A vezető nélküli repülő eszközök (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), közismertebb elnevezéssel a drónok megjelenése a civil életben igencsak komoly fejfájást okoz a szabályozó illetékeseknek világszerte. Még az Egyesült Államokban is csak most sikerült egy nagyjából egységes keretrendszert felállítani, pedig a nagy cégek már vagy öt éve lobbiznak ezért. Ráadásul a tegnap nyilvánosságra hozott hatszáz oldalas dokumentum néhány eleme nagyon nem utóbbiak tervei szerint íródott.
Könnyítések és tiltások
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) új szabályrendszere idén augusztusban lép életbe. Onnantól kezdve az üzleti célú drónhasználathoz sem szükséges előzetes engedélyt kapni a vállalkozásoknak. Egyelőre ugyanis a tavaly decemberben hozott rendelet van érvényben, amely erre kötelezi a cégeket, valamit a hobbi célból "tartott" repülő szerkezetek lajstromba vételét is előírja.
A szabályok szerint az 55 fontnál (25 kg) kisebb drónokat számos üzleti területen külön hivatali áldás nélkül be lehet majd vetni, természetesen egy sor előírás és biztonsági szabály betartása mellett. Utóbbiak közé tartozik, hogy a gépeket olyan valakinek kell irányítania, aki legalább a drónok használatára most kitalált vizsgával rendelkezik, továbbá a drónnal folyamatosan szemkontaktusban kell maradnia a vezetőnek (ennek hatásáról bővebben kicsit később).
A korlátozások között szerepel még a maximum 400 lábnyi (122 m) magasság, a legfeljebb 100 mérföldes (161 km/h) sebesség és a különböző tilalmi zónák, mint például a repterek elkerülése. A drónokat nem lehet továbbá közvetlenül emberek fölé irányítani.
Az összetett amerikai jogrend miatt augusztustól sem lesz feltétlenül tiszta helyzet, hiszen állami, helyi szinteken már több helyen hoztak a drónok használatára kiható rendeleteket. A FAA szándéka szerint a legjobb az lenne, ha az ország egészére ugyanaz a szabályozás vonatkozna, ezért kéri a helyi hatóságokat arra, hogy igyekezzenek összhangba hozni a lokális keretrendszert a most megalkotott szövetségi szabályzattal.
Egyelőre nem lesz égi csomag
Talán a legérdekesebb része a dokumentumnak a drónok postai kézbesítőként történő felhasználása. Pontosabban ennek megakadályozása. Ugyan a friss szabályok nem tiltják meg, hogy a repülők valamilyen csomagot szállítsanak, ám a nagyipari kézbesítést, és pláne az automat csomagküldést teljesen ellehetetleníti az a már említett kitétel, miszerint az irányítónak folyamatosan látnia kell a járművet.
Pedig az Amazon már évek óta gőzerővel dolgozik a saját drónflottáján, amivel az online rendelések még gyorsabb és olcsóbb célba juttatását akarja elérni. Néhány hónapja egy nagyon meggyőző bemutatóval is előálltak, ami azt bizonyította, hogy technológiai szempontból már tényleg nincs különösebb akadálya a bevezetésnek. Az Amazon mellett több más nagyvállalat, így a Google, sőt a leginkább fizikai bolthálózatáról ismert Wal-Mart is erősen dolgozik a témán.
Bármennyire is volt komoly a tengerentúlon teljesen legális lobbitevékenység, úgy tűnik, hogy egyelőre nem lesz semmi a maguktól repkedő postásokból. Az egyelőre azonban fontos kitétel, mert maga az FAA sem zárta ki, hogy a tapasztalatok alapján folyamatosan finomíthatnak a hatósági szabályozáson.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak