A nagy leleplezés izgalmát némileg elrontotta egy korai szivárogtatás, de nem ezért nem érdemes túlgondolni a Ray-Ban divatcéggel közösen piacra dobott szemüvegek szerepét.

Kicsit elvette a show-t a Facebooktól egy Twitteren megjelent szivárogtatás, amely nem sokkal később leleplezett napszemüvegeiről közölt részletes fotókat. A kamerával szerelt okos divattermék a Ray-Ban céggel közösen kerül piacra, a kialakításból pedig egyből látszik, hogy a közösségi óriás igyekszik diszkréten a háttérben maradni.

Annyira okos, amennyire kecses?

Kezdjük elsőre a nem hivatalos bemutató anyagával. A képekről kiderül, hogy a termékcsalád Ray-Ban Stories néven fut, ami rögtön elárulja, milyen területen lesz több a divatcikk egy hagyományos napszemüvegnél. A három változatban, Wayfarer, Round és Meteor névvel piacra dobott termékeken egyedül a csomagoláson tűnik fel a Facebook neve. Magán a szemüvegeken csakis a divatcég jelenik meg. Ez a marketingstratégia több dologra is utalhat, de az egyik olvasat szerint már nem feltétlenül kelt bizalmat a vásárlókban a közösségi óriás logója. (A világ egyik legbefolyásosabb informatikai cégének botrányairól, visszás működési gyakorlatáról számtalanszor írtunk, legutóbb például itt.)

Visszatérve magukra a szemüvegekre: a kialakítás ugyan a korábbi ígéreteknek megfelelően a már megszokott Ray-Ban-vonalat követi, ám a kereten helyet kellett szorítani egy sor műszaki alkatrésznek is, így a szárak meglehetősen vaskosnak tűnnek. Emiatt a napszemüvegeket az első netes megnyilvánulásokban gyakran csúnyának, bumfordinak titulálták. Az már a kiszivárgott fotók alapján világos volt, hogy a szemüvegek két kamerával érkeznek, amelyeket hangszóró és mikrofon egészít ki. Vezérlőeszközként mindössze egyetlen gombot találunk a jobb kézfelől eső szár tetején.

Meglepetések helyett

A szivárogtatást követően néhány órával aztán megtörtént a hivatalos leleplezés is. Ekkor kiderült az egyik legfontosabb, eddig nem ismert részlet is, miszerint a szemüvegek 300 dolláros árszinttől indulva kerülnek forgalomba. A technikai specifikációk szerint a két kamera öt megapixeles felbontású, és helyett kapott a szárban egy Qualconn Snapdragon processzor is.

A fotókat és a maximum 30 másodperces videókat a már említett egyetlen gomb megnyomásával, vagy hangutasítással lehet készíteni. Ezeket aztán a Facebook View alkalmazásban lehet alapszinten szerkeszteni és természtesen megosztani. A téjékoztatás szerint maga a szemüveg nagyjából 500 képet vagy 30-35 darab félperces videót képes saját erőből tárolni.

 

A felvételek rendezésére, megosztására szolgáló Facebook View alkalmazás

 

A szemüveg funkcionalitását némileg kiszélesíti, hogy a beépített hangszóróknak köszönhetően Bluetooth-on keresztül fogadhatók rajta telefonhívások, hallgathatunk zenét, vagy lejátszhatók rajta podcastok. Hogy mennyit bír egy töltéssel a szemüveg, az nagyban függ attól, mire használjuk. Alkalmankénti fotózgatással egy teljes napig is elhúzhatjuk, ám a folyamatos zenehallgatás vagy a heveny mozgóképkészítés mindezt 3 óra közelébe nyomja le.

Fontos megjegyezni, hogy ez a termék közel sincs még ahhoz az álomhoz, amelyről néhány részletet a vállalat egy évvel ezelőtt osztott meg a nyilvánossággal. A Facebook a Project Aria keretében az okostelefonokat "kivégző", kiterjesztett valóságot (Augmented Reality - AR) alkalmazó okosszemüvegeben gondolkodik. A cég úgy véli, ha a látómezőnkre 3D-ben érkező hasznos, értelmes, az adott helyzethez maximálisan passzoló információk érkeznek, az teljesen ki fogja váltani azt a jelenlegi késztetést, hogy folyamatosan a telefonunk kijelzőjére bámuljunk le. 

Volt már...

Végezetül a témával kapcsolatban emlékezzünk meg a Snap egykori, kísértetiesen hasonló próbálkozásáról. A közösségi térben is riválisként fellépő vállalat ugyanis öt évvel ezelőtt jelent meg első hardverével, egy kamerával felszerelt napszemüveggel. A Spectaclest különleges felvételek készítésére találták ki, természetesen a viselője perspektívájából. Az első változatában 130 dollárba kerülő termék azonban finoman szólva sem nyerte el a fogyasztók tetszését. A nem túl esztétikus napszemüvegekre a kutya sem volt vevő, és ezen sokat az sem segített, hogy a második generációval kijött pár elegánsabb, ám drágább változat.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.