A gyűlöletbeszéd és az erőszakra buzdító tartalmak automatizált szűrésével kapcsolatban egyelőre köszönőviszonyban sincsenek egymással a Facebook állítólagos belső adatai, a társaság által közölt számok és a kutatók vagy jogvédők saját becslései. A vállalat szerint minden tőlük telhetőt megtesznek, mások szerint ez nagyon erős túlzás.

A Facebook már jó ideje használ automatizált megoldásokat a gyűlöletbeszéd vagy az erőszakra buzdító bejegyzések azonosítására és eltávolítására. A társaság saját átláthatósági jelentései szerint a mesterséges intelligencia bevetése egyre hatékonyabb ezen a területen, különsen a dolog preventív jellegére való tekintettel, vagyis amikor a rendszer még azelőtt blokkolva az ilyen tartalmak jelentős részét, hogy azt bárki láthatta és meg is oszthatta volna.

A közösségi hálózat legutóbb szeptemberben közölte, hogy ma már idősarányosan 15-ször több gyűlöletbeszédnek minősített bejegyzést és megosztást törölnek ahhoz képest, mint amire 2017-ben képesek voltak. A Facebook hivatalos blogján közzétett bejegyzés szerint az általa alkalmazott technológia 2019 óta arra is képes, hogy ugyanazt a fogalmat különböző nyelveken is értelmezze, ami a gépi tanulás segítségével egymást erősítő hatással van az egyes nyelvek feldolgozására.

Mások szerint azonban a szóban forgó technológia nem igazán működik. A The Wall Street Journal a Facebookal foglalkozó sorozatában olyan belső dokumentumokat ismertet, amelyek alapján a vállalat vezető mérnökei állítólag 2 százalékosra teszik az automatizált rendszerek megtekintés-arányos hozzájárulását az oldal felhasználási szabályait sértő, gyűlöletbeszédnek minősített tartalom azonosításában és eltávolításában. (A WSJ sorozatáról egyébként a Facebook azt állítja, hogy hemzseg az adatok szándékos félreértelmezésétől.)

A lap összeállításából viszont kiderül, hogy a Facebook alkalmazottainak egy másik csoportja is hasonló következtetésre jutott, amennyiben a közösségi hálózat mesterséges intelligenciája csak azokat a bejegyzéseket távolította el, amelyek a platformon a gyűlöletbeszéd 3-5 százalékát, az erőszakra vonatkozó szabályokat megsértő tartalomnak pedig csak 0,6 százalékát generálták. A WSJ sorozata ezzel olyan képet fest a vállalatról, mint amelyik a felhasználókra gyakorolt befolyásáért cserébe sok kártékony gyakorlat fölött huny szemet az Instagramot használó fiatal lányok mentális egészségétől a félretájékoztatásig, az embercsempészésig és a csoporton belüli erőszakig.

Egyelőre nyilatkozatpárbajjal kell beérnünk

Időközben megszólalt az idézett belső anyagokat kiszivárogtató korábbi Facebook-alkalmazott is, aki elmondta, hogy a cégnél töltött ideje alatt konfliktusokat tapasztalt a közjó és a társaság saját érdekei között, a cég pedig rendszeresen az utóbbi szerint optimalizálta működését, vagyis profitérdekeithelyezte más szempontok fölé. Szerinte a vállalatnál senki sem alapértelmezett módon rosszindulatú, de az egész elfuserált rendszer működése félresikerült ösztönzőkre épül.

A Facebook eközben azt hangsúlyozza, hogy folyamatosan jelentős fejlesztéseket eszközöl a káros tartalom terjesztésének megakadályozására, és valótlanságnak tartja, hogy ne tenne semmit az ilyen megosztások ellen, netán még ösztönözné is azokat. A társaság kitart azon állítása mellett, hogy a platformon a gyűlöletbeszéd és az erőszakos tartalom nagy részét a "szuperhatékony" AI még azelőtt blokkolja, hogy azokat a felhasználók láthatnák: a cég februári jelentésében például azt állította, hogy ez az észlelési arány 97 százalék felett van.

A polgárjogi szervezetek és a témával foglalkozó kutatók viszont szkeptikusak a Facebook által idézgetett statisztikákkal szemben. A közösségi platform saját adatai egyrészt nagyban különböznek a külső tanulmányokban megállapított értékektől, másrészt a vállalat nem is enged érdemi betekintést a rendszerek működésébe. A Business Insider vonatkozó cikkében a Color of Change jogvédő szervezet vezetője úgy fogalmaz, hogy a facebookos arányszámoknál sosem tiszta, hogy mi a számláló, mi a nevező, és egyáltalán hogyan kapták meg az adott értéket.

A Facebook egyik alelnöke a WSJ-nek nyilatkozva elmondta, hogy jóllehet a lap általa áttekintett dokumentumok nem voltak naprakészek, éppen az ilyen betekintések nyomán születtek meg a döntések a mesterséges intelligenciára épülő tartalmi moderálásról. Szerinte összességében fontosabb lenne azt vizsgálni, hogy milyen ütemben csökken a gyűlöletbeszéd felbukkanása a Facebook oldalain.

Közösség & HR

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.