Felhasználói szempontból még nem nagy szám, de gyakorlati és jelképes értelemben is fontos lépés az alakuló iparág történetében.

Az Alphabet leányvállalata, az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó Waymo csütörtökön jelentette be, hogy publikus formában is elindítja Waymo One nevű taxiszolgáltatását. A tesztek már jó ideje folytak az arizonai Phoenixben, ahol a Waymo One éles üzeme is kezdődik, de a szolgáltatás piacosítása, az autonóm járművekre épülő szolgáltatás kereskedelmi megjelenése valódi mérföldkőnek számít a teljes iparág szempontjából. Ez még akkor is így van, ha az ügyfélélmény ebben a stádiumban még nem igazán fog különbözni a hagyományos taxiktól, ide értve az Uber vagy a Lyft bizniszét is.

A Waymo One működésében nem lesz semmi szokatlan: az ügyfelek a Waymo applikációjában megadják a kiindulási pontot és a célt, elvégzik a szükséges kalkulációkat, autót rendelnek és utaznak egyet. Ezt azonban már a Waymo technológiájára épülő önvezető járművekkel teszik, ami akkor is így lesz, ha ez idő szerint még ott ül majd a vezetőülésben egy biztonsági sofőr is, aki szükség esetén átveszi az autó fölött az irányítást. A dolog ebben a tekintetben nem ígér forradalmi élményeket, de a biztonsági sofőrre még nem csak a szabályozás, de az utasok biztonságérzetének növelése miatt is szükség van.

A Waymo One 0-24 órában igénybe vehető szolgáltatása első körben Phoenix és az agglomeráció területén lesz elérhető – most még csak a kísérleti program korábbi szakaszaiban is résztvevő felhasználók számára, de a Waymo folyamatosan kiterjeszti majd a lehetséges ügyfelek körét. A kezdeti jogosultság viszont két további felnőtt és egy gyerekkorú "külsős" utaztatására is érvényes. A kapcsolódó alkalmazás viszont már teljesen funkcionális, beleértve az utólagos értékelés lehetőségét vagy az applikációból elérhető támogatási funkciókat is.
 

A Waymo One utasai beépített képernyőkön és saját telefonjukon is folyamatos információt kapnak az utazásról


Az óriásvállalat 2016-ban szervezte külön márka alá az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó részlegét, amely legelőször 2009-ben, akkor még egy titkos projekt keretei között kezdte az önvezető járművek tesztelését. A Waymo nemrég közölte, hogy autói összességében már több mint 10 millió mérföldet tettek meg a közutakon autonóm üzemben – ráadásul, miközben a legelső egymillió mérföldhöz hat évre volt szükségük, a 10 millió mérföld több mint felét az idén gyűjtötték össze. Ehhez jön még 7 millió mérföld "privát szimuláció", vagyis a közúti körülmények nem közutakon való tesztje.

Innentől gyűjtik a legértékesebb tapasztalatokat

Az önvezető taxiszolgáltatások publikus próbaüzemeiről egyre többet olvashatunk, a dolog technológiai vonatkozásaitól kezdve egészen a megfelelő üzleti modellekkel való kísérletezgetésig. A Waymo mostani bejelentésének a jelentőségét az adja, hogy korábban még nem akadt olyan szolgáltató, amely ha korlátozott módon is, de rendes kereskedelmi szolgáltatásba vitte volna a fejlesztéseit. (Igaz, Japánban nagyon korlátozott formában már elindult nyáron egy hasonló megoldás fizetős tesztüzemben.) Ezzel tehát a Google leányvállalata méginkább megerősíti vezető pozícióját a még csak formálódó iparágban.

A cég szerint az autókba épített konzolokon és az alkalmazásban is olyan funkciókat aktiválnak és tesztelnek, amelyek a későbbiekben kulcsfontosságúak lesznek a valódi, sofőr nélküli önvezető taxik korában. Erre példa az a digitális asszisztens,amelynek segítségével az utas bármikor megváltoztathatja az utazás célját vagy preferált útvonalát. Ilyen tekintetben a kereskedelmi szolgáltatás is csak egy komolyabb tesztüzemnek felel meg, ahol az éles működés másképpen ki nem próbálható körülményeit vizsgálják – nem is beszélve a még szintén csak alakulóban lévő szabályozási környezetről, amelynek kialakításához a Waymo One ugyancsak hasznos tapasztalatokkal járulhat hozzá.

Azzal kapcsolatban, hogy mire számíthatnak a frissen induló "korai felhasználói program" legelső ügyfelei, egyelőre csak a Waymo csütörtökön közzétett imázsfilmjére támaszkodhatunk:
 

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.