Megszületett az új szabályozás az USA-ban az üzleti célú drónok használatáról.

A vezető nélküli repülő eszközök (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), közismertebb elnevezéssel a drónok megjelenése a civil életben igencsak komoly fejfájást okoz a szabályozó illetékeseknek világszerte. Még az Egyesült Államokban is csak most sikerült egy nagyjából egységes keretrendszert felállítani, pedig a nagy cégek már vagy öt éve lobbiznak ezért. Ráadásul a tegnap nyilvánosságra hozott hatszáz oldalas dokumentum néhány eleme nagyon nem utóbbiak tervei szerint íródott.

Könnyítések és tiltások

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) új szabályrendszere idén augusztusban lép életbe. Onnantól kezdve az üzleti célú drónhasználathoz sem szükséges előzetes engedélyt kapni a vállalkozásoknak. Egyelőre ugyanis a tavaly decemberben hozott rendelet van érvényben, amely erre kötelezi a cégeket, valamit a hobbi célból "tartott" repülő szerkezetek lajstromba vételét is előírja. 

A szabályok szerint az 55 fontnál (25 kg) kisebb drónokat számos üzleti területen külön hivatali áldás nélkül be lehet majd vetni, természetesen egy sor előírás és biztonsági szabály betartása mellett. Utóbbiak közé tartozik, hogy a gépeket olyan valakinek kell irányítania, aki legalább a drónok használatára most kitalált vizsgával rendelkezik, továbbá a drónnal folyamatosan szemkontaktusban kell maradnia a vezetőnek (ennek hatásáról bővebben kicsit később).

A korlátozások között szerepel még a maximum 400 lábnyi (122 m) magasság, a legfeljebb 100 mérföldes (161 km/h) sebesség és a különböző tilalmi zónák, mint például a repterek elkerülése. A drónokat nem lehet továbbá közvetlenül emberek fölé irányítani.

Az összetett amerikai jogrend miatt augusztustól sem lesz feltétlenül tiszta helyzet, hiszen állami, helyi szinteken már több helyen hoztak a drónok használatára kiható rendeleteket. A FAA szándéka szerint a legjobb az lenne, ha az ország egészére ugyanaz a szabályozás vonatkozna, ezért kéri a helyi hatóságokat arra, hogy igyekezzenek összhangba hozni a lokális keretrendszert a most megalkotott szövetségi szabályzattal.

Egyelőre nem lesz égi csomag

Talán a legérdekesebb része a dokumentumnak a drónok postai kézbesítőként történő felhasználása. Pontosabban ennek megakadályozása. Ugyan a friss szabályok nem tiltják meg, hogy a repülők valamilyen csomagot szállítsanak, ám a nagyipari kézbesítést, és pláne az automat csomagküldést teljesen ellehetetleníti az a már említett kitétel, miszerint az irányítónak folyamatosan látnia kell a járművet.

Pedig az Amazon már évek óta gőzerővel dolgozik a saját drónflottáján, amivel az online rendelések még gyorsabb és olcsóbb célba juttatását akarja elérni. Néhány hónapja egy nagyon meggyőző bemutatóval is előálltak, ami azt bizonyította, hogy technológiai szempontból már tényleg nincs különösebb akadálya a bevezetésnek. Az Amazon mellett több más nagyvállalat, így a Google, sőt a leginkább fizikai bolthálózatáról ismert Wal-Mart is erősen dolgozik a témán.

Bármennyire is volt komoly a tengerentúlon teljesen legális lobbitevékenység, úgy tűnik, hogy egyelőre nem lesz semmi a maguktól repkedő postásokból. Az egyelőre azonban fontos kitétel, mert maga az FAA sem zárta ki, hogy a tapasztalatok alapján folyamatosan finomíthatnak a hatósági szabályozáson.

Piaci hírek

Mennyit is keres most egy IT-szakember? Itt egy válasz...

A No Fluff Jobs állásportál friss felmérése szerint továbbra is sokat, és ezt most maguk az alkalmazottak erősítették meg.
 
Hirdetés

Van olyan tanácsadó, aki pénzt hoz?!

Pedig külső szemlélőként csak annyit mutat meg, hogy miből van hiány és miből van fölösleg. Ám ha szoftverlicencekről van szó, ez százmilliókat is érhet – megtakarításban.

Érdemes-e használt szoftvert venni a vállalatnak? És ha igen, hogyan? Egy biztos, nem úgy, mint egy használt autót.

a melléklet támogatója az IPR-Insights

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.