százalékkal marad el a tavalyi eredménytől.

A második lábat képviselő otthoni konzolokhoz kötődő hardveres, szoftveres és előfizetéses értékesítésből hozzávetőleg 43 milliárd, a PC-k és Macek esetében pedig további 40 milliárd dollárnyi forgalom generálódhat 2023-ban a szakértői előrejelzések alapján. Előbbi 3, utóbbi pedig 4 százalékkal jobbak, mint a 2022-es teljesítmény.

A gaming szektor bevételeinek alakulása eszközönként (forrás: Gaming Spotlight Report)


A sorból egyedül a "legkisebb királyfi", azaz a kézben használható hordozható konzolok kategóriája lóg ki. A leginkább a Nintendo Switch Lite és a Valve Steam Deck eszközökből álló réspiac kevesebb mint 3 milliárd dollárt mozgathat meg idén, ami jócskán elmarad a tavalyi eredménytől. Ennek leginkább a Nintendo készülékének a gyenge teljesítménye az oka, a Valve kézi konzolja ugyanakkor így is sokkal kisebb részesedéssel bír.

Lendületben a streaming

A riport egyik fontos megállapítása, hogy a cloudon keresztül streamelt játékok immár szemmel látható jelenléttel (és bevételekkel) járulnak hozzá a világ legjelentősebb szórakoztatóipari szektorához. Az IDC egy korábbi előrejelzése szerint a felhőalapú játékra fordított fogyasztói kiadások idén 50 százalékkal nőnek, és minden platformot összesítve elérik a 3,8 milliárd dollárt. Mindezt nagyjából 60 millió havonta aktív felhasználó generálja.

Nem csoda, hogy a terület iránt szolgáltatói oldalon is megnövekedett az érdeklődés. Elég például a Netflix ilyen irányú törekvéseit említeni.

Streamelt játékkal töltött idő és az általa generált forgalom változása (forrás: IDC)

 

Konzumer tech

CIO Hungary 2025: aki felkészül, az győz?

Beszámolónk második része a 16. CIO Hungary konferencia első napjáról, benne az elmaradhatatlan biztonsági panellel, amit természetesen már a mesterséges intelligencia is tematizált.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.