Ígérni nagyon tud, de hogy az ígéretek mögött valójában milyen technológiai szint és roadmap van, nem mindig derül ki.

Közel tíz éve működik a Tesla fejlett vezetőtámogató rendszere, az Autopilot, amely rendszeres témát ad a szaksajtónak, a szakembereknek – és a laikusoknak. Az Autopilot bevezetése óta Elon Musk folyamatosan azt sulykolja, hogy már csak néhányat kell aludnunk, és megoldják a teljes, legalább 4. szintű önvezetést, amely emberi beavatkozás lehetősége mellett teljes autonómiát feltételez.

Az ígéretekhez képest azonban csalódás az a robotaxi-prototípus, amit a Tesla pár hete mutatott be, mondta a TechCrunchnak adott interjújában Jon McNeill, aki 2015 és 2018 között töltötte be a Tesla globális értékesítésért, marketingért, szabályozásért és szolgáltatásokért felelős elnöki posztját.

Mint mondta, Musk gyakran vezet elő meglepő dolgokat az olyan eseményeken, mint amilyen a Cybercab bemutatója is volt. McNeill sokkal több konkrétumot várt volna, hiszen a Waymóval vagy a Cruise-zal szemben, melyek már a 4. szinten vannak, a Tesla legfeljebb a 2-es szintig (pl. fékezéstámogatás, sávtartás állandó vezetői felügyelet mellett) jutott. Ehhez képest jött egy prototípus mindenféle homályos ígéretekkel. Ez nem azt jelenti, hogy nincs semmi Musk tarsolyában, de nincs világos roadmap, a bemutatón nem mondott konkrétumokat arra vonatkozóan, hogy milyen lépéseken jutnak el a célig, pedig ezek a konkrétumok építenék a piac hosszú távú bizalmát, mondta a volt Tesla-elnök.

Az önvezetés esetében az egyszerűsítés nem célravezető

McNeill szerint nem látszik, hogy a Tesla koncepciója, miszerint a drága Lidar technológiát kivonja a képletből, célravezető lenne. Ha egy autó csak kamerákra támaszkodik, az valóban egyszerűsíti a szenzoros réteget, de szerinte sokkal több munkát ad a back-end oldalon.

Utóbbi kulcsa a Tesla évek óta fejlesztett szuperszámítógépe, a Dojo lenne, amely kamerákkal megvalósított önvezetéshez szükséges neurális hálókat biztosítana. Ám maga Musk ismerte el, hogy nem biztos, hogy a koncepció beválik, mondta McNeill. A látásnak vannak olyan korlátai, melyeket akkor sem lehet átlépni (részben ezért is van pl. csak az USA-ban évente 40 ezer halálos közúti baleset), ha vezető két szeme helyett az autó nyolc (kamera)szeme figyeli a környezetet: lehet hó, köd, a kamerát is elvakíthatja a napfény, sötétben korlátozottak a látási viszonyai, nem lát át más tárgyakon stb. És amit az autó "szeme" nem lát, azzal a szuperszámítógép sem tud számolni.

Ezzel szemben a kameráknál drágább Lidar-alapú rendszerek sokkal tágabb lehetőségeket biztosítanak a környezet érzékelésre. Márpedig ha emberek élete forog kockán – a közlekedés pedig ilyen helyzet –, a költségek csökkentése oltárán nem áldozható fel az emberek biztonsága. (Megjegyzendő, hogy McNeill tagja a Cruise igazgatótanácsának, amely a 4. szintű autonómiát Lidarral látja elérhetőnek.)

A volt Tesla-elnök szerint egyébként a Lidarok ára annyit esett, hogy a Teslának sem lenne probléma átállni azokra. A Tesla-közösség pedig annyira elkötelezett, hogy Muskéknak reputációs veszteséggel sem kellene nagyon számolniuk, ha beismernék: zsákutca volt a kamerákra épülő koncepció.

Prototípust építeni könnyű...

A Tesla korai története, illetve a különböző autós startupok nehézségei (a Fisker Automotive idén jelentett csődöt, a Rivian minden autóján őrült összegeket veszít, a Google és az Apple elengedte a saját autó gyártását), azt mutatják, hogy új autót építeni az alapoktól nagyon nehéz.

McNeill szerint ez még mindig igaz a Teslára is: a Cybercab prototípusát legyártani viszonylag könnyű, de a tömeggyártás már egészen más kérdés. Egy új modell tömeggyártását megszervezni még az olyan inkumbens gyártók számára is folyamatos kihívás, mint mondjuk a Stellantis vagy a Volkswagen.

Piaci hírek

Az amerikai domainregisztrátorok is szorulnak az orosz álhíroldalak miatt

A szenátus hírszerzési bizottságának elnöke hanyagsággal vádolja őket, amiért gond nélkül lehetővé tették a dezinformációs kampányokban használt, megtévesztő címek tucatjainak bejegyzését.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.