Az Uber még 2016-ban tett közzé egy terjedelmes tanulmányt a városi légi közlekedés lehetőségeiről, amelyben már akkor Uber Elevate néven hivatkozott egy függőlegesen fel- és leszálló (VTOL) járművekre épülő programra, tömeges légi közlekedési lehetőséget teremtene a nagyvárosokban – ráadásul az autók fenntartási költségeihez és menetidejéhez képest is kedvezőbb feltételek mellett. A vállalat nem sokkal később Uber Air (utóbb pedig ismét Uber Elevate) néven dedikált üzleti egységet is létrehozott az urbanizált környezetben működő légitaxik és a hozzájuk rendelt infrastruktúra fejlesztésére.
Azt már az elején világossá tették, hogy az Uber saját maga nem akar ilyen járműveket gyártani, elméleti tudását azonban átadná szerződéses partnereinek, ide értve a kiszolgáló létestmények tervezését vagy a konkrét bevezetéseket és piacszerzést is. Először arról volt szó, hogy az első kereskedelmi szolgáltatás már 2020-ban elindulhat, aztán a határidő 2023-ra tolódott, de a cég tavaly már arról beszélt, hogy annak árazása belátható időn belül a hagyományos taxis tarifákig lesz csökkenthető.
2018-ban a hazai, amerikai nagyvárosok mellett öt olyan lehetséges piacot jelöltek meg, ahol megkezdhetnék a terjeszkedést, köztük Ausztráliával, Brazíliával, Indiával, Japánnal és Európában Franciaországgal. Az elmúlt időkben több látványtervet is bemutattak a repülő taxikról vagy a futurisztikus állomásokról, ahonnan indulnának és ahova érkeznének az egyszerre négy utast befogadó VTOL járművek a fontos kerületekben és külvárosi negyedekben. A képeken, ütemterveken, konferenciákon és dokumentumokon túl azonban nem igazán sikerült érdemi eredményeket szállítaniuk az elmúlt négy évben.
Erről a nagyszabású tervükről is lemondanak
A városi légi közlekedést ebben a formában sokan tartják utópiának, ami a belátható jövőben nem valósítható meg, vagy csak olyan formában, ami a kifejezetten gazdag utasok hobbija lehet, de a szélesebb közönséget nem érheti el. Ennek ellenére időről időre olvasni ígéretesnek mondott fejlesztésekről és tesztekről; legutóbb éppen augusztusban számoltunk be a japán SkyDrive-ról és a világ eddigi legkisebb, kétüléses repülő autójáról, ami ráadásul a befektetők mellett a japán kormányzat támogatását is élvezi.
A legfrissebb hírek szerint azonban a fényes jövő innentől már az Uber nélkül épül majd tovább, mivel a profiltisztítással bajlódó vállalat megszabadulna az Uber Elevate-től. Az Axios értesülései alapján a vevő az a kaliforniai Joby Aviation lenne, amely korábban már együttműködésre is lépett az Uberrel, és eddig 700 millió dollárnyi befektetői tőkét vonzott be olyan piaci szereplőktől, mint a Toyota vagy az Intel. A felvásárlás lehetőségét egyelőre senki sem erősítette meg hivatalosan, mint ahogy az Axios sem ír semmit annak pontos részleteiről – azon túl, hogy a megállapodást még az év vége előtt bejelenthetik.
Az aktuálisan már csak 80 embert foglalkoztató Uber Elevate egyébként beindított egy helikopteres szolgáltatást New Yorkban, de a világjárvány közepette azt is kénytelen volt felfüggeszteni. Az egyre kevésbé technológiai vállalatként működő, az utóbbi időben az ételszállítás felé kanyarodó Uber ezzel nem csak az önvezető autókat és teherjárműveket fejlesztő részlegétől, de a légi taxis pénznyelőtől is elbúcsúzik, hogy végre-valahára nyereséget termelhessen. Erre az idén már nincs semmi esélye, mint ahogy a gyakorlatban soha nem is volt profitábilis, és egy bő évtizede folyamatosan a befektetők pénzét égeti.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak