A kaliforniai hatóságok közreadták a tavalyi év statisztikáit. Messze a legmegbízhatóbbnak a Waymo technikája bizonyult. Az Apple pedig a fasorban sincs.

Kalifornia állam illetékes szervezete, a Department of Motor Vehicles (DMV) minden évben nyilvánosságra hozza az önvezető járművek tesztköreivel kapcsolatos adatokat. A kedvező úthálózattal, időjárással és támogató szabályozói környezettel büszkélkedő terület lépesmézként vonzza a területen érdekelt vállalkozásokat, így évről évre komolyabb statisztikák kerülnek napvilágra.

Nagy a tülekedés

A disengagements reportként emlegetett jelentés elsősorban arra koncentrál, hogy bemutassa, a cégek autói hány mérföldet tettek meg, és közben hány alkalommal és milyen okokból kellett emberi beavatkozással korrigálni a jármű mozgását. A tavalyi nyilvántartás szerint 62 különböző cég kapott engedélyt közúti próbákra.

A számosorokból két fő mutató emelhető ki: az egyik az összesen megtett távolság, illetve az, hogy 1000 mérföldre vetítve hány esetben kellett felfüggeszteni az autonóm rendszert. Mindkét területen a Waymo emelkedik ki a mezőnyből. A Google-t is magába foglaló Alphabet-csoporthoz tartó vállalkozás 126 autója több mint 1,2 millió mérföldet "termelt" Kaliforniában 2018-ban, ami sokszorosa az egy évvel korábbi teljesítménynek. A sok más helyszínen is futó projekt összteljesítménye egyébként már tavaly ősszel elérte a 10 millió mérföldet.

A távolságnál is érdekesebb azonban, hogy 0,09-es értéket sikerült hozni a disengagment rate-nél, ami praktikusan azt jelenti, hogy valamivel több mint 11 ezer mérföldenként kellett egyszer felülbírálni az önvezető algoritmust. Ahogy a fenti grafikonon is jól kitűnik az előző két évben ennek nagyjából a felét sikerült csak elérni, míg a 2015-ös 0,64-hez képest sokszoros a javulás.

A második legtöbbször "magára hagyható" rendszernek a Cruise Automation járműve bizonyult. A General Motorshoz tartozó vállalat egyébként komoly játékosnak számít, hiszen 175 autót tesztel Kaliforniában, amivel övé a legnagyobb ilyen flotta. Igaz, a megtett mérföldekben még van mit behozni, hiszen "csak" közel 450 ezer mérföldet tekertek tavaly. Ami a megbízhatóságot illeti: a Cruise kocsijai 5200 mérföldenként igényeltek beavatkozást, ami a második legjobb mutató a mezőnyben.

Messze esik az alma az élmezőnytől

A jelentés talán legizgalmasabb része az Apple szereplése. A cégnél folyamatos volt a titkolózás azzal kapcsolatban, hogy miként szeretnének részesévé válni az egyre inkább valósággá váló új üzleti szegmensnek. Hogy nem klappol minden, azt nem csak a büszkélkedő bejelentések hiánya érzékelteti, de például az a januári bejelentés is, hogy 200 embert átvezényelnek házon belül más, szintén mesterséges intelligenciához kötődő fejlesztésekhez.

Mindezek ellenére is furcsa azonban azt látni, hogy a 62 tesztelő cég között Cupertinónak lett a leggyengébb bizonyítványa. Igaz, hogy az események rögzítésének gyakorlata némileg eltérhet az egyes fejlesztőknél, de a tény, hogy az Apple autóinál átlagosan 1,1 mérföldre jutott egy korrigálás magáért beszél. A cég egyébként 72 járműből álló flottát üzemeltet, de ennyi autóval sem közelítették meg egy év alatt a 100 ezer mérföldes szintet.

Cloud & big data

Kínában eltüntetnék a netről a pénzükkel villogó influenszereket

A kínai kormányzat újra fazonra nyírja a közösségi médiát, a túl nagyra hízott piaci cégek után a túlzott gazdagságukkal kérkedő felhasználók is nehéz időszak elé néznek.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.