Felhasználói szempontból még nem nagy szám, de gyakorlati és jelképes értelemben is fontos lépés az alakuló iparág történetében.

Az Alphabet leányvállalata, az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó Waymo csütörtökön jelentette be, hogy publikus formában is elindítja Waymo One nevű taxiszolgáltatását. A tesztek már jó ideje folytak az arizonai Phoenixben, ahol a Waymo One éles üzeme is kezdődik, de a szolgáltatás piacosítása, az autonóm járművekre épülő szolgáltatás kereskedelmi megjelenése valódi mérföldkőnek számít a teljes iparág szempontjából. Ez még akkor is így van, ha az ügyfélélmény ebben a stádiumban még nem igazán fog különbözni a hagyományos taxiktól, ide értve az Uber vagy a Lyft bizniszét is.

A Waymo One működésében nem lesz semmi szokatlan: az ügyfelek a Waymo applikációjában megadják a kiindulási pontot és a célt, elvégzik a szükséges kalkulációkat, autót rendelnek és utaznak egyet. Ezt azonban már a Waymo technológiájára épülő önvezető járművekkel teszik, ami akkor is így lesz, ha ez idő szerint még ott ül majd a vezetőülésben egy biztonsági sofőr is, aki szükség esetén átveszi az autó fölött az irányítást. A dolog ebben a tekintetben nem ígér forradalmi élményeket, de a biztonsági sofőrre még nem csak a szabályozás, de az utasok biztonságérzetének növelése miatt is szükség van.

A Waymo One 0-24 órában igénybe vehető szolgáltatása első körben Phoenix és az agglomeráció területén lesz elérhető – most még csak a kísérleti program korábbi szakaszaiban is résztvevő felhasználók számára, de a Waymo folyamatosan kiterjeszti majd a lehetséges ügyfelek körét. A kezdeti jogosultság viszont két további felnőtt és egy gyerekkorú "külsős" utaztatására is érvényes. A kapcsolódó alkalmazás viszont már teljesen funkcionális, beleértve az utólagos értékelés lehetőségét vagy az applikációból elérhető támogatási funkciókat is.
 

A Waymo One utasai beépített képernyőkön és saját telefonjukon is folyamatos információt kapnak az utazásról


Az óriásvállalat 2016-ban szervezte külön márka alá az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó részlegét, amely legelőször 2009-ben, akkor még egy titkos projekt keretei között kezdte az önvezető járművek tesztelését. A Waymo nemrég közölte, hogy autói összességében már több mint 10 millió mérföldet tettek meg a közutakon autonóm üzemben – ráadásul, miközben a legelső egymillió mérföldhöz hat évre volt szükségük, a 10 millió mérföld több mint felét az idén gyűjtötték össze. Ehhez jön még 7 millió mérföld "privát szimuláció", vagyis a közúti körülmények nem közutakon való tesztje.

Innentől gyűjtik a legértékesebb tapasztalatokat

Az önvezető taxiszolgáltatások publikus próbaüzemeiről egyre többet olvashatunk, a dolog technológiai vonatkozásaitól kezdve egészen a megfelelő üzleti modellekkel való kísérletezgetésig. A Waymo mostani bejelentésének a jelentőségét az adja, hogy korábban még nem akadt olyan szolgáltató, amely ha korlátozott módon is, de rendes kereskedelmi szolgáltatásba vitte volna a fejlesztéseit. (Igaz, Japánban nagyon korlátozott formában már elindult nyáron egy hasonló megoldás fizetős tesztüzemben.) Ezzel tehát a Google leányvállalata méginkább megerősíti vezető pozícióját a még csak formálódó iparágban.

A cég szerint az autókba épített konzolokon és az alkalmazásban is olyan funkciókat aktiválnak és tesztelnek, amelyek a későbbiekben kulcsfontosságúak lesznek a valódi, sofőr nélküli önvezető taxik korában. Erre példa az a digitális asszisztens,amelynek segítségével az utas bármikor megváltoztathatja az utazás célját vagy preferált útvonalát. Ilyen tekintetben a kereskedelmi szolgáltatás is csak egy komolyabb tesztüzemnek felel meg, ahol az éles működés másképpen ki nem próbálható körülményeit vizsgálják – nem is beszélve a még szintén csak alakulóban lévő szabályozási környezetről, amelynek kialakításához a Waymo One ugyancsak hasznos tapasztalatokkal járulhat hozzá.

Azzal kapcsolatban, hogy mire számíthatnak a frissen induló "korai felhasználói program" legelső ügyfelei, egyelőre csak a Waymo csütörtökön közzétett imázsfilmjére támaszkodhatunk:
 

Piaci hírek

Történelmi változás a hírfogyasztási szokásokban

Egy kutatócégnél első ízben fordult elő, hogy a hírfogyasztási szokások vizsgálatánál a közösségi média beelőzte a nyomtatott sajtót.
 
Minden erőfeszítésük ellenére az adatközpontok üzemeltetői nem tudták meggyőzni a szervezeteket arról, hogy kritikus fontosságú adataikat ki merjék tenni külső szolgáltatókhoz. A hiperkonvergens megoldások kora végleg pontot tett erre.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.