A lehetőségek bővülésével az emberek évről évre többet fordítanak idejükből különböző médiacsatornák és -platformok nézésére, hallgatására. Ennek alátámasztására idézhetünk egy meglehetősen sokkoló adatot a Zenith friss kutatásából, miszerint egy átlagos ember a világban jelenleg majdnem 8 órát tölt ilyen tevékenységgel. Ha ugyanennyi időt szánunk alvásra és munkára, akkor tulajdonképpen innen már nincs hova fejlődni (és talán nem is érdemes), de a kutatók előrejelzése szerint az elkövetkező két évben újabb perceket rabolhatunk napunkból médiafogyasztásra.
Meghalt a király, éljen a király!
Miközben a tartalomfogyasztás globális tortája egyre kövérebbre hízik, a különböző szolgáltatók számára egyáltalán nem mindegy, hogy nekik ebből mekkora szelet jut. Úgy tűnik, az idei év lesz az utolsó, amikor a tévés szegmens elmondhatja magáról, hogy a legtöbbet nézett platform. A Zenith adatai szerint az átlagos tévénézéssel töltött idő tavaly még 27 perccel haladta meg az internetezést (hagyományos számítógépeken és mobilokon együtt), ám ez az előny 2018-ban lefeleződött. Ha a trend folytatódik, márpedig ennek ellenkezőjére semmi nem utal, akkor jövőre már ebből a szempontból is az internet fog uralkodni. (A reklámköltések tekintetében ugyanis már tavaly elérkeztünk a fordulóponthoz.)
Napi médiafogyasztási szokások változása (forrás: Zenith, grafika: statista.com)
Érdekes megfigyelni a Statista grafikonját, amiből kirajzolódik, hogy a tévézési szokások nagyon makacsul tartották magukat az elmúlt tíz évben, és csak apránként csökkent az érdeklődés. Az egy évtized alatt mért nagyjából 3 százalékos csökkenés szinte nullának tekinthető. A tévés társaságok pechjére az internetezés viszont ezzel párhuzamosan cunamiszerűen söpört végig a világon, és az ezzel töltött napi idő több mint megháromszorozódott ugyanezen időtáv alatt.
A kis trónörökös
Miközben a tévé átadja a stafétát az internetnek, ez utóbbin belül is kezd kialakulni egy markáns átalakulás. A mobil eszközök elterjedésével és a költségek csökkenésével ugyanis marginalizálódni kezd a hagyományos számítógépek szerepe, miközben a mobil képernyők egyre nagyobb jelentőséggel bírnak.
A Zenith 65 országban végzett felmérése alapján idén a világ teljes médiafogyasztásának közel negyede köthető a mobil platformhoz. 2011-ben ugyanez az arány még csak 5 százalék körül volt. Az előrejelzések szerint a mobilok az előttünk álló pár évben is lelkesen fogják rabolni az időt a rivális csatornáktól. 2020-ban várhatóan már a teljes médiafogyasztás 28 százaléka összpontosul a kézi készülékeken.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak