Az Alphabet leányvállalata, az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó Waymo csütörtökön jelentette be, hogy publikus formában is elindítja Waymo One nevű taxiszolgáltatását. A tesztek már jó ideje folytak az arizonai Phoenixben, ahol a Waymo One éles üzeme is kezdődik, de a szolgáltatás piacosítása, az autonóm járművekre épülő szolgáltatás kereskedelmi megjelenése valódi mérföldkőnek számít a teljes iparág szempontjából. Ez még akkor is így van, ha az ügyfélélmény ebben a stádiumban még nem igazán fog különbözni a hagyományos taxiktól, ide értve az Uber vagy a Lyft bizniszét is.
A Waymo One működésében nem lesz semmi szokatlan: az ügyfelek a Waymo applikációjában megadják a kiindulási pontot és a célt, elvégzik a szükséges kalkulációkat, autót rendelnek és utaznak egyet. Ezt azonban már a Waymo technológiájára épülő önvezető járművekkel teszik, ami akkor is így lesz, ha ez idő szerint még ott ül majd a vezetőülésben egy biztonsági sofőr is, aki szükség esetén átveszi az autó fölött az irányítást. A dolog ebben a tekintetben nem ígér forradalmi élményeket, de a biztonsági sofőrre még nem csak a szabályozás, de az utasok biztonságérzetének növelése miatt is szükség van.
A Waymo One 0-24 órában igénybe vehető szolgáltatása első körben Phoenix és az agglomeráció területén lesz elérhető – most még csak a kísérleti program korábbi szakaszaiban is résztvevő felhasználók számára, de a Waymo folyamatosan kiterjeszti majd a lehetséges ügyfelek körét. A kezdeti jogosultság viszont két további felnőtt és egy gyerekkorú "külsős" utaztatására is érvényes. A kapcsolódó alkalmazás viszont már teljesen funkcionális, beleértve az utólagos értékelés lehetőségét vagy az applikációból elérhető támogatási funkciókat is.
A Waymo One utasai beépített képernyőkön és saját telefonjukon is folyamatos információt kapnak az utazásról
Az óriásvállalat 2016-ban szervezte külön márka alá az önvezető járművek fejlesztésével foglalkozó részlegét, amely legelőször 2009-ben, akkor még egy titkos projekt keretei között kezdte az önvezető járművek tesztelését. A Waymo nemrég közölte, hogy autói összességében már több mint 10 millió mérföldet tettek meg a közutakon autonóm üzemben – ráadásul, miközben a legelső egymillió mérföldhöz hat évre volt szükségük, a 10 millió mérföld több mint felét az idén gyűjtötték össze. Ehhez jön még 7 millió mérföld "privát szimuláció", vagyis a közúti körülmények nem közutakon való tesztje.
Innentől gyűjtik a legértékesebb tapasztalatokat
Az önvezető taxiszolgáltatások publikus próbaüzemeiről egyre többet olvashatunk, a dolog technológiai vonatkozásaitól kezdve egészen a megfelelő üzleti modellekkel való kísérletezgetésig. A Waymo mostani bejelentésének a jelentőségét az adja, hogy korábban még nem akadt olyan szolgáltató, amely ha korlátozott módon is, de rendes kereskedelmi szolgáltatásba vitte volna a fejlesztéseit. (Igaz, Japánban nagyon korlátozott formában már elindult nyáron egy hasonló megoldás fizetős tesztüzemben.) Ezzel tehát a Google leányvállalata méginkább megerősíti vezető pozícióját a még csak formálódó iparágban.
A cég szerint az autókba épített konzolokon és az alkalmazásban is olyan funkciókat aktiválnak és tesztelnek, amelyek a későbbiekben kulcsfontosságúak lesznek a valódi, sofőr nélküli önvezető taxik korában. Erre példa az a digitális asszisztens,amelynek segítségével az utas bármikor megváltoztathatja az utazás célját vagy preferált útvonalát. Ilyen tekintetben a kereskedelmi szolgáltatás is csak egy komolyabb tesztüzemnek felel meg, ahol az éles működés másképpen ki nem próbálható körülményeit vizsgálják – nem is beszélve a még szintén csak alakulóban lévő szabályozási környezetről, amelynek kialakításához a Waymo One ugyancsak hasznos tapasztalatokkal járulhat hozzá.
Azzal kapcsolatban, hogy mire számíthatnak a frissen induló "korai felhasználói program" legelső ügyfelei, egyelőre csak a Waymo csütörtökön közzétett imázsfilmjére támaszkodhatunk:
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak