A közösségi hálózatoknál mindig is a leginkább figyelt mutatónak számított a felhasználói tábor alakulása. Az impresszíven emelkedő számok mögé aztán a befektetők nyugodtan odaképzelhetik azt az üzleti modellt, amivel mindez pénzzé konvertálható. Mivel a rivális Facebook nem tűnik lassítani, a Google-nél is életbevágó, hogy egyre komolyabb tömeget tudjanak felmutatni. A kerek számoknak különös varázsa van (és jól mutatnak a címlapokon), így nem csoda, hogy egy makacsul ellenálló szint eléréséről széles mosollyal rohant a sajtót értesíteni Susan Wojcicki, a YouTube vezetője.
Megvan végre
A nagyság átka, hogy egy idő után nagyon nehéz a tempót fokozni. Így járt a YouTube is: egy évvel ezelőtt már 1,8 milliárdnál is több havonta aktív videózó felhasználóról számolhatott be, ám a Google CEO-ja, még idén februárban is csak azt tudta közölni, hogy majdnem 2 milliárdan nézik rendszeresen a hálózat anyagait.
Wojcicki viszont tegnap már a mérföldkő eléréséről számolhatott be. A 2 milliárd havi felhasználói tábor a kifejezetten videókra koncentráló szolgáltatásnál elképesztően nagy teljesítmény. Összehasonlításképpen: a jóval szélesebb aktivitást biztosító Facebook legutóbbi jelentésekor 2,4 milliárdos közösségről beszélt.
A bejelentés időzítését dícséri, hogy azt éppen a YouTube reklámozóinak tartott eseménysorozaton sikerült prezentálni. Itt Wojcicki arról is beszélt, hogy hatalmasat nőtt a tévéképernyős használata a hálózatnak. Szűk egy évvel ezelőtt ugyanis 180 millió órát youtube-oztak a tévéken keresztül, ma már viszont 250 millióra nőtt ez a mennyiség.
A tévénket is akarják
A hagyományos tévés piac összezuhanása óriási lehetőséget jelent az új típusú szolgáltatóknak. A hirdetői piac ugyanis ha nem is azonnal, de leköveti a felhasználói szokásokat. Ennek megfelelően komoly bajban vannak a tradicionális tévés csatornák és kábelszolgáltatók, hiszen az USA-ban például már tavaly nyáron a Netflix volt a leginkább nézett szolgáltató.
Az internetkapcsolatok elterjedése és minőségének javulása, valamint az okostévék, konzolok és egyéb streamelést lehetővé eszközök (mint például a Google Chromecastja) elszaporodása kedvező környezetet teremt a Google számára is. Nem csoda, hogy pár hónapja már kifejezetten a tévéképernyőkre szabva is indíthatnak hirdetési kampányokat az ügyfelek.
Kell is az új bevételi forrás, hiszen a Facebook a YouTube "saját terepén" támad. Az interneten nézett videókban rejlő óriási potenciált, ennek érdekében évek óta folyamatosan fejleszti arzenálját. Az újabb és újabb funkciókkal pedig egyre komolyabb ellenfele lesz a legnagyobb játékosoknak. Információk szerint az elkövetkező egy év során 1-2 milliárd dollárt is költhet a Facebook arra, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű egyedi tartalmat tudjon felvonultatni saját csatornáján.
A nagyság átka
Az irdatlan mennyiségben feltöltött és nézett videók ugyanakkor nem csak bevételi forrást jelentenek, de megoldandó problémákat is támasztanak a szolgáltatóknak. Legutóbb ennek szomorú példáját hozta a christchurch-i mészárlás, ahol a Facebookon élőben közvetített borzalmas képsorokat lassan és hiábavalóan próbálták meg eltűntetni a közösségi hálózatok üzemeltetői.
Az erőfeszítéseket demonstrálandó a Google a héten azt is bejelentette, hogy az év első három hónapjában több mint egymillió, esetlegesen terroizmussal kapcsolatos felvételt néztek át munkatársai (tehát emberek, és nem a sok esetben elégtelen munkát végző automatikus algoritmusok). A munka eredménye nagyjából 90 ezer káros tartalmat hordozó anyag eltávolítása volt. Az amerikai törvényhozás képviselőivel megosztott információkból az is kiderült, hogy a Google több mint 10 ezer munkatársa foglalkozik ilyen jellegű feladatokkal, a tartalomszűrés költsége pedig éves szinten több száz millió dollárt emészt fel. Utóbbi azért nem okoz fizetési nehézségeket a cégnek, mivel a másik oldalon százmilliárdokra tehető a bevétel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak