Az intelligens ház építését is az alappal kezdik. De hogy mit is tud egy ilyen épület, azt csak egy olyan ökoszisztémában képes megmutatni, melynek kereteit az intelligens város adja meg.

Az ötlet, hogy okos várost – és abba okos épületeket – kell építeni, a 19. századi iparosodás hatására meginduló erőteljes urbanizáció óta izgatja az embereket. Sőt a problémakör átfogó, épületekre, közlekedésre, közművekre stb. kiterjedő ökoszisztéma-szerű (elméleti) megközelítése sem új. Csak hogy egy magyar vonatkozású példát mondjunk: Herzl Tivadar Ősújország című, németül 1902-ben megjelent utópiájában aprólékosan leírja, hogy szerinte hogyan kellene felépülnie egy a lakói jólétét támogató, minden szempontból az észszerűséget követő városnak. Herzl szemlélete értelemszerűen egy erősen 19. század végi technológiai színvonalat és szemléletet tükröz, de benne vannak a mai koncepciók legfontosabb elemei: az összekapcsoltság és az automatizálás, sőt az energiatakarékosság is.

A svéd Northstream tanácsadó cég egy tanulmánya (PDF) érzékletesen foglalja össze a smart city és a smart building kapcsolatát: ha intelligens várost akarunk fejleszteni, ahhoz olyan intelligens épületeket kell építeni, amelyek kommunikálnak egymással és az őket kiszolgáló rendszerekkel, közművekkel, önkormányzattal stb. Enélkül a kommunikáció nélkül nem jöhet létre a smart city.

Az okosváros építési folyamatának középpontjában ugyanis az adat áll, pontosabban: az adat elérhetősége és megoszthatósága. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, az utóbbi években kristályosodtak ki a kulcstechnológiák: a cloud computing, az IoT, a konnektivitási megoldások (új, energiatakarékos WiFi- és Bluetooth-szabványok, 5G stb.), míg az adat oldaláról elsősorban az analitika (big data, blockchain stb.), a mesterséges intelligencia és gépi tanulás érdemel említést.

Ezek teszik lehetővé, hogy a smart city különböző összetevői (épületek, lebontva akár az otthonokig, a közművek, a közlekedés, sőt akár az egészségügy – és mindezekben természetesen a digitális állampolgárok) valóban egy minden elemében összekapcsolt ökoszisztémát alkossanak (lásd az ábrát).

Sikeres és kevésbé siker

Mindez azonban már nem csak elmélet. A megoldásszállítók különböző irányokból, de szinte minden esetben egy ilyen összetett, IKT-alapú ökoszisztémához jutnak. A Toyota például az önvezetés felől közelítve jutott el oda, hogy az intelligens városi közlekedést nem tudja önmagában vizsgálni, ezért felépített egy kísérleti "okos várost", amelyben a kulcselemeket szoros integrálják. A Siemens pedig elsősorban az energiahatékonyság javítása, a CO2-kibocsátás csökkentése felől jutott el oda, hogy Bécs egyik külvárosában, Aspernben, közműszolgáltatókkal és felhasználókkal összefogva, valós körülmények között teszteli azon megoldásokat és lehetőségeket, amelyek csökkentik a városok ökológiai lábnyomát, illetve az épületek fenntartási költségeit, miközben növelik az energiabiztonságot.
 

A smart city áltlaános sémája (forrás: Accenture/Northstream)


Ezek a komplex projektek elsősorban kísérletek, és nem is mindegyik sikeres. A Google torontói projektje két éve állt le, részben mert túl drágának bizonyult, részben mert a torontóiak nem látták jónak, hogy egy vállalat átveszi az önkormányzattól a városfejlesztési feladatokat. Kínában nem nagyon merülnek fel ilyen gondok, így a Tencent 2020-ban bejelentett Net City nevű projektjének legfeljebb a pénzhiány szabhat gátat.

Ugyan a fenti példák legfeljebb sikeres vagy kevésbé sikeres kísérletek, az intelligens épületek azonban már nagyon is valóságosak. A Siemens közreműködésével építették fel Miami legmagasabb többfunkciós épületét, a 2018-ban átadott Panorama Towert (Manhattantől délre jelenleg ez a legmagasabb épület az USA keleti partján), amely az automatizált és intelligens üzemeltetési megoldások mellett igyekezett kimaxolni az ún. "felhasználói élményt" is.

A 85 emeletes felhőkarcolót, amit a magyar származású Tibor Hollo ingatlanfejlesztő cége építtetett, egyfajta vertikális városként valósították meg, azaz vannak benne lakások, irodák, mozik, hotel, szórakozóhelyek, bárok stb.). Biztosítani kellett az egyes épületfunkciók között a  felhasználóazonosításon alapuló átjárást (mindenki csak oda juthasson, ahova jogosultsága szól, de oda úgy, mintha a saját lakásában járna-kelne), a tűz- és füstvédelem, a garázsban a szén-monoxid-riasztó rendszer központi kezelhetőségét, a mechanikus berendezések figyelését és központi vezérlését stb.

Nem kérdés: ebbe az irányba halad a világ

Egy ilyen rendszer messze túlmutat azokon a végfelhasználói megoldásokon (mobilról vezérelhető hűtés-fűtés, intelligens világítás, ajtózár stb.), melyeket világszerte dobtak piacra gyártók. A Panorama Tower építésénél megoldandó problémák ezt is felszínre hozták. Meg kellett oldani például, hogy a különböző tűz- és füstbiztonsági rendszereket összehangolják a tűzzáró ajtókkal, a liftek működésével, a régi, más rendszereket tartalmazó épületszárnnyal stb. Szintén ilyen kihívás volt, hogy a közösségi terekhez (pl. uszoda-wellness részleg, mozik stb.) való hozzáférést automatizáltan kellett megosztani az állandó lakók, a szállodai vendégek és az irodai dolgozók között.

Azt nehéz megjósolni, hogy az okosváros-kísérletekből mikor lesznek standard megoldások. Ez nagyban függ attól, hogy a kulcsösszetevők – például az intelligens gridre épülő elektromos hálózatok vagy az önvezetés – mikorra válnak kiforrott és elterjedt technológiává. Az azonban biztos, hogy már most is jelentős és dinamikusan bővülő piacról van szó, melyre a 2020 eleje óta tartó pandémia gyorsítóként hatott.

Érdekes, hogy a piac vezető szállítói szinte semmi átfedést nem mutatnak az okosotthon-megoldások szállítóival. A kutatók ebben a szegmensben Európából rendre a svájci ABB-t, a francia Schneider Electricet és a német Siemenset említik, az USA-ból a Ciscót, az IBM-et, az Intelt és a Microsoftot, Japánból a Hitachit és a NEC-et, valamint a kínai Huaweit.

Összeállításunk következő részében az okosváros-ökoszisztéma egyik kulcs összetevőjével, az intelligens energetikai rendszerek trendjeivel foglalkozunk.
 

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a Siemens támogatásával készült. Részletek »

 

Cloud & big data

Bejelentették az OpenAI új modelljét, és mindjárt kockázatosnak minősítették

Felhasználható például biológiai és nukleáris fegyverek gyártására. Annyit a cég is elismer, hogy technológiája "közepes kockázatú".
 
A teljes életciklust lefedő rendszerek képesek megszüntetni azt a káoszt, ami a szervezetek zöménél még mindig akadályozza az információáramlást.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.