Bár nem feltétlenül ebben a sorrendben. Átalakulóban van az IT-munkaerőpiac, amely a jó ideje napirenden lévő lifelong learning újragondolására készteti a cégeket és a képzési szakembereket egyaránt.

Felületesek? Meglehet. Túl gyorsan akarnak haladni? Az is igaz lehet. De amiben nem ismernek tréfát, az az, hogy új dolgokat akarnak elsajátítani. A felmérésekből egy ilyen nagy kép rajzolódik ki a Z generációról (1995-2010 között születettek), amely pár éve kezdte a munkaerőpiac meghódítását, és közben erőteljesen át is alakítja.

Mint a McKinsey egy elemzésében olvasható, a generációt (melyet a tanulmány igazságkereső generációnak is nevez) négy alapvető viselkedési forma jellemzi: az egyéniség felértékelése, a sztereotípiák elutasítása; tagjai szeretnek ügyek mellett kiállni; hisznek abban, hogy a párbeszéd a leghatékonyabb eszköze a konfliktusok megoldásának és a világ jobbá tételének; végül, de nem utolsósorban: gondolkodásuk analitikus, pragmatikus módon hoznak döntéseket, és így is viszonyulnak az intézményekhez.

A McKinsey-tanulmány szembeállítja ezt az attitűdöt az előző, ún. millenniumi vagy Y nemzedék (1980-1994 között születettek) viselkedésmintáival. Utóbbi generáció sokkal idealisztikusabban (ezáltal ideologikusabban) viszonyul a világhoz, énközpontú, konfrontatív és kevésbé hajlandó elfogadni a különböző nézőpontokat. A különbséget a generációkutatók részben arra vezetik vissza, hogy a nemzedék egy olyan korszakban nőtt fel és szocializálódott, amit gazdasági jólét, egzisztenciális biztonság jellemez. Ezzel szemben a Z generációt már halmozottan sújtották-sújtják a válságjelenségek (gazdasági válságok, világjárvány, klímaváltozás, háború).

Emiatt különösen fontos számukra a gyors felfelé irányuló mobilitás (upward mobility), és elfogadják, hogy ehhez folyamatosan új ismereteket kell elsajátítaniuk (lifelong learning). A Z generáció számára emiatt elsődleges szempont, hogy egy munkahely képes-e ezt a két igényt kielégíteni. (A képzés egyébként mintegy fél évtizede tartja előkelő helyét a munkahelyválasztási preferenciák között.)

A generáció megjelenése a munkaerőpiacon komoly versenyt generál, mert tagjai szeretnek és akarnak tanulni. És mivel célzottabban tanulnak, gyorsabban is sajátítanak el bizonyos ismereteket, mint a korábbi generációk tagjai.

Gyorsan változó igények egy keresleti piacon

Ez a gyorsaság közös érdeke munkaadónak és alkalmazottnak. Hasznos a vállalatnak, mert a megfelelő tudást gyorsan megszerző alkalmazott javítja az egész szervezet piaci alkalmazkodóképességét. És jó a munkavállalónak, mert gyorsabban halad a karrierje, ami biztosítja, hogy mindig komolyabb kihívást jelentő, kreatívabb feladatokat kapjon, ami értelemszerűen magasabb jövedelmet is jelent.

Ez létrehozhatja a kölcsönös előnyök egy felfelé tartó spirálját. Ehhez azonban a munkaadó részéről is szükség van áldozatokra: például hogy ne csak felhasználja, hanem tudatosan gyarapítsa is alkalmazottai tudását különféle képzésekkel, know-how megosztásával. Amiből újabb innovatív üzleti megoldások születhetnek, melyek újabb izgalmas feladatokat és új tanulási lehetőségeket is generálnak... Ha sikerül egy ilyen win-win szituációt kialakítani, az talán a leghatékonyabb employer branding eszköz, és a legerősebb megtartó erő manapság.

Ez ezért is fontos, mert a hazai (és nemzetközi munkaerőpiac) is szűkében van a tehetségeknek. Ne tévesszen meg senkit, hogy a big tech cégek lassították a toborzási tevékenységüket. Ez a munkaerőpiaci szakértők szerint csak átmeneti, és egyfajta lehetőség a nem technológiai cégeknek (melyek lényegében egyre inkább szoftvervezérelt vállalattá alakulnak), hogy csökkentsék a hosszú ideje betöltetlen IT-pozíciók számát. A tendenciák alapján azonban valószínűsíthető, hogy gyorsan elmúlik ez a kegyelmi állapot.

Már ha egyáltalán létezik ez az állapot. A hazai vállalatoknak ugyanis számolniuk kell azzal, hogy paradox módon a pandémia két évi bezártsága kinyitotta a világot a kevésbé mobil IT-szakemberek előtt is a virtuális csatornákon zajló távmunka révén. (Eközben persze a vállalatok is nyitottabbak lettek, hogy távmunkában alkalmazzanak digitális nomádokat, még ha a foglalkoztatási forma menedzselése, folyamatokba illesztése a gyakorlatban közel sem egyszerű.) A digitális nomádoknak pedig minden korábbinál – bizonyos határokon belül az elérhető jövedelemnél is – fontosabbá vált, hogy egyensúlyban legyen az adott vállalatnak eladott és az ott megszerezhető tudás. A Dice karrierportál egy tavalyi felmérése szerint alapvető a rugalmas munkarend és a továbbképzési támogatás.

Nyitott és kicsi a magyar piac

A belső képzések fontossága Magyarországon hatványozottan fontos, mert az utánpótlás korlátozott. Ha enyhén is, de csökken az informatikai szakokra jelentkezők száma (leszámítva néhány kurrens egyetemet).

Ezt a tendenciát még az olyan programok is csak részben tudják ellensúlyozni, mint pl. a BME-n néhány éve indított gyakorlatorinteált ún. bprof képzés, ahol olyan szakembereket ("üzemmérnököket") képeznek, melyekhez nem feltétlenül kell a mérnökinformatikusi vagy programtervező informatikusi MSc diploma. Hasonló szerepet töltenek be a bootcampek, melyek egyik előnye, hogy új forrásokat tárnak fel: a karrierváltókat vonzzák be olyan informatikai területekre, melyekhez nem feltétlenül kell magasabb elméleti ismeret vagy előképzettség.

Mindezzel együtt az IVSZ legutóbbi, 2020-ban készített átfogó munkaerőpiaci felmérése csak a hiány növekedését regisztrálta. A kutatás szerint a 2010-es évek második felében mintegy duplájára emelkedett a betöltetlen álláshelyek száma. A helyzet valószínűleg az elmúlt két évben sem javult, különösen hogy az elmúlt években is folyamatosan települtek Magyarországra nemzetközi nagyvállalatok fejlesztő- és IT-szolgáltató központjai, melyek izgalmas feladatok sokaságával és nemzetközi karrierlehetőségekkel sok pályakezdőnek kínálnak vonzó belépési pontot a munkaerőpiacra.

Emiatt a vállalatoknak sokkal nagyobb hangsúlyt kell helyezniük az munkaerő-megtartó programokra. Ha nem ezt teszik, annak sokkal magasabb lesz az ára a fluktuáció járulékos költségei miatt. Ennél lényegesen olcsóbb és gyorsabb egy lojális és mély domaintudással rendelkező alkalmazottat szükség esetén át(tovább)képezni. 

Azzal, hogy mire terjedhetnek ki ezek a vállalati képzések, összeállításunk következő részében foglalkozunk.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a Green Fox Academy támogatásával készült. Részletek »

 

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.