A miniatűr repülő szerkezetek hatósági kezelése mindenhol kérdéseket vet fel. Egy biztos, a teljes tiltás nem lehet működőképes megoldás.

Amerikában éppen lajstromba veszik őket, Indiában viszont teljesen tiltott a magáncélú röptetés. A különböző országok hatóságainak nincs könnyű dolguk, mert a drónok egyre olcsóbbak és népszerűbbek lesznek.

Játszani is engedd...

Tavaly nagy sajtóvisszhangot kapott az az eset, amikor egy távolról irányítható repülő a Fehér Ház kertjében landolt, de nemrégiben a japán miniszterelnök irodája közelében is feltűnt egy drón. A hivatlan eszközök felbukkantak már katonai létesítmények, atomerőművek és repterek környékén. Ezekből az esetekből is látszik, hogy a szertelen repkedésnek valamilyen módon gátat kell szabni.

Ezt az USA-ban a hobbi célból vásárolt drónok regisztrálásával igyekeznek elérni, miközben a professzionális felhasználás mikéntjén még dolgoznak. Ettől lényegesen keményebb kiinduló pozíciót alkottak Indiában, ahol egész egyszerűen tilos drónokkal játszani az otthoni felhasználóknak. Ennek ellenére most már lassan nincs olyan esküvő az ázsiai országban, ahol ne fényképeznék a násznépet az égből.

Ebből is látszik, hogy az eszközök hatósági tiltása valószínűleg nem lehet megoldás a kérdés kezelésére. A drónok tömeggyártása már most jelentősen levitte az árakat, ami a potenciális vásárlóközönség megsokszorozódásához vezet. A legnagyobb magáncélra gyártó vállalat, a mindössze tíz éve működő SZ DJI Technology idei bevétele várhatóan eléri az egymilliárd dollárt. Becslések szerint öt éven belül a teljes piac 16 milliárd dollárosra hízhat.

Előnyök és kockázatok

A drónok számtalan területen már most is eddig nem elképzelhető segítséget jelentenek. Bécsben például a Siemens már sok éve foglalkoztat drónokat abban a hatalmas projektben, amely gyakorlatilag egy új városrész kialakításáról szól. A 2,4 millió négyzetkilométernyi területet felölelő helyszínt a gépek térképezik fel. Szintén a német vállalatnál kísérleteznek azzal, hogy a drónokat az épületek hőkibocsátásának mérésére használják, így egy nagyvárosban könnyen meg lehet mondani, mely épületek, épületrészek felújításával lehet leginkább spórolni az energiával. Boston környékén a házak tetejét figyelik nagy havazások idején. A repülőkkel könnyen felmérhetik, hol vannak olyan házak, amelyekről nem takarították el a csapadékot, és elrendelhetik a tisztítást. Az egyelőre szigorú szabályokkal működő Indiában is több nagy projektnél, például az erdők megóvásánál is feltűnnek a mini repülők.

A sok pozitívum mellett azonban a (nemzet)biztonsági kockázatok és az esetleges repülőbalesetek elkerülésére is megoldást kell találni. Kísérletekkel már bizonyították, hogy az utasszállító gépekben nagyobb kárt tud okozni egy véletlenül beszippantott drón, mint a madárbalesetek szimulálására használt, a hajtóműbe egy speciális ágyúval belőtt fagyasztott csirke. Ráadásul négy éven belül hétszázszor annyi drón repkedhet majd a világban, mint amennyi kereskedelmi repülőgép van használatban. Az ilyen típusú problémákra szokták mondani: szép, embert próbáló feladat.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.