A vállalat nevének megváltozása segíthet kicsit eltávolítani a fejekben az anyacéget a rengeteg pénzt hozó, de sok problémát is okozó közösségi platformtól, ugyanakkor felkészülésként is értelmezhető a jövőre.

Várhatóan jövő héten, a Facebook szokásos éves nagy rendezvényének keretében jelentheti be a névváltást az alapító Mark Zuckerberg - értesült a The Verge. Mindez sokak számára talán csak lényegtelen marketinges hókuszpókusznak tűnhet, ám a lépést több szempontból is érdemes megvizsgálni, különösen egy olyan óriási hatalommal bíró szervezet esetében, mint amekkorára a Facebook nőtte ki magát az elmúlt nagyjából másfél évtizedben.

Kijátsszák a Google-kártyát

Az eddigi információk alapján a mostanra számtalan márkát, terméket és szolgáltatást magába kebelező konglomerátum új elnevezése szorosan összefügg majd a Zuckerberg megnyilatkozásaiban egyre gyakrabban emlegetett metaverzummal (erről egy kicsit később). Ezzel párhuzamosan a céget magasba repítő eredeti közösségi hálózat megtartaná a Facebook nevet, amely szervezetileg már csak az anyavállalat egyik lentebb elhelyezkedő ága lenne, hasonlóan a cég által futtatott egyéb platformokhoz és kezdeményezésekhez mint amilyen a WhatsApp, az Instagram és az Oculus.  

Ez a manőver kísértetiesen hasonlatos ahhoz, amit a Google húzott meg 2015-ben azzal, hogy Alphabet néven egy minden szerteágazó tevékenységet lefedő és irányító ernyővállalatot hozott létre, miközben az egyes szolgáltatások, termékek az ideálisanak gondolt helyre (külön divízióba, leányvállalatba stb.) kerültek.

A háttérben húzódó indokok mögött is felfedezhetők egyezések, hiszen ahogy a keresőóriás sem akarta már magát az eredeti szolgáltatásával ennyire szorosan összekapcsolni, úgy a Facebook esetében is elérkezettnek látják az időt arra, hogy brandelés szempontjából éles határt húzzanak a közösségi hálózat és az azt birtokló anyacég közé.

Zuckerberg metaverzuma

Bár a váltás ténye kiszivárgott a sajtónak, a vállalat új nevét egyelőre sikerült titokban tartani. Köszönhetően annak, hogy értesülések szerint még nagyon magas pozícióban lévő vezető munkatársakkal sem osztották meg ezt az információt. Jó eséllyel az új név utal majd valamilyen módon az Oculus szemüveghez köthető, egyelőre meghívásos béta fázisban lévő, virtuális világot teremtő közösségi platformra, a Horizon Worldsre.

Egyben elérkeztünk a korábban említett metaverzum kibontásához is. A kifejezést Neal Stephenson sci-fi-íróhoz kötik, akinek egyik történetében az emberek a disztópikus való világból egy kellemesebb virtuális világba menekülnek. Mostani témánk szempontjából pedig ez azért érdekes, mert az alapító az utóbbi időben többször világossá tette, hogy a Facebookból egy metaverzum-vállalatot szeretne kreálni. Zuckerberg olvasatában ez valami olyasmit akar jelenti, hogy a cég felkészül a közeljövő nagy technológiai váltására, és teljes mellszélességgel ezekre a fejlesztésekre koncentrál. A névváltással valószínűleg ezt a stratégiai célt is megpróbálják majd erőteljesen hangsúlyozni.

Mindez szoros összefüggésben áll a virtuális- és a kiterjesztett valóság alkalmazásával. Ezen a területen jelenleg is már tízezres nagyságrendben dolgoznak a Facebook falain belül, miközben további erőteljes bővítést jelentettek be. A 2014-ben felvásárolt Oculus mellett ennek már olyan, technológiailag nem túl forradalmi, de PR-szempontból látványos eredményei is vannak, mint a Ray-Ban divatcéggel nemrégiben piacra dobott okos napszemüvegek.

A csinos kiegészítőknél azonban érdekesebbnek tűnik, hogy mi lesz abból a projektből, amely Zuckerberg szerint gyökeresen megváltoztatja majd azt, ahogy az emberek a technológiához viszonyulnak. A Project Aria végső célja, hogy olyan eszköz születhessen, amely idővel az okostelefonoktól is megszabadítják az embereket. A Facebook szerint ugyanis, ha a látómezőnkre 3D-ben érkező hasznos, értelmes, az adott helyzethez maximálisan passzoló információk érkeznek, az teljesen ki fogja váltani azt a jelenlegi késztetést, hogy folyamatosan a telefonunk kijelzőjére bámuljunk le.

Elterelésnek sem utolsó

Az nem világos, hogy pontosan mióta készül a vállalat a névváltásra, de az bizonyos, hogy nem fog rosszul jönni az akciót övező sajtó azokban az időkben, amikor a Facebook folyamatosan negatív kicsengésű hírekben szerepel. A hónap eleji "nagy leállás" simán csak ciki volt, ám az, hogy egy egykori alkalmazott nemrégiben kiteregette a szennyest, már komolyabb következményekkel járhat.

Mint arról korábban beszámoltunk, egy a cégnél idén tavaszig dolgozó személy előbb belső anyagokat szivárogtatott ki, majd nevét, arcát vállalva megszólalt a sajtóban, sőt kongresszusi meghallgatáson is részt vett. Frances Haugen a vállalatnál töltött ideje alatt konfliktusokat tapasztalt a közjó és a társaság saját érdekei között, a cég pedig rendszeresen az utóbbi szerint optimalizálta működését, vagyis profitérdekeit helyezte más szempontok fölé. Mindezt és az egyéb területeken érkező kritikákat is mind a Facebook, mind maga az alapító következetesen igyekszik cáfolni.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.