A CES-en jelentette be a Toyota Motors nagyszabású utópia-tervét: a Fuji-hegy lábánál elterülő egykori telephelyét átalakítja kísérleti okosvárossá.

Autonóm járművek az utcákon, intelligens otthonok, a legújabb robotikai és mobilitási technológiák is belekerülnek majd abba a 175 hektáros okosvárosba, amit a Toyota tervez felépíteni a Fuji-hegy lábánál található telephelyén. Mint a Toyota közleménye fogalmaz, a kísérleti település egy élő laboratórium, ahol egy teljes konnektivitási ökoszisztémát szeretnének felépíteni. A város minden energiaeszükségletét hidrogéncellákkal kívánják biztosítani. Maguk az épületek a japán építészeti hagyományok nyomán részben fából készülnek majd, energiaellátásukat pedig a hidrogéncelák mellett napelemes rendszerekkel biztosítják.

Kutatás valós körülmények között

A városba a Toyota nyugdíjasok mellett saját és a projektbe beszálló partnerei teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottait, főleg kutatókat szeretne költöztetni, akik így lehetőséget kapnak arra, hogy valós környezetben fejlesszék az intelligens városok összetevőit az autonóm megoldásoktól a különféle mesterséges intelligencia megoldásokig.

Bár az építkezés csak 2021-ben kezdődik, az alapkoncepciót már kidolgozták. A településen három különféle úttípus lesz. Külön utakat alakítanak ki gyorsabb járműveknek (pl. autók), valamint lassabb járműveknek (kerékpárok, rollerek stb.) és gyalogosok vegyes használatára. A harmadik típus egy parkszerű sétány, ahol csak gyalogosan lehet közlekedni. A három utcatípus, valamint az utakat övező épületek szerves szövetté állnak össze – erre utal a város munkaneve: Woven City. Ez a Toyota elképzelései szerint jó lehetőséget ad az autonómia különböző formáinak a tesztelésére.

A városban minden szinten érvényesül majd a konnektivitás: például szenzorokkal kapcsolja össze a folyamatos kommunikációhoz az ott élő embereket, épületeket, eszközöket, járműveket és szolgáltatásokat. A házakat mesterséges intelligencia vezérli majd, szenzorok figyelnek a hőmérséklettől a hűtő működésén át az ott élők egészségi állapotáig mindent. A mindennapi életet robotok segítik, a város területén elektromos hajtású önvezető járművel szállítják az ott élőket.

A projekt legérzékenyebb pontja a lakosok kiválasztása lesz. Egy ilyen környezet ugyanis ezerféle adatvédelmi aggályt vet fel. A majdani lakosok ugyanis lényegében egy laboratóriumba költöznek, így nagy valószínűséggel titoktartást kell vállalniuk, és le is kell mondaniuk bizonyos magánélethez kapcsolódó jogaikról. Cserébe Woven City lakói – első körben mintegy kétezer ember – megtapasztalhatják, hogyan is működik a Toyota utópiája. (Az adatvédelem várhatóan nehéz dió lesz, emiatt bukdácsol például a Google okosváros-kísérlete, a torontói Sidewal Lab projekt is.)
 


A városban fontos szerepet kap az e-Palette. Az elektromos hajtású önvezető koncepciójárművet a Toyota tavaly mutatta be a CES-en azzal a szoftverréteggel, az MSPF-fel (Mobility Services Platform) együtt, amely már egy olyan világot tükröz, ahol senki sem rendelkezik saját autóval, hanem csak valamilyen mobilitási megosztó szolgáltatást használ. Ez nem egy sokadik autonóm koncepcióautó, a Toyota ugyanis magának a járműnek a funkcióját is alapjaiban gondolta újra: egyszerre használható tömegközlekedésben, csomagszállításra, de akár ideiglenes szálláshelyként vagy irodaként, orvosi rendelőként is. Ezeket a funkciókat szintén élesben fogják kipróbálni Woven Cityben.

Egyedül nem megy...

Ahogy az e-Palette ökoszisztémájának felépítéséhez, úgy a Woven Cityhez is partnerek csatlakozását várja a Toyota. Az e-Palette esetében például az Amazon és a Pizza Hut az e-kereskedelmi, az Uber és a Didi Chuxing pedig az autómegosztási tapasztalatával járul hozzá a platform fejlesztéséhez.

Az építkezések a tervek szerint 2021-ben kezdődnek. A Toyota a város tervezésével a dán BIG (Bjarke Ingels Group) építészirodát bízta meg, amely részt vett az alakoncepció kidolgozásában is. A Toyotának nem véletlenül esett a választása az extravagáns épületeiről ismert Bjarke Ingels irodájára. A BIG projektjeiben fontos szerepet kap a városi élet fenntarthatósága. Terveztek például egy olyan árvízvédelmi vonalat Dél-Manhattan köré, amely egyben a helyi kereskedelmi, rekreációs és kulturális tevékenységeknek is helyet biztosít. Szintén nagy feltűnést keltett az a koppenhágai szemétégetőjük, amely egyben többfunkciós, többek között mesterséges sípályát tartalmazó szabadidős központ. Szintén ők tervezték a 2017-ben átadott Lego-házat a dániai Billundban és a Mountain View-i Google-központot. Az tervezőiroda alapítója és kreatív vezetője, Ingels maga is nagy lehetőséget lát a projektben, mint mondta, a Toyota ökoszisztémája számukra is segít a várostervezés új lehetőségeinek feltárásában.

Cloud & big data

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.