A gaming szektor a pandémia egyik legnagyobb nyertese lett, ám úgy tűnik, a világban tapasztalható problémák megálljt parancsolnak az elmúlt évek nyargalásának.

Az eddig megszokottnál lényegesen borúsabb jelentést adott ki az Ampere Analysis. A gaming piacra specializálódott kutatócég előrejelzése szerint ugyanis idén visszaesik a videójátékokra és a hozzájuk kötődő szolgáltatásokra költött globális forgalom.

A szektor az elmúlt évtizedet folyamatos erősödésben töltötte, amire csak katalizátorként hatott a világjárvány megjelenése. Az otthonukba kényszerített tömegek közül sokan azok közül is rákaptak a szórakozás ezen formájára, akiket addig különösebben nem vonzott a téma.

Ehhez képest komoly fordulatként értékelhető, hogy az Ampere számításai alapján a játéktartalmak és -szolgáltatások világpiaca 2022-ben 188 milliárd dollárra csökken, ami ugyan csak alig több mint egy százalékkal, de elmarad a tavalyi, rekordot hozó 191 milliárdos forgalomtól.
 

Játéktartalmak és -szolgáltatások globális forgalmának alakulása (forrás: Ampere Analysis)

 

A járványügyi szabályok enyhítése mellett rengeteg egyéb tényező is fékezi a szegmens növekedését. A megnövekedő infláció és a recessziós félelmek egyaránt óvatosságra intik a fogyasztókat. Természetesen Ukrajna orosz inváziója is kihatással van a globális teljesítményre. Különösen annak fényében, hogy az orosz piac a 10. legnagyobb bevételt produkáló ország volt a gaming szektorban. Ráadásul a háború elhúzódása és a külföldi cégek leállása, kivonulása miatt az is teljesen bizonytalan, mikor kezdődhet meg ott valamiféle újraépítkezés.

Csak a legkisebb királyfi cseperedik

Ami a platformok szerinti bontást illeti, meglehetősen egysíkú kép rajzolódik ki. Mind a legnagyobb bevételt hozó mobiloknál, mind a másik két nagy "láb", azaz a PC-k és a konzolok területén enyhe, de érzékelhető forgalomcsökkenésre számítanak a szakértők.
 

A játékipar teljesítménye platformok szerinti bontásban (forrás: Ampere Analysis)


Egyedüli kivételt a közvetlenül cloudon keresztül érkező szolgáltatások szegmense jelenti, ahol majdnem megduplázódik a forgalom. Nem éppen apró szépséghibája a történetnek azonban az, hogy a streamelt játékokból származó bevételek (310 millió dollár) így is szinte láthatatlanul kicsik a többi platformhoz képest. Ugyanakkor az Ampere felosztásában ide csak a tisztán streaming előfizetéses szolgáltatások kerülnek, miközben például a konzolos előfizetések egy része is tartalmaz már ilyen elemeket.

Előre megy, nem hátra?

A témával kapcsolatban érdemes megemlíteni egy másik kutatócég alig két hónappal ezelőtt publikált elemzését is. A Newzoo szakértői májusban még egyáltalán nem látták reálisnak a visszaesés lehetőségét. Annyira nem, hogy a cég előrejelzésében több iparági rekord megdöntése is szerepelt, köztük a 200 milliárdos globális bevételi határ áttörése. Persze az is lehet, hogy mostanra már az ottani optimizmus is kicsit alábbhagyott...

Piaci hírek

Olivia mindent kifecsegett a McDonald's-nál

Több tízmillió álláskereső személyes adatai kerültek veszélybe a Paradox.ai által létrehozott McHire oldalon, ahol a sebezhetőséget feltáró biztonsági kutatók taroltak az 123456 jelszóval.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.