Úgy tűnik, Elon Musk akkor sem tudja tartani a száját, amikor nagyon komoly üzleti érdeke fűzödne a hallgatáshoz. A Twittert bő egy évvel ezelőtt végül kényszerből megvásárló multimilliárdos ugyanis a héten nagyon durva szavakkal ment neki egykori hirdetőpartnereinek, amiért azok egy kifogásolható megnyilvánulása miatt felfüggesztették a platformon futatott kampányaikat.
Az ügy közvetlen előzménye, hogy bő két héttel ezelőtt Musk egy az X-en kerekedett vitában teljes mellszélességgel kiállt egy olyan megnyilvánulás mellett, amelyet később többek között a Fehér Ház is "ocsmány antiszemita hazugságnak" minősített. A techmilliárdos támogató hozzászólása miatt egy sor óriásvállalat (többek között az IBM, az Apple, a Disney, a Paramount és a Comcast) döntött úgy, hogy leállítja hirdetéseit a közösségi hálózaton.
Mindez nagyon rosszul jön a bevételekben szűkölködő cégnek, azaz a történtek nyilvánvalóan igen kellemetlenül érintették magát Muskot is. Hogy mennyire, az egy most szerdán, a New York Times rendezésében tartott eseményen derült ki, ahol többek között az X tulajdonosával is zajlott egy nyilvános beszélgetés.
B@sszátok. Meg. Magatokat!
Az interjú eleje még egészen civilizált mederben folyt. Musk első körben bocsánatot kért az inkriminált posztjáért, amivel szerint "töltött fegyvert nyújtott át" kritikusainak. A megnyilvánulását saját maga is "talán a legrosszabbnak" minősítette a sok "ostoba" internetes posztja közül.
Ezt követően azonban áttért a véleménye szerinti igazi felelősök kioktatására. A techipar fenegyereke nyomdafestéket nemigen tűrő kifejezésekkel küldte melegebb éghajlatra a nagyvállalatokat, amiért azok kivonultak az X-ről. Szerinte a cégek a hirdetési pénzek megvonásával akárják zsarolni, ami (mivel ő a világ leggazdagabb embere) elég nevetséges dolog.
Egészen pontosan azt mondta, hogy aki ilyesmivel próbálkozik, az "b@ssza meg magát". Hogy teljesen világos legyen az üzenet, a káromkodás minden szavát külön kihangsúlyozva meg is ismételte ugyanezt. Végül a kirohanást azzal koronázta meg, hogy kiköszönt Bobnak, aki reményei szerint a közönség soraiban van.
Utóbbival az X vezére nyilvánvalóan Robert Igerre utalt, aki a Walt Disney vezérigazgatójaként maga is felszólalt korábban ugyanazon az eseményen, és azt mondta, hogy cége Musk megnyilvánulásait követően nem tudott pozitív (üzleti) kapcsolatban maradni az online platformmal.
Mindehhez a cég élére Musk által néhány hónappal ezelőtt kinevezett Linda Yaccarino kénytelen jó képet vágni. A vezérigazgató a Reuters értesülései szerint egy dolgozókhoz intézett belső levélben "őszinte és mélyreható" interjúnak minősítette a fentieket, továbbá megerősítette, hogy nem engednek abból, hogy az X nyílt, cenzúra nélküli platformként működjön. (Arról nem ejtett szót, hogy a cenzúra eszközével éppen Musk szokott előszerettel élni, ha érdekeivel ellentétes megnyilvánulásokkal találkozik a kézi vezérlésre állított hálózaton.)
Mindig van lejjebb. De már nem sokáig?
Musk dühe valahol persze érthető, hiszen 44 milliárd dolláros akvizíciója eddig finoman szólva sem tűnik nyerő lépésnek. Az Axios őszi jelentése például arra jutott, hogy az egykor Twitterként, ma már X néven futó közösségi oldal látogatottsága 2023-ban folyamatosan csökkent: a közösségimédia-elemzőktől származó adatok szerint a havi letöltések száma globálisan 38 százalékkal, a legfontosabb piacnak tekintett Egyesült Államokban pedig 57 százalékkal esett vissza 2022 októbere és 2023 októbere között, mialatt az alkalmazásletöltések száma a májusi 16 millióról októberre egészen 10 millióig csökkent.
A látogatottsági adatokhoz haosnló trendek rajzolódnak ki a reklámköltéseknél is. A legnagyobb reklámügynökségek kampányait követő Guideline médiaelemző cég adatai szerint, az USA-ban idén januártól októberig 64 százalékkal csökkentek az X-re fordított hirdetési büdzsék a tavalyi év azonos időszakához képest. Majd még ezt követően történt meg a "nagy őszi kivonulás".
És bár Musk most megpróbálta ezeknek a zsarolóként beállított hirdetőknek a nyakába varrni az X esetleges pénzügyi összeomlását, a beszámolók alapján a reklámpiac szereplői között egyre nagyobb az egyetértés abban, hogy ha valaki felelős az egykori Twitter földbe állításáért, az maga az új tulajdonos, aki öntörvényű stílusával, kapkodó intézkedéseivel mintha igyekezne is mindent megtenni azért, hogy összedöntse az internet egyik legrégebbi és legmeghatározóbb közösségi platformját.
(Nyitókép: KC Green)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak