A Facebook a héten tartott éves Connect konferenciáján egy sor virtuális- és kiterjesztett valósággal (virtual/augmented reality - VR/AR) kapcsolatos fejlesztéséről, termékéről és távlati célkitűzéseiről osztott meg a közönséggel. Ezek közül az egyik legkülönlegesebb a Project Aria, amely ugyan egyelőre még messze van a befejezéstől, de az utcai tesztek már most elkezdődnek.
Mernek nagyot álmodni
A projekt végső célja, hogy olyan eszköz születhessen, amely idővel az okostelefonoktól is megszabadítják az embereket. A Facebook szerint ugyanis, ha a látómezőnkre 3D-ben érkező hasznos, értelmes, az adott helyzethez maximálisan passzoló információk érkeznek, az teljesen ki fogja váltani azt a jelenlegi késztetést, hogy folyamatosan a telefonunk kijelzőjére bámuljunk le.
Így áll össze a kísérleti AR-szemüveg (Forrás: Facebook)
Ugyan a cég bejegyzése elég nyilvánvalóvá teszi, hogy egyelőre ők sem tudják, miként lehet a fentieket technológiai és egyéb szempontoknak maximálisan megfelelve elérni, ám annyira azért már eljutottak a mérnökök, hogy szeptembertől egy sereg alkalmazottat küldenek ki a nagyvilágba (pontosabbna San Francisco és Seattle utcáira). Ezeknek a kültéri és beltéri sétáknak a célja az adatgyűjtés.
A kísérleti eszközökkel képet és hangot is rögzítenek a viselő nézőpontjából, valamint a szemmozgást is szenzorok figyelik. Természetesen mindehhez társulnak begyűjtött geolokációs adatok, hogy aztán ebből a nagy csomó információból leszűrhessék a laborban, milyen irányban kell tovább menni a fejlesztéseknek.
A cég ígérete szerint a lehető legnagyobb diszkrécióval járnak el a túrák során. Ezt hivatott szolgálni az arcok és a rendszámtáblák elhomályosítása a felvételeken, valamint az is, hogy a rögzítés alatt az eszköz folyamatos fényt bocsát ki. A tesztbe bevont embereknek egy különleges nyakpántot is viselnie kell, amely szövegesen tartalmazza a legfontosabb információkat a projektről. (Hogy mindez mennyire megnyugtató egy olyan vállalattól, amelyik újra és újra bizonyítja alkalmatlanságát saját hálozata megfelelő felügyeletével kapcsolatban, azt döntse el mindenki maga.)
Egyelőre csak egy távoli cél
A fentebb megfogalmazott célok elérése annyira messze van, hogy a Facebook maga sem közölt semmiféle konkrét menetrendet az AR-szemüveggel kapcsolatban. Az viszont biztos, hogy jövőre érkezik egy speciális Ray-Ban okosszemüveg. A két cég együttműködéséről sincs túl sok konkértum jelenleg, mindössze annyit lehet tudni, hogy a divatmárkával közös termék "segíti az embereket, hogy barátaikkal és családtagjaikkal még szorosabb kapcsolatot ápolhassanak". (Bármit is jelentsen ez.)
A vállalat szintén bejelentette a héten, hogy érkezik az Oculus Quest VR headset új változata. Ez már szemenként 1832x1920 pixeles megjelenítést tud, gyorsabb Qualcomm csipp dolgozik benne, valamint 6 gigabájtnyi RAM áll rendelkezésre. Mindezt ráadásul a korábbi árszintnél 100 dollárral olcsóbban kínálják, azaz egy híján 300 dollárért vihető lesz a legújabb VR-sisak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak