Bár az új modellekbe egyre több vezetést segítő és támogató technológia épül be, az autonóm közlekedés csúcsa, az 5. szint nincs belátható közelségben.

Néhány évvel ezelőtti, bátrabb jóslatokat olvasva ma már az utakat kellene koptatnia a teljesen autonóm, azaz mindenféle emberi beavatkozást és felügyeletet szükségtelenné tevő önjáró járműveknek. A valóság azonban az, hogy még mindig elég messze vagyunk attól, hogy a hátsó ülésen elpihenve vitessük magunkat munkába a robotpilótánkkal.

Lassan, de biztosan

Az IDC témában kiadott friss előrejelzése szerint ugyanis 2024-ben még biztosan nem kerülnek forgalomba ilyen autók. Az amerikai piackutató számításai szerint ugyanakkor a valamilyen szintű autonómiával rendelkező kocsik évről évre nagyobb számban hagyják majd el a gyárakat. A minimális 1-es szintű autonómiára képes járművek értékesítése például a tavalyi 31,4 millióról 2024-ig fokozatosan 54,2 millióra emelkedhet, ami éves átlagban két számjegyű, egészen pontosan 11,5 százalékos növekedési ütemnek felel meg.

A jelentésben is használt skála az International Society of Automotive Engineers (SAE) besorolásán alapszik, amely 0-tól 5-ig különböző szintekre bontja az önvezető autók technológiai kereteit. Közülük a SAE 2 és SAE 3 a megszokott kisegítő lehetőségeken túlmutató eszközöket biztosít, mint amilyen mondjuk a sávtartást segítő rendszer, és bizonyos tekintetben képes aktívan irányítani a vezetést. A SAE 4 már az emberi beavatkozás lehetőségével, a SAE 5 pedig anélkül is teljes autonómiát feltételez a járművek közlekedésében. 

Bár a teljesen önálló autók világa még odébb van, a fejlődést jól mutatja, hogy a SAE 0-s besorolású, hagyományos autók jelentik az egyetlen kategóriát, amelyeknek az értékesítési volumene csökkenni fog az előttünk álló időszakban. Ez annak köszönhető, hogy ma már valamennyi gyártó igyekszik egyre több és fejlettebb technikát építeni a modelljeibe, amelyek ennek megfelelően elkezdenek felfelé lépkedni az autonómiát meghatározó skálán. Az IDC kalkulációja szerint 2024-ben jöhet a fordulópont, amikor az új autók között már több lesz a valamilyen szinten önjáró, mint a "buta" változat.

Ott vagyunk már?

Természetszerű, hogy jelenleg és az elkövetkező években is az 1-es és 2-es szint uralja majd az autópiacot. Ezek olyan apró segítséget jelentenek a vezetőnek, amely hasznos, ugyanakkor nem annyira drasztikus megoldások, hogy a fogyasztók idegenkednének a használatuktól. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy ezeknek a kockázata is kisebb, ráadásul a hatályban lévő szabályozói környezetekhez is könnyebben idomulnak.

A 3-as szint feltérképezése jelenleg is zajlik, nagyobb számú bevetésre pedig csak a vizsgált időszak utolsó szakaszában látnak esélyt a szakértők. Ami a csúcsot, a 4-es és 5-ös kategóriát illeti, itt még rengeteg a teendő. Nem csak mérnöki szempontból, de a vásárlói bizalom elnyerése sem lesz feltétlenül egyszerű, de a kormányzatok részéről szükséges jogszabálymódosítások sem fognak egyik napról a másikra megszületni. Ennek fényében az IDC szerint nem valószínű, hogy 2024-ben globálisan elérhető, 5-ös szintű autonómiával rendelkező autókat forgalmazna bármelyik gyártó.

Fogalomzavar

Hogy mennyire összetett és kényes temáról van szó, azt jól mutatja a Tesla nyári esete. Az autógyártót ugyanis egy német bíróság elmarasztalta, mert olyan szlogeneket hangoztatott hirdetéseiben, amelyek azt a téves elképzelést ültetik a potenciális vásárlók fejébe, miszerint egy Tesla simán elboldogul az utakon emberi kontroll nélkül. Ezzel párhuzamosan a cég vezér, Elon Musk egy idei nyilatkozatában kijelentette, hogy cége már idén birtokában lehet az 5-ös szintű autonómia elérését lehetővé tevő technológiának.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.