A Tesla vezére nem megy a szomszédba, ha önbizalomtól duzzadó nyilatkozatra van szüksége. Most éppen mindjárt induló robotaxikról mesélt, de maradt idő a riválisok szapulására is.

A többek között a PayPal felfuttatásával befutó dél-afrikai származású üzletember igazi megosztó személyiség. A vallásos áhítattól a mérhetetlen ellenszenvig terjed a vele kapcsolatos érzelmi spektrum, és leginkább a két szélsőség köré csoportosulnak az emberek. Ez nem véletlen, hiszen Elon Musk rendszeresen tesz róla, hogy bátor, vagy éppen botor kijelentéseivel keverje fel a kedélyeket.

Egy processzor mind felett

A Tesla hétfőn Palo Altóban található központjába invitálta az érdeklődő befektetőket, hogy egy sor prezentációval és bejelentéssel bizonyítsa a cég, megfelelő helyen van a pénzük. Az Autonomy Day keretében természetesen megszólalt a vállalat alapító-vezetője is, aki nem spórolt a petárdákkal.

A nap egyik legfontosabb bejelentése a Samsunggal közösen kifejlesztett processzor bemutatása volt, amin három éve dolgoznak a mérnökök. A kifejezetten önvezető autózásra kihegyezett csip a hivatalos kommunikáció szerint természetesen párját ritkítja és a hasonló probálkozások a kanyarban sincsenek.  

Musk ezt azzal igyekezett alátámasztani, hogy ezt csakis erre a célra fejlesztették, miközben például az Nvidia megoldását több más feladat ellátására is bevetik. A tájékoztatón elhangzott, hogy a Tesla csipje hétszer olyan jó teljesítményre képes, mint az nvidia Xavier rendszere. Utóbbi azonban ezt sietett cáfolni azzal, hogy az "összehasonlítás pontatlan".

Jön a robotflotta

A bejelentéseknek itt még nem volt vége. Musk szerint jövőre már az USA egyes részein elindulnak a vezető nélküli robotaxik, amelyek - talán mondani sem kell - minden szempontból jobbak, sőt olcsóbbak lesznek bármiféle potenciális konkurenciánál. Az új szolgáltatással kapcsolatban sokkal több konkrétum nem hangzott el, de maga a dátum is meglehetősen ambíciózus, tekintettel arra, hogy a riválisok, különösen az Alphabet alatt futó Waymo sokkal meggyőzőbb tesztköröket futnak.

Musk azt is említette, hogy talán két év múlva már kormány és pedálok nélküli Teslákat fognak készíteni, de valószínűleg ezt még saját maga sem hiszi el. A Tesla elnökének víziója szerint egy év múlva egymillió, teljesen önvezető járművük lesz az utakon, ami ismételten egy elég bátor vállalás. Igaz, hogy máhol vannak már egész jó kísérletek, de szakértők szerint a teljes önvezetés elterjedéséhez még jó pár évet várni kell. Ehhez a technológiai problémák átugrása mellett, szabályozói és infrastrukturális változásokra is szükség lesz, arról nem is beszélve, hogy a kényes döntések meghozatalát talán sosem merjük majd a gépekre bízni.

Sem a gyakorlati nehézségek, sem az a tény, hogy korábban már 2018-ra ígérte a teljes önvezetés eljövetelét nem zavarta Muskot abban, hogy szenvedélyesen (és páros lábbal) taposson bele a konkurenciába. Musk úgy látja, aki a lézeres szenzorokra, azaz a Lidarra építi az önvezető rendszerét, az csakis bukásra lehet ítélve. A sok más helyen kulcsfontosságú elemként funkcionáló Lidar Musk értelmezésében egy totális zsákutca, amely nemcsak hogy drága, de teljesen felesleges is. Helyette a Teslánál kamerákra és radarokra alapozva építik fel a rendszer "látását". (Ezzel kapcsolatban egy érdekes adat: csak az elmúlt három évben több mint 1 milliárd dollárnyi befektetés érkezett olyan startupokhoz, amelyek a Lidar tökéletesítésén dolgoznak.)

Sikertelen figyelemelterelés

A befektetői show-műsor időzítése mindenesetre több mint beszédes, hiszen a cég aktuális negyedéves jelentése éppen a héten lesz. A pénzügyi számok pedig sok esetben lényegesen kiábrándítóbbak, mint Musk felskiccelt vágyálmai. A hírek szerint a Tesla az idei év első negyedévében is veszteséges lesz, ami jórészt annak köszönhető, hogy a "népautónak" szánt Model 3 eladásai nem hozzák a remélt szintet. 

Bármennyire is igyekeztek a Teslánál megágyazni a szerdán érkező üzleti jelentésnek, a részvényárfolyamokon nem látszik a befektetők elkápráztatása. A vállat papírjai hétfőn lefelé vették az irányt, és a negatív trend a zárást követő kereskedésben is megmaradt. Persze az is lehet, hogy az árfolyamokra a bejelentéseknél nagyobb hatással volt a hétvége sztorija a kínai parkolóházban magától kigyulladó Teslával.

Cloud & big data

Külföldi SaaS-piacon nyomulna az Alibaba

Nyílt terepen ütközik meg a globális felhős piacot uraló AWS–Microsoft–Google felállású trióval.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.